ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرصت از دست رفته ایران در نیویورک

ایرج ادیب‌زاده- چرا جمهوری اسلامی از فرصت حضور رئیس جمهور و وزیر خارجه‌اش برای پیشبرد گفت‌وگو با آمریکا استفاده نکرد؟ آیا چون آمریکا می‌خواست سوریه را به موضوع گفت‌وگو تبدیل کند؟

مسکو و واشنگتن بر سر بحران سوریه به توافق نرسیدند. دیدار نود دقیقه‌ای اوباما و پوتین روسای جمهوری آمریکا و روسیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز کمکی به یافتن راه‌حل برای پایان دادن به جنگ و هرج و مرج چهار ساله در سوریه نکرد. پوتین عدم همکاری با دولت سوریه را اشتباه خواند. اوباما نیز گفت نمی‌توان از دیکتاتورهایی چون اسد به بهانه اینکه سرنگونی او بدتر است دفاع کرد.

اوباما گفت با وجود این آمریکا آماده است در راه باز گرداندن امنیت به سوریه با روسیه و ایران همکاری کند. فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه نیز در سخنرانی‌اش در مجمع عومی سازمان ملل راه‌حل بحران سوریه را خروج بشار اسد از قدرت توصیف کرد و گفت: «رهبر سوریه مسوول اصلی فاجعه در آن کشور است؛ بشار اسد مشکل اصلی است نه بخشی از راه‌حل.»

در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، نگاه غربی‌ها به ایران و روسیه بود برای پیشبرد مذاکرات در باره جنگ داخلی سوریه. جان کری و همتایان اروپایی او قصد داشتند با استفاده از حضور پوتین و روحانی، دو متحد بزرگ و حمایت‌کننده بشار اسد راهی برای پایان دادن به جنگ چهار ساله با ۲۵۰هزار کشته و بیش از ۱۱ میلیون آواره بیابند. اما حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی و وزیر خارجه اش ظریف از گفت‌وگو پیرامون بحران سوریه خودداری کردند و به رسانه‌ها گفتند تمرکز آن‌ها روی اجرای توافق هسته‌ای است.

حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن دفاع دوباره از رژیم سوریه و تروریست خواندن مخالفان آن گفت «با جهان برای مبارزه با تروریسم در سوریه و یمن همکاری می‌کنیم.»

رادیو زمانه با دو کارشناس سیاسی، امیر طاهری در لندن و منصور فرهنگ در نیویورک در مورد سخنرانی‌های مجمع‌عمومی سازمان ملل پرسش‌هایی را در میان گذاشته که به این قرارند:

• چرا جمهوری اسلامی از فرصت حضور رئیس جمهور و وزیر خارجه‌اش برای پیشبرد گفت‌وگو با آمریکا استفاده نکرد؟ آیا چون آمریکا می‌خواست سوریه را به موضوع گفت‌وگو تبدیل کند؟

• چرا جمهوری اسلامی نمی‌خواهد درباره سوریه گفت‌وگو کند؟

• آیا ممکن است که پس از موضوع اتمی، سوریه به یکی از موضوع‌های ستیز در درون هیئت حاکمه ایران برای سمت‌گیری در سیاست خارجی تبدیل شود؟

• آیا در مرحله کنونی گفت‌وگو در مورد توافق اتمی آخرین سطح روابط سیاسی مستقیم ایران و آمریکاست؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.