ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر جهاد کشاورزی: در واردات روغن رانت وجود دارد

وزیر جهاد کشاورزی از وجود رانت در واردات روغن خام خبر داد و گفت: «عده‌ای می‌خواهند روغن را که در همه دنیا ارزان شده به مردم گران بفروشند و تهدید می‌کنند که دانه‌های روغنی تولید داخل را نخواهند خرید.»

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی از وجود رانت در واردات روغن خام خبر داد و گفت: «عده‌ای می‌خواهند روغن را که در همه دنیا ارزان شده به مردم گران بفروشند و تهدید می‌کنند که دانه‌های روغنی تولید داخل را نخواهند خرید.»

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی گفت گوشی به این حرف‌ها و تهدیدها نخواهد سپرد و حمایت از زنجیره تولید داخلی ادامه خواهد یافت.

محمود حجتی روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور / ۸ سپتامبر در گردهمایی سراسری مدیران جهاد کشاورزی گفت: «به دلیل رانت مشکلاتی را در واردات داریم که باید مراقب باشیم زیرا اگر مراقب نباشیم تولید داخل روی دستمان می‌ماند.»

او جزئیاتی از این رانت‌خواری ارائه نکرد و تنها گفت که ایران چهار میلیارد دلار واردات روغن داشته است.

به‌گفته حجتی با کاهش قیمت نفت و سرریز دانه‌های روغنی در بازارِ مصرف مستقیم، قیمت روغن کاهش یافته و چون در داخل این قیمت افزایش نیافته است صنایع روغن تهدید می‌کنند که دانه روغنی نمی‌خرند.

وزیر جهاد کشاورزی صنایع روغن را به‌شدت تهدید کرد و گفت: «بی‌خود کردید که نمی‌خرید مگر کشور بی‌صاحب است.»

او گفت گوشی به این حرف‌ها و تهدیدها نخواهد سپرد و حمایت از زنجیره تولید داخلی ادامه خواهد یافت.

به‌نظر می‌رسد تهدیدهای وزیر جهاد کشاورزی بیشتر نتیجه اختلاف‌های این وزارتخانه با صنایع روغن ایران است.

صنایع روغن‌نباتی معتقدند افزایش نرخ ارز برای واردات روغن خام به مراتب بیشتر از کاهش قیمت‌های جهانی این محصول بوده و دولت باید با افزایش نرخ روغن‌ موافقت کند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد چندی پیش اعلام کرد که قیمت‌های جهانی محصولات لبنی در ماه ژوئیه (۱۰ تیر تا ۱۰ مرداد ماه) سال ۲۰۱۵ در پی کاهش تقاضای واردات شیر از سوی چین، کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و اتحادیه اروپا به شدت سقوط کرد.

بر این اساس شاخص بهای روغن‌های گیاهی؛ در ماه ژوئیه به میزان ۵.۵ درصد در مقایسه با ژوئن کاهش داشته و به پایین‌ترین میزان خود از ژوئیه سال ۲۰۰۹ رسیده است. این سقوط در واقع در پی کاهش قیمت جهانی روغن پالم اتفاق افتاد که به واسطه افزایش تولید و عرضه این محصول در آسیای جنوب شرقی رخ داد.

کشورهای آمریکای جنوبی نیز با عرضه گسترده روغن برای صادرات موجب افت بیشتر قیمت آن شدند.

ایران بیش از ۹۰ درصد روغن خام خود را وارد می‌کند و به‌طور میانگین حدود ۷۰ درصد از هزینه‌ای که مردم برای خرید روغن می‌پردازند صرف خرید روغن خام می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.