ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مادر امید کوکبی در نامه‌ای به رهبر ایران خواهان آزادی فرزندش شد

امید کوکبی، دانشجوی رشته فیزیک اتمی دانشگاه‌ تگزاس آمریکا به اتهام «ارتباط با دول متخاصم» به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

صفر بی‌بی حق نظری، مادر امید کوکبی زندانی سیاسی در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواهان آزادی فرزندش شد.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، مادر این زندانی سیاسی خطاب به رهبر ایران گفته: «اگر شما بخواهید می‌توانید از طریق منابع بی‌طرف که مورد اعتماد خودتان هم هستند، نه کسانی که پرونده‌سازی کرده‌اند، کسب اطلاع کنید که پسر من واقعاً گناهی نکرده و چه سندی بالا‌تر از اینکه دیوان عالی کشور که بالا‌ترین مقام قضایی در کشور است، مرداد ماه سال گذشته رای بر بی‌گناهی پسرم داد.»

دیوان‌ عالی کشور سال گذشته درخواست وکیل امید کوکبی را برای اعاده دادرسی پذیرفته بود اما دادگاه جدید‌‌‌ همان حکم دادگاه پیشین را تأیید کرد.

امید کوکبی، دانشجوی رشته فیزیک اتمی دانشگاه‌ تگزاس آمریکا پنج سال است که در قرنطینه بند ۷ زندان اوین نگهداری می‌شود. او که بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در سفر به ایران بازداشت شد، به ۱۰ سال حبس به اتهام «ارتباط با دول متخاصم» محکوم شد.

به گفته صفر بی‌بی حق نظری، امید کوکبی نزدیک به پنج سال است که حتی یک ساعت مرخصی، چه درمانی و چه برای دیدار با خانواده، نداشته است.

مادر این زندانی می‌گوید فرزندش در زندان دچار مشکلات و بیماری‌های متعدد شده که خانواده را بسیار نگران کرده است.

امید کوکبی سال گذشته در نامه‌ای گفته بود که تمامی اتهام‌های نسبت داده‌ شده به او دروغ است.

این دانشجوی زندانی گفته بود: «من فقط یک پژوهشگر علمی بوده و هیچ‌گونه عملکرد و دیدگاه سیاسی نداشته‌ام اما برای مجبور کردنم به همکاری در نهادهایی که دلخواهم نبودند و به سود ایران و جهان عمل نمی‌کردند، چنین حکم غیرعادلانه‌ای صادر کردند.»

به‌گفته کوکبی از او خواسته‌اند یا همکاری در راستای پروژه‌های هسته‌ای مورد نظر مقامات حکومتی ایران را بپذیرد یا ۱۰ سال زندان را تحمل کند.

کوکبی که مدرک کار‌شناسی خود را در دانشگاه صنعتی شریف در دو رشته فیزیک کاربردی «رشته دکترای پیوسته فیزیک» و مهندسی مکانیک به اتمام رسانده است، پس از دریافت بورس تحصیلی از اتحادیه اروپا، دوره کار‌شناسی ارشد و دکترای خود را در رشته فیزیک اتمی با گرایش لیزر، در مرکز تحقیقات فوتونیک اروپا در بارسلونای اسپانیا به انجام رساند.

این دانشجو برای ادامه تحصیل با دریافت بورسیه از دانشگاه تگزاس آستین آمریکا راهی این کشور شد و دکترای خود را در رشته فیزیک با گرایش پلاسما گرفت.

کوکبی که هر سال دو بار در زمان تعطیلات دانشگاهی برای دیدار با خانواده خود به شهر گنبد کاووس ایران سفر می‌کرد، در آخرین سفر، هنگام خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد و ۳۶ روز در انفرادی بود.

اتهام کوکبی نخست «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» اعلام شد و سپس «جاسوسی» هم به آن اضافه شد، اما در ‌‌‌‌نهایت با تبرئه شدن از این اتهام‌ها، وی را به ارتباط با دولت آمریکا متهم کردند.

سال گذشته نیز ۱۸ برنده جایزه نوبل فیزیک به رهبر ایران نامه‌ نوشتند و خواهان آزادی امید کوکبی شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    یک مشت احمق و در راس آنها ولی امر دزدان جهان و سپاه قلچاقچیان پاسدار ، ملت ایران را به گروگان گرفته اند و به غارت و چپاول ثروت ایران مشغولند . احسنت و آفرین بر شجاعت و درایت جناب کوکبی عزیز که زندان و اسارت را به مزدوری و جیره خواری این خائنین وطن فروش ترجیح داد و برای همیشه تاریخ نام نیک خود را جاودان ساخت . امیدوارم به زودی از اسارت این جنایتکاران آزاد گشته و به مدارج علمی بیشتری دست یابند و جزو مفاخر کشور و سیستم حکومتی آینده ایران گردند .

  • iman

    "5 سال" عمر بر باد رفته یک نخبه علمی در ستم خانه های رژیم پست دیکتاتوری اسلامی. ظلمی جبران ناپذیر.