ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محکومیت دو شاعر ایرانی به ۲۰ سال زندان و ۱۹۸ضربه شلاق

مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، از شاعران نوپرداز ایرانی به اتهام «توهین به مقدسات» و روبوسی به حبس های طولانی و تحمل ضربات شلاق محکوم شده اند.

مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، از چهره های شاخص شعر «پست مدرن» ایران به تحمل شلاق و حبس طولانی مدت محکوم شدند. اتهام این دو شاعر ایرانی: توهین به مقدسات، نشر تصاویر غیر اخلاقی در اینترنت و روبوسی و دست دادن با نامحرم بوده است.

مهدی موسوی و فاطمه اختصاری

مهدی موسوی در صفحه اینستاگرام خود خبر داده که او به به ۹ سال زندان و ۹۹ ضربه شلاق و فاطمه اختصاری به ۱۱ سال حبس و ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده. حکم محکومیت این دو شاعر ایرانی را شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه صادر کرده است.

بر اساس حکم دادگاه انقلاب، مهدی موسوی به اتهام «توهین به مقدسات» به شش سال و فاطمه اختصاری به همین اتهام به هفت سال حبس محکوم شده. مهدی موسوی همچنین به اتهام «نگهداری گاز اشک‌آور» به سه سال زندان و فاطمه اختصاری به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «نشر تصاویر غیراخلاقی در اینترنت» به ترتیب به یک سال و نیم و سه سال زندان محکوم شده‌ است. این دو شاعر به اتهام «دست دادن و روبوسی با نامحرم» هر یک به تحمل ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده اند.

مهدی موسوی در صفحه اینستاگرام خود از حکم دادگاه انقلاب به عنوان «حکم بی‌دادگاه» یاد کرده و گفته در میان اتهامات او «نکات خنده دار»، از جمله نگهداری گاز اشک آور به چشم می خورد.

مهدی موسوی نوشته است: « «صدور چنین احکام ناعادلانه‌ای به جرم شعر گفتن و کتاب چاپ کردن در سرزمینم را تنها لکه ننگی بر شعور انسانی و آزادی بیان می‌دانم و امیدوارم که روزی در این سرزمین عدلی جاری شود که کسی را به جرم شعر گفتن و آزاده بودن به زندان‌های طویل المدت محکوم نکنند.»

مهدی موسوی و فاطمه اختصاری ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۲ بازداشت و تا روز ۲۳ دی همان سال در بند ۲-الف زندان اوین، تحت نظارت سپاه پاسداران، نگهداری شدند.

گذرنامه مهدی موسوی و فاطمه اختصاری که هر دو از شاعران شناخته‌شده و نوپرداز ایران هستند، حدوداً اواسط آذر ماه سال گذشته در حالی که قصد داشتند از کشور خارج شوند، ضبط شد. سپس آن ها به دادسرا احضار شدند، اما به دادسرا مراجعه نکردند و سرانجام یکشنبه ۱۷ آذر بازداشت شدند. آن ها تا ۲۳ دی سال گذشته در بند ۲-الف زندان اوین محبوس بودند.

در آن زمان یکی از سایت‌های نزدیک به محافل اطلاعاتی، این دو شاعر ایرانی را به آشنایی و دوستی با شاهین نجفی، برگزاری مهمانی‌های مختلط و برگزاری جلسات ادبی در سطح شهر تهران و در برخی از شهرستان‌ها و «گسترش ابتذال» و «تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی» متهم کرده بود.

از مهدی موسوی به عنوان آورنده سبک «غزل پست‌مدرن» در ایران یاد می‌کنند. رادیو زمانه در سال ۱۳۸۹ به مناسبت انتشار مجموعه‌ای از اشعار او با نام «پرنده نه کوچولو بود، نه پرنده» گفت‌و‌گویی با این شاعر ایرانی انجام داد. مهدی موسوی در این گفت‌گو گفت: «شعر من به آته‌ایسم نمی‌انجامد بلکه راوی شعرهای من گاهی خدای مرسوم در جامعه را به نقد می‌کشد. هیچ ایدئولوژی یا تفکری قانعش نمی‌کند. اگر با بودنش مشکل دارد با نبودنش بیشتر به بن بست می‌رسد.»

غزل پست‌مدرن در ایران طرفداران زیادی دارد و اشعار مهدی موسوی و فاطمه اختصاری در شبکه‌های اجتماعی خوانندگان پرشماری یافته است.

آخرین مجموعه شعری که از فاطمه اختصاری مجوز نشر پیدا کرد، «بحث‌های فمینیستی قبل از پختن سیب‌زمینی» نام دارد. این کتاب از کتابفروشی‌ها و از نمایشگاه کتاب تهران جمع شد.

فاطمه اختصاری در گفت‌و‌گو با رادیو زمانه گفته بود: «من در شعر‌هایم از اتفاق‌ها و اندیشه‌های شخصی‌ام الهام می‌گیرم اما شعر من دفتر خاطرات شخصی من نیست. با این‌حال انکار نمی‌کنم که فاطمه اختصاری در شعرهای من وجود دارد و نفس می‌کشد.»

مجموعه اشعار «ناگهان» (نشر شانی) و «بوق زدن برای گوسفند‌ها» (نشر جمهوری) از مهدی موسوی ممنوع از انتشار تشخیص داده شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • لاله موسوی

    اقیانوس هم که باشی در نبود آزادی از تشنگی خواهی مرد !! بهنام علامی

  • درسا

    کاربران رادیو زمانه با برهان و دلیل و زبان خردمندانه و با فرهنگ و دور ی کردن از هرگونه دشنام و سخن ناپسند که دور فرهنگ ایرانی است و ازار دیگران را در پی دارد بهتر می توان پیام و دیدگاه خود به سایر کاربران رادیو زمانه رساند

  • Bahram

    باید رید به آن مقدسات که شاعر را به خاطرش به زندان محکوم می‌کنند.هیچ چیز هیچ کس مقدس نیست.باید رید به مقدسین و مقدس سازان.