ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسکو صدور گاز به اوکراین را از سر می‌گیرد

روسیه گاز مورد نیاز دولت کی‌یف در زمستان جاری را تامین خواهد کرد اما هنوز قرارداد معامله امضا نشده است. توافق طرفین با وساطت کمیسیون انرژی اروپا صورت گرفت.

مسکو گاز مورد نیاز اوکراین در زمستان جاری را تامین خواهد کرد اما هنوز قراردادی در این زمینه امضا نشده است. توافق طرفین با وساطت کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

اوکراین بی‌توجه به اختلافات سیاسی گسترده با روسیه، گاز مورد نیاز خود در زمستان را از روسیه تامین خواهد کرد. ماروس سفکوویچ، قائم‌مقام رئیس کمیسیون انرژی اروپا با اعلام این خبر در بروکسل گفت توافق انجام گرفته میان دو کشور فاصله زمانی اول اکتبر تا پایان مارس ۲۰۱۶ را در بر می‌گیرد.

خبر در حالی اعلام می‌شود که سند توافق دو کشور هنوز به امضا نرسیده است. سفکوویچ می‌گوید: «این توافق گامی تعیین‌کننده برای اطمینان خاطر اوکراین از تامین گاز مورد نیاز در زمستان‌‌های یخ‌زده این کشورست.»

روسیه ارسال گاز به اوکراین را در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۵ و پس از واریز نشدن پیش‌پرداخت‌های این کشور قطع کرد. دولت اوکراین مسکو را متهم می‌کند به این که از گاز برای اعمال فشار به این کشور در کشمکش مناطق شرقی، استفاده ابزاری می‌کند.

حجم گاز ارسالی روسیه به اوکراین برابر با دو میلیارد متر مکعب خواهد بود و تامین آن را کنسرن روسی گاز پروم بر عهده دارد. کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا اعلام کرد که معامله در اکتبر انجام می‌گیرد.

قرار است روسیه برای فاصله زمانی اکتبر تا مارس، گاز مورد نیاز اوکراین را به بهای مشابه کشورهای همسایه تامین سازد. سفکوویچ می‌گوید توافق مقدماتی طرفین در میانه سپتامبر انجام شده است. هیچیک از طرفین معامله در مورد جزییات توافق صحبتی نکرده‌اند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اذعان کرده که روند مذاکرات دو کشور برای معامله گاز دشوار بود.

وابستگی انرژیایی اوکراین به روسیه

اوکراین از سال‌ها پیش تلاش می‌کند واردات گاز روسیه را کاهش دهد و کوشیده تا اسلواکی و مجارستان را جایگزین روسیه در تامین گاز خود کند. در سال ۲۰۱۴حجم کل گاز وارداتی اوکراین برابر با ۵/ ۱۹میلیون متر مکعب بود.

اتحادیه اروپا یک سوم گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند و نیمی از این میزان از مسیر اوکراین به اروپا می‌رسد. به همین دلیل اتحادیه اروپا از کاهش کشمکش‌‌ انرژیایی اوکراین و روسیه سود می‌برد.

در ماه مارس ۲۰۱۵ و با بالاگرفتن مناقشه مسکو و کی‌یف بر سر بحران شرق اوکراین، پوتین تهدید کرده بود که شیرهای گاز را به روی اوکراین می‌بندد. این واکنشی بود به دستور پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین که سوخت مناطق تحت کشمکش در دونتسک و لوهانسک را در فوریه ۲۰۱۵ قطع کرد. پوتین این اقدام را «نسل کشی» مردم گرسنه و جنگ‌زده خواند و  تهدید کرد در صورت تسویه نشدن بدهی‌های اوکراین، صدور گاز به این کشور را متوقف می‌کند..

اوکراین باید تا پایان سال ۲۰۱۴ رقمی معادل ۱ / ۳ میلیارد دلار را در دو قسط برداخت می‌کرد تا بدهی‌های گذشته‌اش به کمپانی روسی «گازپروم» را جبران کند. طبق توافقی که با وساطت اتحادیه اروپا در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۴ حاصل شد، قرار بود صادرات گاز روسیه به اوکراین تا مارس ۲۰۱۵ ادامه یابد. ارزش قرارداد صدور گاز روسیه به اوکراین ۶ / ۴ میلیارد دلار است. توافق شده بود که یک و نیم میلیارد دلار باقی‌مانده، با کمک اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول تأمین شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.