ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دودی که به چشم فولکس‌واگن رفت

خودروهای دیزلی کارخانه‌ای که نامش را مدیون هیتلر است و سهام‌دار اصلی آن کسی جز امیر قطر نیست، سال‌ها با کلکی «هوشمندانه» از پس تست میزان آلاینده‌ها برآمده بودند.

خودروهای دیزلی کارخانه‌ای که نامش را مدیون هیتلر است و سهام‌دار اصلی آن کسی جز امیر قطر نیست، سال‌ها با کلکی «هوشمندانه» از پس تست میزان آلاینده‌ها برآمده بودند. سود سالانه «افتخار صنعتی آلمان» در سال ۲۰۱۴ برابر ۱۱ میلیارد یورو بود.

صنعت خودرو آلمان در دو سال گذشته درگیر رسوایی بوده‌است

برای اولین بار واحدی از سازمان مردم‌نهاد «شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک» (ICCT) در آلمان متوجه تفاوت ارقام ادعایی سازندگان خودروهای دیزلی و نتایج آزمایش‌ها شد و این امر را به اطلاع آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا رساند. آژانس با همکاری دانشگاه ویرجینیای غربی، آزمایش‌های مفصل‌تری در شرایط مختلف رانندگی بر روی مدل‌های «جتا» و «پاسات» (فولکس‌واگن) و «ایکس۵» (بی‌ام‌و) انجام داد. میزان آلاینده‌های هر دو مدل فولکس‌واگن در شرایط مختلف بین ۵ تا ۴۰ برابر حد مجاز بودند و خروجی اگزوز ایکس۵ در حد مجاز بود.

طبق بررسی‌های آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) نرم‌افزاری مخفی که زمان تست خودرو را تشخیص می‌داد، با تغییر کارکرد موتور، موجب کاهش گازهای خروجی مضر و دستیابی به حد مجاز می‌شد.

یکی از متخصصان «حمل و نقل پاک» دلیل دستکاری نرم‌افزاری فولکس‌واگن را این گونه توضیح می‌دهد: در بعضی از مدل‌ها دیزلی این کارخانه برای کاهش آلاینده‌ها فیلتری حاوی مایع اوره نصب شده است که فقط در صورت تعویض منظم که مستلزم هزینه و وقت است منجر به نتیجه مطلوب می‌شود. کنسرن فولکس‌واگن به دلیل کسب «رضایت» مشتری، فقط هنگام تست فیلتر را فعال می‌کرد بدون اینکه نگران اثرات دراز مدت آلاینده‌های خطرناک باشد.

طبق قوانین محیط زیستی آمریکا این دستکاری می‌تواند منجر به جریمه‌ای تا ۱۸ میلیارد دلار شود. علاوه بر این امکان دخالت دادستانی کل هم وجود دارد. اما پیش از آنکه نتایج کامل تحقیقات و میزان جریمه روشن شود، این جنجال منجر به کاهش ۲۷ میلیارد یورویی ارزش سهام فولکس‌واگن و استعفای مارتین وینترکورن، رئیس هیات مدیره این کنسرن شد.

گمانه‌زنی‌های اولیه تعداد خودروهای درگیر این مسئله را نیم میلیون دستگاه عنوان کرده بودند اما اکنون صحبت از ۱۱ میلیون خودرو است. رسانه‌ها و فعالان اقتصادی آلمان ابعاد این جنجال محدود به کنسرن فولکس‌واگن نمی‌دانند و نگران خدشه‌دار شدن نام پرآوازه «ساخت آلمان» هستند.

تاریخ پرماجرای فولکس‌واگن

آدولف هیتلر در سال ۱۹۳۴ طی سخنرانی افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو در برلین، خواست ساخت خودرویی چهار نفره را برای قشری وسیعی از مردم مطرح کرد و قیمت مطلوب را هم هزار مارک خواند. بعد از آن که اتومبیل‌سازان آلمانی، عملی‌شدن پروژه را ناممکن دانستند فردی از صنف صنایع خودروسازی رایش، این خواست را با یک مهندس طراحی صنعتی به نام «فردیناند پورشه» مطرح کرد و چهار سال بعد سنگ‌بنای کارخانه «خودروی مردم / فولکس‌واگن» نهاده شد.

کارخانه فولکس‌واگن در محل سندیکا کارگری نازی‌ها و با اموال مصادره شده سندیکاهای کارگری ممنوع شده، به قصد تولید سالانه ۱۵۰ هزار خودرو بنا نهاده شد؛ طرحی که تا پایان جنگ به اجرا در نیامد. این کارخانه به دلیل آماده شده آلمان نازی برای تهاجم به کشورهای دیگر و آغاز جنگ دوم به طور کامل در خدمت صنایع نظامی قرار گرفت.

بعد از پایان جنگ، کارخانه به محلی در شهر وولفسبورگ انتقال یافت و تا مدتی تحت نظر ارتش بریتانیا بود. اولین «فولکس قورباغه‌ای» سال ۱۹۴۵ تولید شد. سال ۱۹۶۰ با تصویب مجلس آلمان فدرال، فولکس‌واگن تبدیل به شرکت سهامی شد و ۶۰ درصد سهام آن به بخش خصوصی واگذار شد. پس از آن دولت مرکزی و دولت ایالت نیدرزاکسن هر کدام ۲۰درصد سهام را در اختیار گرفتند.

سال ۱۹۶۲ میلادی حدود ۶۹ هزار نفر در فولکس‌واگن مشغول به کار بودند و درآمد ناخالص آن بیش از شش میلیارد مارک بود. از آن زمان تا کنون این کارخانه تبدیل به کنسرنی بین‌المللی شده که خودروسازان بسیاری (سواری، اتوبوس، کامیون، موتورسیکلت) را به طور کامل یا بخشی از آنها را در اختیار دارد. از جمله این خودروسازی‌ها می‌توان به آئودی، پورشه، سئات، اشکودا،‌ سوزوکی، بنتلی، بوگاتی، دوکاتی، ام‌‌آ‌ان، اسکانیا اشاره کرد. سال ۲۰۱۴ حدود ۶۰۰ هزار نفر در این کنسرن مشغول به کار بودند و درآمد ناخالص آن بالغ بر ۲۰۲ میلیارد و سودی ۱۱ میلیارد یورویی بود. در حال حاضر ۱۷ درصد از سهام فولکس‌واگن متعلق به امیرنشین قطر است.

اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی فولکس‌واگن حدود ۲۰ میلیون مارک به دو هزار نفر در ۲۶ کشور جهان بابت کار اجباری در کارخانه‌اش طی جنگ جهانی دوم پرداخت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    با نظر سر کار خانم مهبانو کاملآ موافقم . موفق باشید .

  • Irooni

    مزخرفه در امریکا گاهی برای اینکه اشغالهای خودشون رو بتونن بفروشن از این داستانها درست میکنن. یادتونه جند سال پیش برای تویوتا هم همین داستان رو درست کردن که پدال گازش گیر میکنه!!!!!!! بعدا معلوم شد که لاستیک زیر پایی بوده. تمام این داستانها برای اینه که تراکهای آشغال جی ام و داج رو بتونن بفروشن. اگه اینجا زندگی بکننین میبینید که این تراکهای امریکایی چه الودگی بالای دارن.

  • مهبانو

    سلام دوستان این یک خبر نیست زیرا خبر فولکس همه جا هست، این نوشته‌ای است انتقادی با بک گراند و اطلاعات افزوده‌ که سرویسی فراتر از خبر به خواننده داده است. نویسنده مشکل را به هیتلر و آلمان نازی ربط نداده بلکه پیشینه ساخت این خودرو و تاریخچه نامگذاری و ... را بیان کرده است. موضوع سهامداری قطر را هم می‌توان در منابع مختلف جستجو کرد. این مقاله به کلک "هوشمندانه" یک کنسرن عظیم خودروسازی پرداخته است. چرا انتقاد و روشنگری را مغرضانه دیده‌اید؟ احتمالا این کلک‌های هوشمندانه در بسیاری ابعاد زندگی مصرف‌کنندگان هست و دقت در مسئله می‌تواند حساسیت میلیون‌ها نفر دیگر را برانگیزد. موضوع هم اینک در رسانه‌های آلمانی با دقت و حساسیت تعقیب می‌شود. احتمالا در پاراگراف اول خوانده‌اید که یک نهاد آلمانی موضوع را افشا کرد. برای من جای پرسش است که کامنت‌گذاران عزیز از خود آلمانی‌ها متعصب‌تر شده‌اند. مهبانو

  • reza

    واقعا باید گفت که المان ها از نسل اریایی هستن... اصلا کپی ما .... خدا رو شکر تو این دنیا تو پدر سوخته بازی تنها نموندیم...

  • مهدی

    هیتلر و امیرقطر چه ربطی به تقلب فولکس واگن دارن؟ واقعا که متن خبر از این مغرضانه تر نمیتونست باشه. فکر میکردم میشه به عنوان یه خبرگزاری تا حدود بیطرف روی شما حساب کرد ولی اصلا اینطور نیست. از همه فیدهای خبریم حذف شدین. ______ زمانه: با سپاس از شما، کل سهام «شرکت سهامی فولکس‌واگن» بدین ترتیب تقسیم شده: پورشه هولدینگ: ۵۰،۷۳ درصد دولت ایالت نیدرزاکسن ۲۰ درصد قطر ۱۷ درصد شرکت پورشه: ۲،۳۷ درصد سهام‌داران خرد: ۹،۹۰ درصد اما نکته اصلی در سهام «پورشه هولدینگ»‌ هست که آنجا هم قطر ۱۰ درصد سهم دارد یعنی ۵ درصد دیگر از سهام «فولکس‌واگن» از طریق پورشه هولدینگ است. پورشه هولدینگ هم به شش شرکت تعلق دارد که یکی از آنها قطر است. بدین ترتیب، به طور غیر مستقیم قطر با مجموع ۲۳ درصد سهام، سهامدار اصلی می‌شود.

  • Ali

    قطر بزرگترین سهامدار این شرکت نیست. ______ زمانه: با سپاس از شما، کل سهام «شرکت سهامی فولکس‌واگن» بدین ترتیب تقسیم شده: پورشه هولدینگ: ۵۰،۷۳ درصد دولت ایالت نیدرزاکسن ۲۰ درصد قطر ۱۷ درصد شرکت پورشه: ۲،۳۷ درصد سهام‌داران خرد: ۹،۹۰ درصد اما نکته اصلی در سهام «پورشه هولدینگ»‌ هست که آنجا هم قطر ۱۰ درصد سهم دارد یعنی ۵ درصد دیگر از سهام «فولکس‌واگن» از طریق پورشه هولدینگ است. پورشه هولدینگ هم به شش شرکت تعلق دارد که یکی از آنها قطر است. بدین ترتیب، به طور غیر مستقیم قطر با مجموع ۲۳ درصد سهام، سهامدار اصلی می‌شود.

  • armin

    من نميدونم چرا نويسنده محترم مشكل فعلي كارخانه فولكس واگن ( خودروي ملت) را به آلمان نازي ارتباط داده است. در دوران رايش سوم تقريبا تمامي برندهاي معروف ( زيمنس و ديگران) در اختيار حكومت آن زمان بودند و اسيران جنگي برايشان رايگان كار ميكردند ولي تكرار ميكنم اشتباه فعلي اين شركت در دستكاري نتايج گاز خروجي از فيلتر ها چه ربطي به هيتلر يا امير قطر دارد؟