ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه عربستان: عامل اصلی ویرانی سوریه ایران است

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران درباره سوریه و حادثه منا را به باد انتقاد گرفت و عامل اصلی بحران سوریه را ایران دانست.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران درباره سوریه و حادثه منا را به باد انتقاد گرفت و عامل اصلی بحران سوریه را ایران دانست.

عادل الجبیر: تهران از یک فاجعه غم‌انگیز انسانی که برای زائران در مکه اتفاق افتاد بهره‌برداری سیاسی می‌کند.

عادل الجبیر روز سه‌شنبه ۲۹ سپتامبر / ۷ مهر در مصاحبه با تلویزیون العربیه، در پاسخ به سخنان حسن روحانی در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل که گفته بود ایران برای ثبات در سوریه تلاش می‌کند، گفت: «ایران باید آخرین کشوری باشد که از ثبات برای سوریه سخن بگوید.»

الجبیر افزود: «همه می‌دانند که عامل اصلی قتل و ویرانی در سوریه ایران است.»

حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود: «ما همان‌گونه که در عراق و افغانستان به استقرار دموکراسی کمک کردیم آماده کمک به دموکراسی در سوریه و نیز یمن هستیم. ما از تداوم قدرت با رأی ملت و نه اسلحه حمایت می‌کنیم. ما از حکومت اکثریت با حفظ حقوق اقلیت دفاع می‌کنیم.»

ایران و عربستان سعودی در مورد بحران سوریه دو موضع متفاوت دارند. ایران از رژیم بشار اسد دفاع می‌کند و عربستان از شورشیان مخالف این حکومت.

اختلاف نظر این دو کشور درباره سوریه در حالی است که در طرح جدید روسیه برای حل بحران سوریه، شرکت ایران و عربستان در مذاکرات در نظر گرفته شده است.

وزیر خارجه عربستان همچنین به نقش ایران در منطقه و یمن نیز اشاره کرد و از ایران خواست تا به‌گفته او «از دامن زدن به جنگ و آشوب در منطقه و حمایت از کودتاگران حوثی بپرهیزد.»

در مورد یمن نیز عربستان و ایران دو موضع مخالف دارند. عربستان از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن حمایت می‌کند اما ایران از شیعیان حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن که با نیروهای منصور هادی در جنگند.

عادل الجبیر در بخش دیگری از سخنان خود به اشاره حسن روحانی به حادثه منا در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و گفت: «تهران مانند همیشه می‌خواهد از یک فاجعه غم‌انگیز انسانی که برای زائران در مکه اتفاق افتاد بهره‌برداری سیاسی بکند.»

روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل زائران کشته‌شده را «قربانی بی‌کفایتی و سوء مدیریت مجریان» عربستان دانست و گفت: «حتی به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان، از شناسایی مفقودین و بازگرداندن سریع پیکر قربانیان به خانواده‌های عزادارشان دریغ شده است.»

وزیر خارجه عربستان افزود: «تحقیق و بررسی برای شناخت عوامل این حادثه ادامه دارد و در آینده مشخص خواهند دقیقاً چه اتفاقی افتاده است.»

حادثه منا روز پنج‌شنبه ۲۴ سپتامبر / دوم مهرماه رخ داد. مقام‌های سعودی می‌گویند در این حادثه حدود ۸۰۰ زائر زیر دست و پا کشته شدند اما ایران تعداد کشته‌شدگان را چندین هزار نفر اعلام کرده است.

بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی ایران، آمار کشته‌شدگان ایرانی در حادثه منا ۲۲۸ نفر و شمار مفقودین ۲۴۶ نفر است.

مقام‌های ایران، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از زمان وقوع حادثه منا حملات شدیدی به مسئولان سعودی کرده و آن‌ها را «بی‌کفایت» خوانده‌اند. حتی برخی از مسئولان جمهوری اسلامی این حادثه را نوعی «توطئه» خوانده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    نمردیم و معنای دموکراسی اسلامی را هم فهمیدیم . ( حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود: «ما همان‌گونه که در عراق و افغانستان به استقرار دموکراسی کمک کردیم آماده کمک به دموکراسی در سوریه و نیز یمن هستیم. ) وضعیت امروز این کشورها خود به تنهائی گویای معنی دموکراسی مورد نظر حضرات در منطقه خاورمیانه است . از نظر این خائنین وطن فروش دموکراسی یعنی شکنجه و کشتار و سرکوب و تجاوز و قتل و غارت .