ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهرداری تهران خانه «دایی جان ناپلئون» را خرید

تنها عمارت باقی مانده از خیابان لاله زار قدیم برای بازسازی در تملک شهرداری تهران قرار گرفت. این عمارت لوکیشن یکی از پرطرفدارترین سریال های تلویزیونی بود.

شهرداری تهران خانه و باغ اتحادیه را به مبلغ ۲۸ میلیارد تومان از ۱۵۰ ورثه خانواده اتحادیه خرید. قرار است سازمان زیباسازی شهر تهران این بنا را مرمت کند. خانه و باغ اتحادیه، یکی از آثار باارزش دوران معماری قاجار و تنها عمارتی ست که از لاله زار قدیم به جای مانده. مجموعه تلویزیونی «دایی جان ناپلئون» به کارگردانی ناصر تقوایی بر اساس رمانی به همین نام نوشته ایرج پزشکزاد در سال های پیش از انقلاب در همین عمارت فیلمبرداری شد.

بخشی از خانه و باغ اتحادیه

روزنامه شرق خبر داده است که سرانجام خانواده اتحادیه با سازمان زیباسازی شهر تهران توافق کردند که تنها عمارت باقی مانده از خیابان لاله زار قدیم برای بازسازی و کاربری فرهنگی در تملک شهرداری تهران قرار بگیرد.

خانه و باغ اتحادیه ۱۲ تیر ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۰۵۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، اما به حکم دیوان عدالت اداری ایران این بنای تاریخی به همراه خانه پدری پروین اعتصامی از فهرست آثار ملی خارج شد و در خطر تخریب قرار گرفت. وارثان در خانه و باغ را بسته بودند و یک سرایدار سالخورده که هم اکنون هم در این عمارت تاریخی سکونت دارد از از خانه و باغ نگهداری می کرد.

بابک اتحادیه، یکی از وارثان به روزنامه شرق گفته است مذاکرات با شهرداری منطقه ١٢ به ثمر رسیده و شهرداری وعده داده که خانه و باغ اتحادیه را مرمت کند.

بابک اتحادیه گفته است: «مسأله اینجاست که این قول‌ها در توافق ما ثبت نشده. البته نوع رفتار و برنامه شهرداری طوری ست که گویا برنامه مرمت، جدی و واقعی ست و حتی به ما گفته‌اند که به‌ عنوان حافظ تاریخی این خانه از کمک ما استفاده می‌کنند.»

به گفته بابک اتحادیه «قطعاً اگر وارثان به‌دنبال پول نبودند و این خانه مثل هشت سال قبل نگهداری می‌شد، هیچ‌گاه امروز مجبور به فروش آن نمی‌شدیم. این نگرانی هست که چندسال بعد که آب‌ها از آسیاب افتاد، در مورد این خانه تصمیم دیگری بگیرند.»

عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به روزنامه شرق گفته است که خانه و باغ اتحادیه در ادامه برنامه این سازمان برای بازسازی و حفظ عمارت ارباب هرمز، موزه علی‌اکبر صنعتی، باغ- موزه نگارستان و پیرایش و ساماندهی خیابان ناصرخسرو از ۱۵۰ وارث آن خریداری شده. ظاهراً قرار است از اوایل آبان ماه سال جاری کار مرمت خانه و باغ اتحادیه آغاز شود.

دی ماه سال ۱۳۹۲ موزه علی اکبر صنعتی که بازسازی و نگهداری از آن جزو برنامه های شهرداری بود در وضع بسیار وخیمی قرار داشت. به مدت چهار سال درِ موزه علی اکبر صنعتی واقع در میدان توپخانه کاملاً بسته بود. روی بسیاری از مجسمه‌ها غبار نشسته بود و برخی از مجسمه‌ها نیز به دلیل جنس گچی آن، از درون آسیب دیده‌ بودند.

سرایدار سالخورده ای که از خانه و باغ اتحادیه نگهداری می کند از ۶۰ سال پیش در این عمارت سکونت دارد. ورثه وعده داده اند که برای او مسکن جایگزین مناسبی تهیه کنند.

این خانه و باغ زیبا به امین السلطان، صدراعظم دوره ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمد علی شاه قاجار تعلق داشت. پس از کشته شدن او حاج رحیم اتحادیه این عمارت را خرید و با تفکیک آن به ۳۰ سهم، آن را میان فرزندان خود تقسیم کرد.

در تیر ماه ۹۳ شهرداری تهران با لودر بخش قاجاری خانه باغ اتحادیه (ضلع جنوب غربی عمارت) را تخریب کرد. در مهر ماه همان سال هم هنگام نیمه شب بخشی از مجموعه از املاک امین السلطان باقی مانده بود و در سال های اخیر به کارگاه تبدیل شده بود، در آتش سوخت. عمارت اتحادیه اکنون به میزان بیش از ۸۰ درصد تخریب شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.