ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به تعهدات خود عمل کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای از انجام کامل تعهدات ایران خبر داد و گفت شفاف‌سازی در برنامه هسته‌ای ایران انجام شد. ۱۵ دسامبر ارزیابی نهایی آژانس ارائه خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ابهام در برنامه هسته‌ای ایران رفع شده و این کشور به تعهدات خود عمل کرده است.

در سال‌های گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره از ابهام در ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران و عدم همکاری جمهوری اسلامی در مورد تحقیق در این‌باره سخن می‌گفت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه که روز پنج‌شنبه ۱۵ اکتبر / ۲۳ مهر منتشرشده گفته است: «در دوره تا ۱۵ اکتبر سال ۲۰۱۵، تمامی فعالیت‌های مبنی بر نقشه راه و با هدف شفاف‌سازی مسائل باقیمانده کنونی و گذشته درباره برنامه هسته‌ای ایران، تکمیل شده است.»

برپایه توافق ایران و کشورهای گروه ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان در ۱۴ ژوئیه / ۲۳ تیرماه سال جاری، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا روز ۱۵ اکتبر وقت داشتند تا درباره ابعاد نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحقیقات خود را کامل کنند. اکنون بازرسان آژانس تا ۱۵ دسامبر فرصت دارند پیش‌نویس و ارزیابی‌های نهایی خود را درباره تحقیقات‌شان ارائه دهند و یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در همین تاریخ گزارش نهایی خود در این‌باره را به شورای حکام آژانس ارائه دهد.

در سال‌های گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره از ابهام در ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران و عدم همکاری جمهوری اسلامی در مورد تحقیق در این‌باره سخن می‌گفت. اختلاف بیشتر بر سر بازدید از تأسیسات پارچین بود که گفته می‌شد ایران در آن‌جا آزمایش‌های نظامی اتمی انجام داده است.

ایران گفته بود که به بازرسان آژانس اجازه نخواهد داد که از تأسیسات نظامی کشور بازدید کنند. یوکیا آمانو حدود دو ماه پیش از تأسیسات پارچین بازدید کرد و متخصصان ایرانی خود از این تأسیسات نمونه‌برداری کردند.

رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه گفت ایران در همکاری با آژانس با حسن نیت به تعهدات خود عمل کرده است.

نجفی افزود: «اکنون آژانس درموقعیتی قرار دارد که می‌تواند با ارائه ارزیابی نهایی خود این پرونده را برای همیشه مختومه اعلام کند.»

به‌گفته نماینده ایران در آژانس، بستن پرونده مسایل گذشته راه را برای اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) یا همان توافق هسته‌ای را هموار می‌کند. نجفی گفت: «همان‌طور که شورای امنیت با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ لغو تمامی قطعنامه‌های پیشین را مقرر کرد قطعنامه‌های قبلی شورای حکام نیز بایستی تمام لغو شوند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.