ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارشگران بدون مرز، حکم دادگاه سهیل عربی را محکوم کرد

سهیل عربی، فعال سایبری، به ۷‌سال و نیم حبس محکوم است. او که پیشتر به اعدام محکوم شده بود، باید دو سال از این مدت را اسلام‌پژوهی کند تا حکم اعدامش قطعا لغو شود.

سازمان گزارشگران بدون مرز، حکم قضایی صادر شده برای سهیل عربی، وبلاگ‌نویس ایرانی را آزار قضایی خواند و آن را محکوم کرد.

سهیل عربی و دخترش

این سازمان با انتشار گزارشی در روز جمعه دهم مهر ماه/ دوم اکتبر، خواهان لغو حکم شعبه ۸۱ دادگاه کیفری استان تهران برای سهیل عربی شد.

سهیل عربی، عکاس و فعال سایبری، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ به هفت سال و نیم حبس محکوم شد که دو سال آن برای «اثبات پشیمانی و تغییر در رفتار» است تا مجازات اعدامش لغو شود.

به گفته گزارشگران بدون مرز، این زندانی عقیدتی باید در این دو سال، ۱۳ کتاب در حوزه‌های دین‌شناسی، مذهب‌شناسی و رفع شبهات دینی بخواند، از هر کتاب پنج تا ۱۰ صفحه خلاصه تهیه کند، با موسسه «در راه حق» و پژوهشکده «امام خمینی» نامه‌نگاری کند، پاسخ شبهه‌های خود را بگیرد و هر سه ماه یک بار، گزارشی از تحقیقات خود به دادگاه ارائه دهد.

این زندانی عقیدتی همچنین باید مقاله‌ای با موضوع دین یا مذهب‌شناسی تهیه کند که برای نوشتن آن به پنج تا ۱۰ کتاب رجوع شده باشد.

سهیل عربی سال گذشته (۱۳۹۳) به اتهام «سب‌النبی» به مرگ محکوم شده بود اما به دنبال تلاش‌های خانواده و وکیلان او و دخالت نهادهای بین‌المللی، روز شنبه ششم تیر‌ماه امسال پرونده او در شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور بررسی و مجازات اعدامش لغو شد.

رضا معینی

رضا معینی، روزنامه‌نگار ایرانی و مسئول دفتر افغانستان سازمان گزارشگران بدون مرز اما حکم صادر شده برای سهیل عربی را قرون وسطایی خوانده و گفته است که گرچه این زندانی عقیدتی بدون شک از مجازات اعدام فوری نجات یافته است، اما حکم تازه او «نوعی شکنجه عامدانه‌ متهمی‌‌ست که بارها اعلام کرده قصد توهین عامدانه به دین را نداشته است.»

به اعتقاد معینی، هدف دستگاه قضایی از صدور چنین حکمی، ایجاد وحشت در میان کاربران اینترنت ایران است.

او گفته است: «ما خواهان لغو این حکم هستیم که مشابه صدور حکم حبس با اعمال شاقه و مغایر با حقوق بین‌المللی و قوانین داخلی است و از گزارشگران ویژه سازمان ملل می‌خواهیم در این باره اقدام کنند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز، در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۳ نیز با فرستادن نامه‌ای برای دیوید کای، گزارشگر سازمان ملل در امر پیشبرد و حمایت از آزادی عقیده و بیان، نگرانی خود را از وضعیت پرونده سهیل عربی ابراز کرده بود.

این سازمان در نامه خود درخواست کرده بود تا به سرعت برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام سهیل عربی اقدام شود. از مسئولان جمهوری اسلامی نیز خواسته شده بود تا با بررسی دوباره پرونده، حکم تبرئه و آزادی این زندانی عقیدتی را صادر کنند.

سهیل عربی، متولد سال ۱۳۶۴ است. ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران، ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۲ او و همسرش نسترن نعیمی را در خانه‌شان بازداشت کردند و به بند امنیتی ۲ الف زندان اوین انتقال دادند. نسترن نعیمی پس از مدتی آزاد شد، اما سهیل عربی، به گفته  همسرش دو ماه در سلول انفرادی نگهداری و بازجویی شد تا به «راه‌اندازی شبکه‌ کفر‌گویی و توهین به مسئولان نظام بر روی اینترنت» اعتراف کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.