ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تحریم‌ها؛ دستاویز سیاسی مخالفان کنگره و مجلس اسلامی

ایرج ادیب‌زاده - با وجود عبور برجام از سد کنگره، رهبر جمهوریخواهان در سنا می‌گوید بازی هنوز تمام نشده است. در ایران نیز مخالفان، بحث ادامه تحریم‌ها با وجود توافق هسته‌ای را طرح می‌کنند.

کنگره آمریکا تا ۱۷سپتامبر (۲۶ شهریور) فرصت دارد نظر خود را در مورد توافق اتمی با ایران اعلام کند. برجام از سد کنگره گذشته و اوباما یک گام در برابر مخالفان برجام در سنا به پیش افتاده اما به گفته میچ مک کانل رهبر جمهوری‌خواهان در سنا «بازی هنوز تمام نشده... بازهم رای گیری می‌کنیم.»

در حالی‌که رییس جمهوری آمریکا آماده می‌شود تحریم‌های آمریکا علیه ایران (براساس برجام) را لغو یا تعلیق کند، با چالش تازه‌ای روبروست: تغییر وضعیت تحریم‌های ایران. مجلس نمایندگان ابالات متحده روز دوشنبه به رای‌گیری در باره قطعنامه‌ای پرداخت که در صورت تصویب، اختیارات رئیس جمهور آمریکا را در لغو تحریم‌های ایران در اجرای توافق هسته‌ای محدود می‌کرد. این قطعنامه با ۲۶۹ رای منفی در برابر ۱۶۲ رای مثبت به تصویب نرسید.

سه‌شنبه پانزدهم سپتامبر بار دیگر در مجلس سنا برای کفایت مذاکرات رای‌گیری خواهد شد. به نوشته تحلیل‌گر روزنامه لس‌آنجلس تایمز «جمهوری‌خواهان قصد دارند برجام را پیش از آن که به طور کامل اجرایی شود تضعیف کنند.»

در ایران نیز بحث تحریم‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده و سعید جلیلی در کمیسیون برجام در مجلس گفته است: «هدف اصلی ایران یعنی لغو تحریم‌ها حاصل نشده.» محمد جواد ظریف در جلسه دیگری جداگانه گفت: « اجرای تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا متوقف خواهند شد.»

رادیو زمانه پرسش‌های زیر را با دو کارشناس سیاسی و پرونده هسته‌ای، رسول نفیسی در واشنگتن و مهران مصطفوی در پاریس در میان گذاشته است:

• آیا در واشنگتن خطر از سر رسمیت یافتن توافق اتمی با ایران گذشته است؟

• با گذشتن برجام از سد کنگره، باراک اوباما یک نبرد را برنده شده؛ اما به گفته جمهوری‌خواهان مخالف در کنگره «بازی هنوز تمام نشده» آن‌ها چه موانع جدی می‌توانند برای برجام ایجاد کنند؟

• بحث تحریم‌ها و اساس برجام در جمهوری اسلامی هم‌چنان میان مخالفان و موافقان ادامه دارد. آیا باید نگران تصویب نشدن توافق در مجلس ایران بود؟

• با توجه به این فرضیه که برجام تصویب خواهد شد آیا تغییری در  سیاست‌های اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی و رفتارش با مردم ایران را پیش‌بینی می‌کنید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.