ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«مبارزه با تروریسم در افغانستان نیازمند فشار به پاکستان است»

شهزاده سمرقندی- کشورهای آسیای میانه از گسترش ناامنی‌های افغانستان به مرزهای همسایگان بیمناکند. یک دیپلمات پیشین افغان می‌گوید ریشه‌کنی تروریسم بدون مشارکت پاکستان میسر نیست.

با ادامه افزایش ناامنی در افغانستان، مقامات کشورهای آسیای میانه از گسترش عدم امنیت به مرزهای همسایگان افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. خبرگزاری رویترز از قول یکی از نمایندگان دولت روسیه نوشت این کشور برنامه دارد دوباره نظارت بر امنیت مرزهای مشترک افغانستان با کشور تاجیکستان را بر عهده بگیرد.

از چپ: آصف‌علی زرداری، رئیس جمهور سابق پاکستان، امامعلی رحمان، رئس‌جمهور تاجیکستان، دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه و حامد کرزی، ریس جمهور سابق افغانستان. عکس از بایگانی theatlantic.com

روسیه یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی خود را در مرز تاجیکستان برپا کرده است. بیش از هفت هزار سرباز روسی در پایگاه ۲۰۱ روسیه در تاجیکستان مستقر هستند. بر اساس قراردادی که سال ۲۰۰۵ با وجود نگرانی‌ها و مخالفت‌های برخی از نمایندگان دولت تاجیکستان به امضا رسید، فعالیت این پایگاه نظامی تا سال ۲۰۴۲ تمدید شد.

با افزایش نگرانی‌های کشورهای آسیای میانه، روسیه از تاجیکستان تقاضا کرده است که لجستیک پایگاه خود را با چرخبال‌های رزمی و ترابری تقویت کند.

عزیز بارز، دیپلمات سابق افغانستان که سال‌ها در تاجیکستان در مقام کنسول فعالیت کرده است در گفت‌وگو با رادیو زمانه می‌گوید تجربه‌های قبلی در افغانستان و عراق نشان داده که قدرت‌های بزرگ به بهانه کمک و تامین امنیت وارد خاک این کشورها شدند، اما در عمل منفعت‌های کلان خود را پیش بردند.

به اعتقاد عزیز بارز، با این که دولت تاجیکستان ترجیح می‌دهد از مرزهای خود با نظامیان محلی محافظت کند، وضعیت ناهموار و شکننده اقتصادی کشور ممکن است موجب استقبال دولت تاجیکستان از هر نوع کمک نظامی کشورهای دوست شود.

عزیز بارز می‌گوید بر اساس گزارش‌های منتشر نشده، دولت روسیه وعده کمک نظامی و تسلیحاتی به دولت افغانستان نیز داده است. او معتقد است که در ده دوازده سال گذشته تربیت نیروی جدید تروریستی در مرز پاکستان بالا گرفته است و مبارزه ریشه‌ای با تروریسم بدون تحت فشار قرار دادن دولت پاکستان و پاکسازی مرزهای این کشور از پایگاه‌های آموزشی طالبان و داعش همچنان ناموفق خواهد بود.

گفت‌وگو با عزیز بارز را در اینجا بشنوید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.