ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرافیتی‌های سیاسی و اجتماعی و ۶ سال زندان برای کیوان کریمی

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، کیوان کریمی، فیلمساز ایرانی را به‌ دلیل ساختن فیلم و دست دادن با نامحرم به تحمل ۲۲۳ ضربه شلاق و شش سال زندان محکوم کرده است.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، کیوان کریمی، فیلمساز ایرانی را به ۲۲۳ ضربه شلاق و شش سال زندان محکوم کرده است. حکم شش سال زندان او به خاطر کلیپ و فیلمی است که اولی ساخته نشده و دومی نمایش عمومی نداشته است. فیلم او تاریخ دیوار‌‌نویسی و گرافیتی‌های سیاسی و اجتماعی در تهران را روایت می‌کند.

کیوان کریمی، فیلمساز

امیر رئیسیان، وکیل کیوان کریمی، در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف تایید کرده است که این فیلمساز به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان و به اتهام «رابطه نامشروع از طریق روبوسی و دست دادن با نامحرم»، به ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده است.

کیوان کریمی دو سال پیش به خاطر کلیپی که ساخته نشد و فیلمی که بر اساس مجوزهای لازم برای تولید فیلم تهیه شد (این فیلم هنوز جایی پخش نشده و نمایش عمومی نداشته است)، بازداشت شد. او پس از ۱۲ روز بازداشت به قید وثیقه آزاد شد. حالا دادگاه انقلاب این فیلمساز را به شش زندان محکوم کرده است.

کریمی پس از دریافت این حکم به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است نمی‌داند چه اتفاقی افتاده که چنین حکم سنگینی برایش صادر شده است.

حکم کیوان کریمی اما قابل تجدید‌‌نظر خواهی است و به گفته وکیلش در مهلت قانونی (تا نهم آبان‌ماه)، به آن اعتراض خواهد شد. رئیسیان امیدوار است با توجه به مستنداتی که ارائه خواهد کرد، حکم زندان کریمی لغو شود.

از جمله مستندات مورد نظر رئیسیان، یکی این است که «گرچه بار‌ها در دادگاه گفته شد یکی از اتهام‌های کیوان ساختن کلیپ برای یکی از خواننده‌های خارج از ایران است، اما این کلیپ اصلا ساخته نشده و نمی‌توان کسی را به جرم کاری که انجام نشده است محکوم کرد.»

او گفته است که دادگاه در ‌‌نهایت در حکم ابلاغی خود جرم کریمی را «آهنگسازی» ذکر کرده است. این در حالی است که کیوان کریمی اساسا نوازندگی بلد نیست و هیچ سر رشته‌ای از موسیقی ندارد.

اتهام دیگر کیوان کریمی به فیلم «نوشتن بر شهر» برمی‌گردد که آخرین ساخته مستند اوست. او آذر ماه سال ۹۲ به دلیل ساختن این فیلم مدتی ناپدید شد. بعدها اعلام شد که بازداشتش کرده بودند و ۱۲روز در زندان اوین محبوس بوده است.

«نوشتن بر شهر» به تاریخ دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌های سیاسی و اجتماعی پس از انقلاب ایران پرداخته است.

وکیل این فیلمساز اما تاکید کزده که نه فیلم و نه کلیپ و نه حتی آهنگی که کیوان کریمی متهم به ساختن آن شده است، اصولا ربطی به مقدسات ندارند و معلوم نیست چگونه او متهم به توهین به مقدسات شده است.

رئیسیان همچنین گفته است که حکم موکلش پیش از آخرین جلسه رسیدگی صادر شده و مستند ادعای خود را تاریخ حکم ابلاغی می‌داند که یکم تیرماه است در حالی‌که آخرین جلسه محاکمه ۳۱ شهریور ماه تشکیل شده است.

کیوان کریمی، فارغ‌التحصیل رشته مطالعات رسانه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، فیلمسازی را پس از گذراندن یک دوره آموزشی زیر نظر ابوالفضل جلیلی، فیلمساز، در سال ۱۳۸۳ آغاز کرده است. اولین فیلم مستند او به زندگی کارگران غیر بومی در تهران می‌پردازد.

او جدای از چند پروژه عکاسی و همکاری در چند پروژه سینمایی مستند، کارگردانی و تهیه کنندگی ۹ فیلم مستند و یک فیلم داستانی کوتاه را در کارنامه دارد.

فیلم‌های «مرد و دبه» و «کانکس ضد زلزله» کریمی در جشنواره‌های متعددی به نمایش درآمده‌اند. او اما نخستین جایزه‌اش را در سال ۱۳۹۰ و برای فیلم «تحرک» از جشنواره بمبئی هندوستان دریافت کرد.

دو فیلم «مرز شکسته» و «ماجرای زن و شوهر» این کارگردان هم در جشنواره‌های بسیاری نمایش داده شده‌اند و جوایزی دریافت کرده‌اند.

در فیلم مستند مرز شکسته، کریمی به زندگی کولبران در مرز بانه کردستان ایران می‌پردازد و تصویری شاعرانه و در عین حال تلخ از زندگی مرزنشنیانی به دست می‌دهد که برای امرار معاش ناچارند روزانه در مسیری خطرناک کالای قاچاق (اغلب سوخت) بین دو کشور ایران و عراق جابه‌جا کنند. کاری پر‌زحمت و بسیار کم درآمد که خیلی وقت‌ها به قیمت جان کولبران تمام می‌شود. آن‌ها یا هدف مرزبان‌های ایرانی قرار می‌گیرند یا گرفتار مین‌های کاشته شده در مناطق مرزی می‌شوند.

فیلم کوتاه داستانی ماجرای زن و شوهر هم، فیلم سیاه و سفید بدون کلامی است که در ۱۱ دقیقه زندگی ملال‌آور یک زوج جوان کارگر را در تهران روایت می‌کند.

احکام محکومیت سنگین صادر شده برای چندین هنرمند ایرانی در روزهای گذشته، اعتراض‌های افراد و سازمان‌های مختلف فرهنگی و حقوق بشری را به دنبال داشته است.

علاوه بر حکم صادر شده برای کیوان کریمی، فاطمه اختصاری و مهدی موسوی، دو شاعر ایرانی هم در مجموع به ۲۰ سال زندان و ۱۹۸ضربه شلاق محکوم شده‌اند: محکومیت دو شاعر ایرانی به ۲۰ سال زندان و ۱۹۸ضربه شلاق

کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای این احکام را نشانه‌ای از محدودیت آزادی بیان در ایران دانست و خواهان لغو این مجازات‌ها شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.