ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر نیرو: میزان برداشت آب در ۳۳۰ دشت ایران بیش از ورودی است

چیت‌چیان می‌گوید با وجود این وضعیت، مصرف آب هم «به‌شدت افزایش یافته» است.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو می‌گوید از مجموع ۶۰۹ دشت در ایران ۳۳۰ دشت دارای بیلان منفی آب هستند؛ یعنی میزان برداشت آب از آن‌ها بیشتر از ورودی آب است.

چیت‌چیان در گفت‌وگویی با روزنامه شرق که شنبه ۲۱ شهریور چاپ شده، گفته وزارت نیرو تلاش می‌کند تا پنج سال آینده بیلان منفی در این ۳۳۰ دشت را متوقف کند اما برای این‌که وضعیت ذخایر آب‌های زیرزمینی به ایستایی ۳۰ سال قبل بر گردد، ۲۰ سال زمان لازم است.

خشکسالی شدید و کاهش باران از یک سو و برداشت‌های بی‌رویه از ذخایر آب‌های زیرزمینی از سوی دیگر، باعث شده تا مقامات در مورد وضعیت آب و آینده آن ابراز نگرانی کنند.

به گفته وزیر نیرو، متوسط بارش کشور در چند سال اخیر به ٢٠٧ میلیم‌تر رسیده، به اضافه اینکه متوسط درجه حرارت کشور هم ١، ٢ درجه افزایش یافته است و افزایش درجه حرارت موجب تبخیر بیشتر منابع آب شده است.

به دلیل کاهش بارندگی و افزایش تبخیر، از میزان آب در دسترس (آب تجدید‌پذیر) به شدت کاسته شده است، به نحوی‌که حجم آب‌های زیرزمینی ایران از ١٣٠ میلیارد مترمکعب در ۵۰ سال پیش به حدود ١١٠ میلیارد مترمکعب در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

چیت‌چیان می‌گوید با وجود این وضعیت، مصرف آب هم «به‌شدت افزایش یافته» است.

وزیر نیرو همچنین در خصوص این‌که مصرف ٩٠ درصدی آب در بخش کشاورزی است اما «فشار مسئولان به بخش خانگی برای مدیریت مصرف» است، گفته: «این برداشت درست نیست. برای اینکه کیفیت آب کشاورزی با کیفیت آب شرب بسیار متفاوت است، یعنی میزان هزینه‌ای که برای آب شرب می‌شود بسیار بیشتر است.»

به گفته او، تقریبا یک مترمکعب آب شرب ١٠ برابر آب کشاورزی هزینه دارد. چیت‌چیان بر همین اساس نتیجه گرفته که اگر یک مترمکعب آب در بخش شرب صرفه‌جویی شود ١٠ برابر آب کشاورزی بازدهی خواهد داشت.

او همچنین افزوده که آب کشاورزی نیاز به انتقال در مسیرهای طولانی ندارد اما آب در بخش شرب گاهی باید با هزینه‌های گزاف، ده‌ها کیلومتر منتقل شود تا به دست مصرف‌کننده برسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.