ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک میلیون‌و۴۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس خشک شده‌اند

مراد شیخ‌ویسی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه می‌گوید «ویروس ذغالی» یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرس را خشک کرده و یا در آستانه خشکیدگی قرار داده است.

مراد شیخ‌ویسی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه می‌گوید «ویروس ذغالی» یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرس را خشک کرده و یا در آستانه خشکیدگی قرار داده است.

جنگل‌های بلوط زاگرس از شمال غربی ایران در استان آذربایجان غربی آغاز و امتداد آن تا ۱۰ استان دیگر ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، حدود شش سال است که این آفت به جان جنگل‌های بلوط زاگرس افتاده است.

جنگل‌های بلوط زاگرس از شمال غربی ایران در استان آذربایجان غربی آغاز و امتداد آن تا ۱۰ استان دیگر از جمله استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس ادامه دارد.

جنگل‌های زاگرس با شش میلیون هکتار مساحت، ۴۰‌ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند.

به گفته شیخ‌ویسی، کرمانشاه ۵۲۷ هزار هکتار جنگل دارد که حدود ۱۵۰ هزار هکتار آن بین پنج تا ۴۰ درصد به ویروس ذغالی آلوده شده‌اند اما عمده خشکیدگی‌ها بین پنج تا ۱۵ درصد است.

ویروس ذغالی یا بیماری زوال بلوط، آفتی است که همواره در خاک وجود دارد اما با استفاده از فرصت گرم شدن هوا، خشکسالی، ریزگرد‌ها و کشت در جنگل به بلوط‌ها حمله کرده و آن‌ها را خشک و آماده تبدیل به ذغال می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفته در برخی جنگل‌ها از جمله در شهرستان گیلانغرب میزان خشکیدگی بلوط‌ها به ۴۰ درصد هم رسیده است.

او می‌گوید احیای بلوط‌ها در دستور کار هیأت دولت قرار گرفته و سازمان‌های مرتبط موظف شده‌اند پدیده خشکیدگی بلوط را پیگیری کنند که کار عملیاتی آن از سال ۹۳ آغاز شده است.

گستره خشکیدگی جنگل‌های زاگرس در استان‌های ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، فارس، چهارمحال و بختیاری و خوزستان دیده می‌شود.

به دلیل گسترش نابودی جنگل‌های زاگرس، شماری از فعالان محیط زیست، روز هفتم فروردین‌ماه را به نام «روز پاسداشت جنگل‌های بلوط» نامگذاری کرده‌اند.

فعالان در این روز به هواداری از درختان بلوط به دل طبیعت می‌روند و با نماد‌ها و لباس‌های محلی و پلاکارد می‌کوشند توجه عموم را به حفظ این جنگل‌ها جلب کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.