ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: نظارت استصوابی شورای نگهبان حق قانونی است

در پی سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران درباره نحوه نظارت شورای نگهبان در انتخابات و در ادامه انتقادها به سخنان او، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرد که «نظارت شورای نگهبان در انتخابات، استصوابی و مؤثر است».

در پی سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران درباره نحوه نظارت شورای نگهبان در انتخابات و در ادامه انتقادها به سخنان او، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرد که «نظارت شورای نگهبان در انتخابات، استصوابی و مؤثر است».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، روز چهارشنبه ۱۸ شهریور / ۹ سپتامبر به اهمیت انتخابات آینده مجلس ایران اشاره و همه انتخابات ۳۷ سال گذشته حکومت را «سالم» عنوان کرد.

خامنه‌ای گفت: «انتخابات در ایران، با معیارهای متعارف بین‌المللی نیز از سالم‌ترین و بهترین انتخابات است اما متأسفانه عده‌ای در داخل در اقدامی غلط در سلامت انتخابات خدشه می‌کنند و حتی از قبل از انتخابات از تقلب و دغدغه ناسالم بودن انتخابات حرف می‌زنند.»

او گفت در همه دوره‌ها حکومت از آرای مردم «صیانت» کرده و به‌عنوان نمونه از انتخابات بحث‌برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ مثال زد و گفت: «نتیجه انتخابات نیز هرچه بود ما به‌طور کامل از آن دفاع می‌کردیم.»

اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات سال ۸۸ در ایران تا حدود یک سال ادامه داشت و در آن مدت صدها نفر بازداشت، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند و میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو کاندیدای اصلاح‌طلبان در خانه زندانی شدند و همچنان در حصر خانگی به‌سر می‌برند.

علی خامنه‌ای بر نقش شورای نگهبان در «سلامت انتخابات» اشاره کرد و گفت: «از بزرگترین برکات شورای نگهبان این است که مراقب هرگونه خطا و اشتباه است.»

او سخنانی را که درباره نقش وزارت کشور و شورای نگهبان در انتخابات زده می‌شود را «حرف‌های بی‌منطق» دانست و گفت: «شورای نگهبان چشم بینای نظام در انتخابات است و در همه دنیا، چنین نهادی با اسم‌ها و عناوین متفاوت وجود دارد.»

این سخنان رهبر جمهوری اسلامی در ادامه انتقادهایی است که از چندی پیش مسئولان حکومتی به اظهارات حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران کرده‌اند.

روحانی روز چهارشنبه ۲۸ مرداد / ۱۹ اوت گفته بود شورای نگهبان تنها نقش نظارتی دارد و «آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأت‌های اجرایی هستند.»

روحانی همچنین گفته بود: «شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند، باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.»

علی خامنه‌ای در مقابل گفت: «شورای نگهبان مراقبت می‌کند که اگر به‌علت برخی کوتاهی‌ها، افراد بی‌صلاحیت، به‌عنوان نامزد وارد عرصه انتخابات شدند، جلویش را بگیرد و این حق قانونی، منطقی و عقلی شورا است.»

شورای نگهبان در ایران که وظیفه نظارت بر انتخابات‌ را بر عهده دارد بارها متهم شده که انگیزه‌های سیاسی را در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی دخالت داده است. در سال ١٣٨٨ نیز چند عضو شورای نگهبان با صراحت از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرده بودند.

در روزهای اخیر محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، نیروهای اصولگرای دیگر، از جمله محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران؛ محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس؛ نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان؛ سیامک ره‌پیک، عضو و معاون اجرایی شورای نگهبان؛ گروهی از نمایندگان مجلس و افراد دیگری از مقامات پیشین حکومتی نیز علیه سخنان روحانی موضع گرفته بودند.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان هفتم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صوفی

    باتوجه به موضعی که امروز علنی شد واقعا درستی نظر تحریمی ها وموضع کسانی که انتخابات را بازی رژیم برای نمایش انتخابات وفرمایشی میدانند اثبات شد واینکه اگرروحانی تسلیم شود حق است که همه سروته یک کرباسند

  • بهنام

    آخر این دیکتاتور بیچاره که به آخر خط رسیده اگر این هذیان ها را نگوید چه بگوید . مرگ بر اسلام و کلیه دیکتاتورها و فسیلهای مذهبی و دینی در جهان از خامنه ای تا اسد جنایتکار و آدمکش .

  • Majid

    علی خامنه‌ای در مقابل گفت: «شورای نگهبان مراقبت می‌کند که اگر به‌علت برخی کوتاهی‌ها، افراد بی‌صلاحیت، به‌عنوان نامزد وارد عرصه انتخابات شدند، جلویش را بگیرد و این حق قانونی، منطقی و عقلی شورا است.» سئوال: کوتاهی از چی و یا توسط چه گروه و یا چه کسی؟ چگونه فردی بی صلاحیت وارد عرصه انتخابات میشود؟ و مگر جلویش را گرفتن نباید قبل از وارد شدن صورت گیرد؟  و چگونه است نامزدهای بی صلاحیت!؟! چون  موسوی و کروبی که با مراقبت و با حق قانونی٬ منطقی و عقلی شورا وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شدند بدون اتهام و بدون اثبات هیچگونه جرمی در حصر و اسارت بسر میبرند؟ توجه : مقام بی صلاحیت ولایت فقیه از وقت کناره گیریش از این مقام پوشالی سالهاست که گذشته و امروز برای انجام  چنین اقدامی قهرمانانه بسیار دیر است.    

  • Arjomand

    علی خامنه ای و برادران عزیز قاچاقچی به خوبی میدانند که با برگزاری انتخابات ازاد جای انها در زباله دان تاریخ خواهد بود در نتیجه احتیاج دارند تا شرایط فاسد کنونی را حفظ کنند و کلید حفظ شرایط کنونی شورای نگهبان هست. تاریخ اما ثابت کرده که جای ظالمان، مستبدین و فاسدین در زباله دان تاریخ هست. دیرو زود دارد ولی سوخت و سوزی در کار نیست