ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فاضلاب‌های صنعتی و خانگی گیلان حیات آبزیان را به خطر انداخته است

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست استان گیلان، رودخانه‌های زرجوب، گوهر رود، تالاب انزلی و دریای خزر به شدت با فاضلاب صنعتی این منطقه آلوده شده‌اند.

ورود فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی گیلان به رودخانه‌ها، تالاب و دریا باعث آلودگی و به خطر افتادن حیات آبزیان شده است.

تالاب انزلی

اسحاق شعبانی، مدیر کل شیلات استان گیلان، امروز یکشنبه ۲۲ شهریور در این خصوص به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته که آلودگی برخی از رودخانه‌های گیلان به حدی است که در فرآیند تخم‌ریزی و زادآوری طبیعی ماهیان مولد اختلال ایجاد می‌کند.

او می‌گوید هر سال «درصد بالایی» از بچه‌ماهیان بر اثر بالا بودن آلودگی رودخانه‌ها تلف می‌شوند.

در آذرماه سال ۱۳۹۳ شرکت آب منطقه‌ای گیلان پس از نمونه‌برداری از آب رودخانه زرجوب گیلان اعلام کرد این رودخانه به دلیل ورود انواع فاضلاب‌های شهری و صنعتی و همچنین زه‌آب‌های کشاورزی یکی از رودخانه‌های آلوده کشور است.

رودخانه‌های گوهررود و زرجوب پس از عبور از محدوده شهر رشت در منطقه کماکل با پیوستن به همدیگر رودخانه پیربازار را تشکیل می‌دهند و رودخانه پیربازار با حرکت به طرف تالاب انزلی به دریای خزر می‌ریزد.

به گفته مدیرکل شیلات گیلان، آلودگی رودخانه‌ها و تالاب انزلی که محل زیست ماهیان مولد در فصل تخم‌ریزی است؛ یکی از موانع تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی به شمار می‌رود.

افزون بر این، شعبانی همچنین خبر داده که به علت برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر بسیاری از رودخانه‌های گیلان، «جایگاه‌های اصلی زاد‌آوری ماهیان تخریب شده است.»

استان گیلان به دلیل اقلیم خاص، رودخانه‌های منتهی به تالاب و دریا و بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی از حساسیت ویژه زیست‌محیطی برخوردار است.

با این حال فاضلاب و پساب سمی یک شهرک صنعتی رشت دهه‌هاست که وارد تالاب انزلی و رودخانه‌های گیلان می‌شود. به گفته سازمان حفاظت محیط زیست استان گیلان، رودخانه‌های زرجوب، گوهر رود، تالاب انزلی و دریای خزر به شدت با فاضلاب صنعتی این منطقه آلوده شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.