ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت اوباما خواهان گفت‌وگو با ایران در مورد سوریه است

به نظر وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در داخل ایران مقاومتی جدی در برابر ایده مذاکره درباره سوریه وجود دارد.

وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد تیم آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، گفته که دولت اوباما آماده است با ایران در مورد وضعیت جنگ داخلی سوریه وارد مذاکره شود. با این حال رئیس‌جمهوری ایران گفته است که قرار نیست با همتای آمریکای خود گفت‌وگو کند یا با او دست دهد.

با توجه به فرجام مذاکرات ایران و گروه ۱+۵  گمان‌زنی می‌شد که ممکن است باراک اوباما و حسن روحانی در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد باهم دیدار کنند یا دست کم از دست دادن با یکدیگر اجتناب نکنند. اما روحانی به خبرنگاران گفته است: «به جای ملاقات و دست دادن، باید بیشتر دنبال این باشیم که چگونه مسائل را برای آینده حل و فصل کنیم و راه حل بیابیم.»

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی، بعد از ظهر روز جمعه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر گفت که انتظار دارد در نشست‌های جانبی اجلاس عمومی سازمان ملل متحد، موضوع سوریه در دستور کار گفت‌وگوهای بین محمدجواد ظریف و جان کری قرار گیرد.

رئیس‌جمهوری ایران هم که صبح جمعه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در نیویورک با خبرنگاران دیدار کرد به این نکته اشاره کرد که پس از توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ این امکان وجود دارد که مذاکرات دیگری آغاز شود. روحانی در جمع خبرنگاران گفت: «اکنون سؤال این است که آیا این توافق به خوبی اجرایی خواهد شد و آیا می‌تواند زمینه‌ای برای توافقات بهتر و حل اختلافات در خصوص مسائل دیگر باشد؟»

مقاومت ایران در برابر مذاکره با آمریکا در مورد سوریه

وندی شرمن بر این باور است که در شرایط کنونی نیاز به آغاز مذاکرات ایران و آمریکا بر سر تحولات جاری و درگیری‌ها در سوریه، حس می‌شود. با این حال او می‌گوید که در داخل ایران مقاومتی جدی در برابر ایده چنین مذاکراتی وجود دارد. ایران همراه با روسیه، حامیان اصلی حکومت بشار اسد هستند.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی همچنین گفته است که در حاشیه‌های مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵، موضوع سوریه به صورت غیر رسمی مطرح شده اما گفت‌وگوها بر سر سوریه هرگز به شکل ساختارمند ادامه نیافته است.

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد پیوند حکومت ایران و رژیم بشار اسد و اینکه آیا میان ایران و آمریکا در ارتباط با سوریه هماهنگی صورت گرفته است، گفت: «ایران با حکومت سوریه روابط داشته و خواهد داشت [...] البته معتقدیم باید فضایی ایجاد شود که معترضان هم نظرات خود را اعلام کنند و در فرایندی، تغییرات لازم در قانون اساسی هم ایجاد شود.»

رییس جمهوری ایران همچنین از «طرحی» صحبت کرد که ایران مایل است با کشورهای علاقه‌مند به مشورت بگذارد و ابراز امیدواری کرد که راه حل جمعی‌ای برای «پایان تروریسم، بازگشت آوارگان به کشورشان و فرایند گفت‌وگو میان گروه‌های سوری برای آینده» ممکن شود.

روحانی قرار است روز دوشنبه  ۲۸ سپتامبر /۶ مهر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند؛ او با باراک اوباما، ولایمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در یک روز سخنرانی خواهد کرد.

♦ پی‌نوشت: دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا

روز شنبه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با هم دیدار و گفت‌وگو کردند. این اولین دیدار آنان پس از توافق هسته‌ای در وین در ۲۳ تیر امسال بود.
خبرگزاری فارس نوشته است: هرچند محتوای دیدار ظریف و کری هنوز منتشر نشده، اما مقامات آمریکایی گفته‌اند صحبت در مورد نحوه اجرای توافق هسته‌ای اصلی‌ترین دستور کار دیدار آنان بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    و این چنین است که اوباما و دولتش به چنین خواری و خفتی مبتلا گشته و اینچنین به دریوزگی افتاده و به این دزدان و خائنین وطن فروش باج سبیل میدهند . تا چندی دیگر عجیب نیست اگر دفتر نمایندگی ولی وقیه هم در گوشه ای از کاخ سفید دایر گشته و باراک حسین اوباما را به عنوان نماینده اش معرفی کنند .

  • شییعه

    این دولت اوباما در یه چیز اوله واون ****خورن وبرگشت سریع از سخنان وعملکرد قبلیه. ما یه معلم داشتیم به هر کسی که گنده وبیخاصیت بود میگفت سیب زمینی. اکثر اطرافیان اوباما از جمله کری منو بیاد سیب زمینی میندازند

  • nader

    حسن روحانی، در جمع چهره‌های رسانه‌ای آمریکایی و بین‌المللی در نیویورک بر روابط قوی ایران و حکومت سوریه تاکید کرده و گفته است: "ایران با حکومت سوریه روابط داشته و خواهد داشت!." روحانی در پاسخ به سوالی درباره بمباران مردم سوریه به دست نیروهای وفادار به بشار اسد گفت: "نمی‌دانم اطلاعات شما از کجا است؟ آن بمب‌ها علیه تروریست‌ها استفاده می‌شود!!

  • nader

    امریکا: اقا اجازه؟ واقعا که ؟