ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران فیلم «محمد رسول الله» را به اسکار معرفی می‌کند

«سوابق و بازخوردهای حضور در مجامع بین المللی» و «ویژگی‌های فیلمی که سینمای ایران را به خوبی نمایندگی کند» ملاک انتخاب پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای بوده است.

فیلم «محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی به عنوان نماینده سینمای ایران برای شرکت در بخش فیلم‌های خارجی زبان اسکار ۲۰۱۶ انتخاب شد.

ویتوریو استورارو، فیلمبردار ایتالیایی و برنده سه جایزه اسکار سر صحنه پرهزینه‌ترین فیلم سینمای ایران

مدیریت ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد سینمایی فارابی در بیانیه‌ای اعلام کرد که فیلم محمد، پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شده است.

از بین فیلم‌هایی که کشورهای مختلف به آکادمی اسکار معرفی می‌کنند، در مجموع پنج فیلم برای رقابت در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان انتخاب می‌شوند.

بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما و همچنین سازمان سینمایی کشور از میان فیلم‌های ایرانی که در فاصله بین ۹ مهر ۱۳۹۳ تا ۸ مهرماه ۱۳۹۴ ساخته شده‌اند، ابتدا ۵۸ فیلم را برگزید و سپس از بین این فیلم‌ها ۱۰ فیلم را انتخاب کرد.

در فاصله کمتر از دو روز فیلم محمد از بین فیلم‌های «خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن، «در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته ‌صفی یزدانیان، «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داودی، «سیزده» ساخته هومن سیدی، «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار، «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد، «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری، «ملبورن» ساخته نیما جاویدی و «من دیه‌گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد.

امیر اسفندیاری، سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار گفته است «سوابق و بازخوردهای حضور در مجامع بین المللی» و «ویژگی‌های فیلمی که سینمای ایران را به خوبی نمایندگی کند» ملاک انتخاب بوده است.

اعضای کمیته انتخاب فیلم برای اسکار ۲۰۱۶  عبارت بودند از فرشته طائرپور (تهیه‌کننده)، محمد بزرگ‌نیا (کارگردان)، شهرام جعفری‌نژاد (منتقد فیلم و مدیر مسئول و سردبیر مجله «صنعت سینما»)، روح‌الله حسینی (مدرس دانشگاه و مدیر مدرسه ملی سینما)، شادمهر راستین (فیلمنامه‌نویس)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، محمد رضا هنرمند (کارگردان)، آرش امینی (مدیرکل امور بین‌الملل سازمان سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی).

مجید مجیدی در سال ۱۹۹۸ با فیلم «بچه‌های آسمان» در جمع پنج فیلم نهایی برای دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان اسکار قرار گرفته بود.

صندلی‌های خالی مونترال، اعتراض مصر و عربستان

فیلم «محمد» پیش از این در بخش غیررقابتی جشنواره فیلم مونترال به نمایش درآمده بود. نشریه محلی «لوپرس» نوشته بود هنگام نمایش این فیلم در مونترال بسیاری از صندلی‌ها خالی بودند. هم‌زمان با نمایش فیلم »محمد» در افتتاحیه مونترال، گروهی از مسلمانان افراطی در دو خیابان سن‌کاترین و دوبلوری مونترال تجمع و خشمشان را از این فیلم ابراز کردند.

پیش پرده فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی

مجمع مطالعات اسلامی الازهر، جریان‌های سلفی و عربستان سعودی با فیلم مجید مجیدی درباره کودکی پیامبر اسلام مخالفت کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند ساختن فیلمی درباره پیامبر اسلام در ایران عملی شنیع است و ایران را مسئول توهین به پیامبر اسلام می‌دانند و به همین جهت از ایران خواسته‌اند مانع از اکران این فیلم شود.

«آکادمی رضا» که در هند در زمینه علوم اسلامی فعالیت می کند، مجید مجیدی و ای. آر. رحمان (موسیقی دان هندی) را به خاطر فیلم «محمد» به توهین به مقدسات متهم کرده، از آنها خواسته است که مجدداً اسلام بیاورند و خواهان توقیف فیلم «محمد» شده است.

مجیدی در پاسخ به این انتقادات گفته است: « قرائت‌هایی که در چند سال اخیر از اسلام به دست داده شده هیچ قرابتی با زیبایی‌های اسلام ندارد. ما سعی کردیم قرائتی را تصویر کنیم که در جهان اسلام وحدت‌آفرین باشد و به همین دلیل سراغ کودکی پیامبر رفتیم.»

پیش از این، هم‌زمان با برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی در تهران، مجید مجیدی، بیانیه‌ای صادر کرد. او در این بیانیه نوشته بود: «با اکران فیلم "محمد" پیام‌آوری به صحنه خواهد رفت که همه سلاح به‌دستان تروریست "دجال فعل ملحد شکل" را رسوا خواهد کرد.»

اصغر فرهادی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان ایرانی با فیلم «جدایی نادر از سیمین» در سال ۲۰۱۲ در دو بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و فیلم در بخش غیرانگلیسی‌زبان نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود و سرانجام اسکار این بخش را به دست آورد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کامی

    درود بر آقای بابک. حرف حساب جواب ندارد.

  • بهنام

    این همه هیاهو برای هیچ .

  • بابک

    آیا در آن زمان در حجاز با آن گرما و فقر عمومی ، مردم اینهمه لباس می پوشیدند یا این همه پارچه از خود آویزان میکردند و این همه پاکیزه بودند ؟! خود پیامبر(ص) تکه پارچه ای دور کمر می بستند که از زیر ناف تا وسط ران را میگرفت. همین ! نه شورتی بود و نه عمامه ای روی کلاه و نه قسمتی از دستار آویزان بود و نه شلوار و نه چند لایه لباس های بلند و ماکسی ژوپ تا پایین قوزک پا بود ! نه ساختمان هایی که در این جور فیلم ها نشان میدهند. مردم فقیر و چادر نشین بودند و بعضی اتاقکی بی در و سقف داشتند. چه بسیار از مردم آن روزگار حجاز که حتی عورت خود را نمی پوشاندند که پیامبر بارها تذکر میداد. این لباسهای بلند و تمیز و اطو کشیده کجا بود و کی مردم تا این اندازه تمیز و ریشهای مردان سشوارکشیده شانه زده بودند؟! این همه هزینه برای تحریف تاریخ و دروغپردازی و گمراه کردن مردم و برای سوء استفاده دکانداران دین ، تازه توقع اسکار دارید؟! نمیدانم ! شاید هم اسکار بدهند ! خیلی هم حساب و کتاب درکار نیست. سابقه دارد

  • faryad

    زرشک !