ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در قندوز چه می‌گذرد؟

در حالی‌ که نمایندگان سازمان پزشکان بدون مرز قندوز را ترک کرده‌اند، پزشکان و امدادگران در این شهر در حال کمک‌رسانی به زخمی‌ها هستند.

بر اساس گزارش‌های لحظه‌به لحظه رسانه‌های داخلی و خبرنگاران محلی، نیروهای طالبان از شهر قندوز عقب رانده شده‌اند و در حال فرار به سوی دشت ارچی و چاردره هستند. گفته می‌شود بعد از درگیری‌های پی‌ در پی، نیروهای مسلح دولت افغانستان امروز موفق شده‌اند نیروهای طالبان را از شهر قندوز بیرون کنند.

نیروهای مسلح دولت افغانستان در حال تعقیب طالبان- عکس از نثار بهادری

پلیس ولایت قندوز در شمال افغانستان هم پاکسازی بخش‌های اصلی مرکز این ولایت از حضور طالبان را تایید کرده است.

فرهاد زلمی، فعال مدنی که مسائل قندوز را دنبال می‌کند و با محل آشناست، به رادیو زمانه می‌گوید: «دو شهرستان ارچی و چاردره واقع در اطراف ولایت قندوز از منابع اصلی گردآوری نیرو برای طالبان است.»

زلمی می‌گوید که این دو شهرستان همواره محل تجمع طالبان بوده و نیروهای امنیتی به ندرت توانسته‌اند در آنجا پایگاه بسازند. حالا هم روشن نیست نیروهای مسلح افغانستان به دنبال نیروهای فراری طالبان وارد این دو شهرستان بشوند یا نه.

گفت‌و‌گو با فرهاد زلمی را از اینجا بشنوید:

در حالی‌ که نمایندگان سازمان پزشکان بدون مرز قندوز را ترک کرده‌اند، پزشکان و امدادگران در این شهر در حال کمک‌رسانی به زخمی‌ها هستند. گروهی از مردم کابل هم در یک برنامه بشردوستانه گسترده، به زخمی‌های قندوز خون اعطا کردند.

گفته می‌شود این خون‌ها در بانک خون مرکزی کشور نگه‌داری می‌شود.

در طول ۱۱ روز درگیری‌ میان نیروهای طالبان و نیروهای نظامی افغانستان در قندوز، ده‌ها نفر جان خود را از دست داده‌اند. تعداد دقیق زخمی‌ها و جان باختگان هنوز اعلام نشده است.

زلمی که روزانه با مردم محلی قندوز در تماس است به رادیو زمانه می‌گوید: «طالبان اموال و اعضای خانواده ساکنان را با خود برده‌اند، به زنان زیادی تجاوز کرده‌اند و بسیاری را به عقد اجباری خود درآورده‌اند.»

این فعال مدنی معتقد است گرفتن آمار خشونت‌های جنسی که طالبان به مردم محلی وارد کرده‌اند غیرممکن است چون مردم محلی چنین تجربه‌هایی را پنهان نگه می‌دارند و به سازمان‌های دولتی اعلام نمی‌کنند: «گذشته از این مردم محلی نسبت به دولت وحدت ملی اعتماد خود را از دست داده‌اند و معتقد هستند که دولت افغانستان در مبارزه علیه طالبان شفاف عمل نکرده است.»

سازمان عدالت انتقالی در روزهای گذشته از جنایات گسترده جنگی در قندوز خبر داده بود و از سازمان‌های بین‌المللی خواسته بود این موضوع را پیگیری کنند.

در حال حاضر با درخواست سازمان پزشکان بدون مرز، کمیسیون بین‌المللی حقیقت‌یاب امور بشر دوستانه، در حال تحقیق درباره این موضوع است.

سازمان پزشکان بدون مرز ۱۲ متخصص خود را در حمله هوایی نیروهای آمریکایی به بیمارستان این سازمان در قندوز از دست داد و محل را ترک کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با ژوان لو، رئیس سازمان پزشکان بدون مرز، بابت این «حمله اشتباهی» عذرخواهی کرد.

اوباما همچنین با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هم تماس گرفت و به او تسلیت گفت.

حمله به بیمارستان شهر قندوز که باعث شد پزشکان بدون مرز این شهر را ترک کنند، توجه جهانی را به وضعیت این منطقه افزایش داد.

در حال حاضر امدادگران در حال رساندن خدمات پزشکی به زخمی‌ها و آسیب دیدگان هستند. تعداد دقیق این پزشکان و امکانات طبی آن‌ها مشخص نیست. از سوی دیگر فعالیت‌های بشردوستانه به مردم آسیب دیده قندوز کم و بیش محدود به شهر کابل است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.