ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بنیانگذار انتشارات امیرکبیر در اغما فرورفت

عبدالرحیم جعفری در پی یک بیماری کلیوی هوشیاری‌اش را از دست داده. بنیانگذار بزرگ‌ترین انتشارات خاورمیانه در بیمارستان ایرانمهر بستری‌ست.

عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار و مدیر پیشین انتشارات امیرکبیر که از آن در تاریخ نشر ایران به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مؤسسه چاپ و انتشار کتاب در خاورمیانه یاد شده است، در پی یک بیماری کلیوی به اغما فرورفت.

عبدالرحیم جعفری، سهامدار انتشارات خوارزمی و بنیانگذار انتشارات امیرکبیر

علی دهباشی، سردبیر نشریه «بخارا» خبر داده که از شب گذشته حال جسمانی عبدالرحیم جعفری رو به وخامت گذاشته و هوشیاری خود را از دست داده است.

عبدالرحیم جعفری ۹۸ سال دارد و در بیمارستان ایرانمهر در تهران بستری‌ست.

عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را با خریدن سرقفلی مغازه‌ای در خیابان ناصر خسرو بنیان گذاشت و به تدریج، در طی سال‌ها موفق شد این مؤسسه نشر کتاب را در حد بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ناشر ایران و کل خاورمیانه توسعه دهد.

به گفته علی دهباشی، انتشارات امبرکبیر با مدیریت عبدالرحیم جعفری تا وقوع انقلاب در سال ۱۳۵۷ با بیش از سه هزار نویسنده قرارداد نشر کتاب منعقد کرده. فرهنگ معین، فرهنگ مصاحب و فرهنگ انگلیسی – فارسی آریان‌پور به کوشش انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

از امیرکبیر تا خوارزمی

پس از انقلاب اما به حکم دادگاه انقلاب، سازمان تبلیغات اسلامی انتشارات امیرکبیر را تصرف کرد.

عبدالرحیم جعفری چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ همزمان با بیست و پنجمین سالگرد تصرف مؤسسه انتشارات امیرکبیر به نفع سازمان تبلیغات اسلامی به رادیو زمانه گفته بود: «پنج سال پیش دادگاهی در ایران، حکم توقیف اموال امیرکبیر و نیز صلح‌نامه‌ای که من را وادار به امضای آن کردند باطل اعلام کرد.»

او با اشاره به اینکه در سال ۶۲ و فضای پر از خشونت آن زمان، از ترس اعدام خود و فرزندش مجبور به امضای صلح‌نامه «اجباری» واگذاری مؤسسه انتشارات امیرکبیر به سازمان تبلیغات اسلامی شد، به رادیو زمانه گفته بود: «قرار بود یک سوم اموال من به دانشگاه امام صادق یا حوزه علمیه قم بخشیده شود و دو سوم دیگر در اختیارم بماند، اما دانشگاه امام صادق و حوزه علمیه، این اقدام را خلاف شرع دانسته و از پذیرش آن امتناع کردند. »

به گفته عبدالرحیم جعفری: «هیچ دادگاه و فردی حاضر به توقیف اموال من نبود تا این‌که آقای [احمد] جنتی که رئیس سازمان تبلیغات بود و هیچ‌شناختی از من و پرونده‌ام نداشت در شلوغی‌های سال ۶۲ نه تنها یک سوم بلکه همه اموال امیرکبیر را به اتهام اینکه من از ارکان حکومت گذشته بوده‌ام، ضبط کرد.»

عبدالرحیم جعفری سال ۱۳۸۶ در نامه‌ای به آیت الله شاهرودی رییس وقت قوه قضاییه با اشاره به حکم ابطال صلح‌نامه واگذاری انتشارات امیرکبیر به سازمان تبلیغات، خواستار روشن شدن وضعیت پرونده‌اش شد، اما این نامه بدون پاسخ ماند.

انتشارات خوارزمی در سال ۱۳۴۷تأسیس شد، اما در سال ۱۳۵۲ بین سهامدارانش اختلاف پیش آمد، و عبدالرحیم جعفری پادرمیانی کرد و این اختلافات از میان برداشته شد. او در‌‌ همان سال تعداد قابل توجهی از سهام خوارزمی را خرید تا این نشر بتواند به فعالیت‌هایش ادامه دهد. به همین جهت سازمان تبلیغات اسلامی آن تعداد سهام خوارزمی را که به عبدالرحیم جعفری تعلق داشت در مالکیت و تصرف خود قرار داد. در خرداد سال جاری دادگاه تجدید نظر رأی نهایی‌اش را اعلام کرد و به این ترتیب، بعد از تصرف انتشارات امیرکبیر، انتشارات خوارزمی هم به تصرف سازمان تبلیغات اسلامی درآمد.

عبدالرحیم جعفری در گفت‌و گویی که رادیو زمانه با او انجام داد بر مستقل بودن انتشارات خوارزمی از انتشارات امیرکبیر یک بار دیگر تأکید کرده بود. او در این‌گفت‌و‌گو با گلایه گفته بود: بعد از ۶۰ سال کارگری و کارمندی دست مرا کوتاه و خانه‌نشینم کردند.

گفت‌وگوی رادیو زمانه با عبدالرحیم جعفری:

پیامدهای یک مصادره فرهنگی

[tabby title="انتشارات امیرکبیر پیش از مصادره"]
نمونه‌هایی از نزدیک به ۲ هزار عنوان کتاب منتشر شده در انتشارات امیرکبیر تا قبل از مصادره:

مجموعه آثار افلاطون، روح القوانین (مونتسکیو)، تفکرات تنهایی (ژان ژاک روسو)، لودویگ فوئرباخ و پایان فلسفه کلاسیک آلمان (فریدریش انگلس)، زمان و اراده ازاد (هانری برگسون)، چنین گفت زرتشت نیچه- ترجمه حمید نیرنوری)، بت‌های ذهنی و خاطره ازلی (داریوش شایگان)، انسان و سمبول‌هایش (کارل گوستاو یونگ)، مجموعه‌ای از آثار عبدالحسین زرین‌کوب، سیری در اندیشه سیاسی عرب (حمید عنایت)، جنگ شکر در کوبا (ژان پل سار‌تر)، خداوندان اندیشه سیاسی (مایکل فاستر)، اقتصاد سیاسی توسعه‌نیافتگی و رشد (پل باران و...)، مبانی جامعه‌شناسی (هانری ماندراس)، تاریخ اجتماعی ایران (مرتضی راوندی)، لغات و امثال فارسی (علی اکبر دهخدا)، فرهنگ فارسی عمید، فرهنگ فارسی (محمد معین)، برهان قاطع، فرهنگ کامل انگلیسی فارسی (عباس آریانپور کاشانی)، هنر تئا‌تر (عبدالحسین نوشین) نقاشی نوین (احسان یارشاطر)، تاریخ ادبی ایران (ادوارد براون)، تاریخ ادبیات در ایران (ذبیح الله صفا)، تاریخ زبان فارسی (پرویز ناتل خانلری)، سری کتاب‌های شاهکارهای ادبیات فارسی، کمدی الهی (دانته)، صد سال تنهای (گابریل گارسیا مارکز) نمایشنامه‌ها و سفرنامه‌هایی از غلامحسین ساعدی، مجموعه‌ای آثار نیما یوشیج، مجموعه آثار صادق هدایت و....

[tabby title="انتشارات امیرکبیر پس از مصادره"]
نمونه‌هایی از کتاب‌های منتشر شده در انتشارات امیرکبیر پس از مصادره:

رساله اجوبه الاستفتائات: ترجمه فارسی (سید علی خامنه‌ای)، «در وادی محبت»: مجموعه بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت روز زن و میلاد حضرت زهرا (س)، شهید دستغیب لاله محراب، انتخاب همسر (ابراهیم امینی)، راهنمای زائرین در آداب زیارت عتبات عالیات عراق (احمد سامعی)، دعای عرفه امام حسین، فاطمه زهرا علیه االسلام: فرشته زمینی (روح‌الله حسینیان)، ساختار هندسی سوره‌های قرآن: پیش‌درآمدی بر روش‌های نوین ترجمه و تفسیر قرآن کریم (محمد خامه‌گر)، چهل حدیث حج (جواد محدثی)، چهل جلوه از ولایت در عاشورا (اسماعیل منصوری لاریجانی)، سیره تحلیلی پیامبر اعظم (سید ابراهیم سیدعلوی)، سری جامع الاحادیث، توبه، دعا، شکر، صبر و... (علیرضا برازش)، خداوند کیست؟ مرجع کامل خدا‌شناسی بر مبنای قرآن کریم (محمد رضا میرزا امینی)، گزارش مستند از کربلا و حوادث پس از کربلا (محمد محمدیان)، سری زندگی حضرت محمد، حضرت فاطمه، امام هادی و... (حسین مظفر) و...

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.