ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: تا دو ماه دیگر تحریم‌ها رفع می‌شوند

روحانی تعویق ۷ماهه در توافق نهایی را از دلایل رکود خواند و گفت هشدارهای ۴وزیر کابینه برایش تازگی نداشت. او وعده کرد که با رفع تحریم‌ها‌ فضای جدیدی ایجاد شود.

روحانی می‌گوید اظهارات چهار وزیر برایش تازگی نداشت و با برداشته شدن تحریم‌ها‌ فضای جدیدی ایجاد می‌شود. او تعویق هفت ماهه در توافق نهایی و حالت انتظار بازار را از دلایل ایستایی اقتصاد کشور خواند.

حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه ۲۱ مهر در صحبت مستقیم تلویزیونی با مردم یاد‌آوری کرد که درآمد نفتی امسال کمترین درآمد در ۱۰ سال اخیر است اما با رفع تحریم‌های بانکی و رفع محدودیت فروش نفت، شرایط جدیدی در شش ماهه دوم ۹۴ شروع می‌شود. او گفت سیاست‌های کوتاه مدتی در ۳۰ بند تدوین شده‌اند که مسئولان اقتصادی دولت، آنها را در هفته‌های ‌آینده توضیح می‌دهند.

افزایش و تحریک تقاضا، کمک دولت به بورس‌، کاهش ذخیره قانونی بانک‌ها از ۱۳ درصد به ۸ تا ۱۰درصد، اختصاص اعتبار برای طرح‌های عمرانی زودبازده، ارائه وام‌های طولانی مدت به مردم برای افزایش تقاضا از نمونه‌هایی بود که روحانی در تشریح بسته اقتصادی دولت بر شمرد.

او چیزی در باره اشتغال‌‌زایی و کارآفرینی برای میلیون‌ها جوان دانشگاه دیده و جویای شغل نگفت.

روحانی اذعان کرد که یکی از نکات مهم و مطرح در مذاکرات هسته‌ای، مسائل اقتصادی بود: «نه از دید آنکه اقتصاد چه روندی در کشور دارد بلکه به خاطر آنکه حربه‌ای که دشمن در اختیار گرفته بود و در زمینه فشار به مردم ایران از آن استفاده کرد حربه اقتصادی بود.»

به تاکید او‌، شرایط اقتصادی کشور، به قدرت‌های بزرگ علامت داد که از چه طریقی می‌توانند فشار وارد کنند: «سال‌هایی که وفور دلار نفتی بود، روند کشور در این مسیر بود که نفت را بفروشیم و با دلارهای آن اقتصاد را اداره کنیم و عمدتاً واردات را انجام دهیم و وقتی آنان دیدند که ما به فروش نفت متکی هستیم و از طرفی برای فروش نفت باید از تبادلات بانکی استفاده کنیم فشار را وارد کردند چرا که نیازمندی ما بیشتر به نفت و دلارهای نفتی بود.»

مصلحت نبود شرایط را باز کنیم

روحانی در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: «کاهش قیمت نفت فشار اول بود و بهتر است مردم بدانند که ما در چه شرایطی کشور را اداره کردیم، البته در زمان مذاکرات خیلی مصلحت نبود که این موضوع را باز کنیم، اما الان که عبور کرده‌ایم و برجام در حال اجرایی شدن است می‌توانیم واضح‌تر و روشن‌تر برای مردم توضیح دهیم که چگونه اقتصاد مدیریت شد.»

او در تشریح دلایل ناکامی مقابله با تورم، به کاهش "حساب شده" قیمت نفت اشاره کرد: «درست زمانی که داشتیم در ژنو به توافق نهایی می‌رسیدیم یک مرتبه با تحرکاتی که در منطقه رخ داد و برنامه‌ریزی که برای کاهش قیمت نفت شد، خواستند هم در مذاکرات تأثیر بگذارند و هم به روسیه فشار بیاورند.»

روحانی مشکل دوم را طولانی شدن انتظار مردم در مسئله توافق خواند و این که فکر می‌کردند در آذر ۹۳ توافق نهایی صورت می‌گیرد: «اما طرف مقابل پس زد والا ما آماده بودیم و این هفت ماه انتظار روی مردم تاثیرگذار بود.»

به اعتقاد روحانی، حالت انتظار روی خرید مردم و روی تولید تاثیر منفی گذاشت. او یادآوری کرد که اظهارنظر وزرا شاید برای مردم تازگی داشت اما برای خودش که در جلسات مختلف آنها را شنیده بود، این‌طور نبود.

وزیران کار، اقتصاد، صنعت و دفاع ایران در نامه‌ای به روحانی هشدار داده بودند که اگر اقدام موثری برای تحرک بازار صورت نگیرد، رکود اقتصادی موجود به بحران اقتصادی تبدیل می‌شود.

روحانی در فاصله بحث‌هایی که در مجلس برای تصویب برجام  جریان داشت، تاخیر در اجرای توافق اتمی را برای اقتصاد کشور دردسرآفرین خوانده بود. او  ۱۸ مهر در یک همایش اقتصادی گفت بازگشت رکود به اقتصاد ایران منتفی نیست اما هم‌زمان ابراز امیدواری کرد که اجرای توافق اتمی، برداشته شدن تحریم‌ها، حضور سرمایه‌گذاران خارجی و ورود فناوری، اقتصاد ایران رونق بگیرد.

خبرگزاری‌های داخلی پس از تصویب متن برجام در مجلس، خبر داده بودند که روحانی در گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی با مردم، بسته جدید اقتصادی دولت برای شش ماهه دوم سال ۱۳۹۴ را معرفی می‌کند.

روحانی در این برنامه گفت تحولات اقتصاد ایران در آینده عمدتا با مشارکت بخش خصوصی و بخش غیردولتی اتفاق خواهد افتاد. مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، پس از تصویب برجام گفته بود بخش خصوصی اکنون با اعتماد به نفس بیشتری پای میز مذاکره با طرف‌های خارجی خواهد نشست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    اون از رهبر که مثل یه بچه هر روز داد میزنه مرگ بر آمریکا اونم از رییس جمهور که کلیدش رو گم کرده