ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شیرخوارگان حسینی و کرسی علی‌اصغرشناسی در دانشگاه لایدن

رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند «اجتماع شیرخوارگان حسینی» در سه هزار و ۵۰۰ نقطه از ایران و جهان برگزار شده است. خبرگزاری فارس می‌گوید دشمنان اسلام از این مراسم نگرانند.

رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند که امسال هم «اجتماع مادران و شیرخوارگان حسینی» در اولین جمعه ماه محرم‌ در سه هزار و ۵۰۰ نقطه از ایران و جهان برگزار شده است.

این همایش هرسال با حضور گروهی از خانواده‌های صاحب فرزندان خردسال و نوزاد، در اولین جمعه از ماه محرم برگزار می‌شود. هدف آن گرامی‌داشت علی اصغر، فرزند شش‌ماهه حسین‌بی علی، امام سوم شیعیان و کودکان کشته شده در عاشوراست که همراه با عزاداری برگزار می‌شود.

برگزاری این این همایش از سال‌های آغازین دهه ۱۳۸۰ در تهران آغار شد. سپس برای برگزاری این مراسم مرکزی به نام «مجمع جهانی حضرت علی اصغر» تشکیل شده و در سال ۱۳۹۰ در بسیاری از روستاها، ۸۰۰ شهر ایران و کشورهای دیگر گسترش یافت.

برگزارکنندگان این مراسم می‌گویند که ماهیت این حرکت «واقع‌گویی حادثه عاشورا»ست. مادرانی که در این مراسم شرکت می‌کنند، نوزادان‌شان را با لباس سبز که نماد پرچم علوی است و با پیشانی‌بند یا صاحب‌الزمان به مراسم می‌برند و به شکل نمادین، فرزندشان را نذر قیام امام دوازدهم شیعیان می‌کنند.

هر سال تبلیغات زیادی برای برگزاری این مراسم انجام می‌شود و آن را «محفلی برای تریبت سربازان امام زمان» می‌خوانند. استفاده ابزاری از کودکان برای تبلیغ سیاسی و مدهبی به شیوه‌های مختلف در ایران انجام می‌شود. علاوه بر این مراسم، از کودکان در برنامه‌های بزرگداشت انقلاب ایران و تظاهرات‌های حکومتی هم استفاده می‌شود.

خبرگزاری فارس در مطلبی که به مناسبت برگزاری این مراسم منتشر کرده، نوشته که برگزاری این مراسم «به مذاق دشمنان اسلام» خوش نیامده و منجر به واکنش‌هایی شده است: «به‌طور مثال در کشور انگلیس با برگزاری سلسله همایش‌های هفت گانه‌ای بیانیه‌ای با عنوان: عاشوراییان مانع احیا و بقای اندیشه‌های ما خواهند شد، صادر کرد.»

این خبرگزاری نوشته که دانشگاه سوربن فرانسه هم در واکنش به این همایش بیانیه‌ای با عنوان «بشتابید که علیرغم اهداف ما، الگوی سازنده نسل‌های متمادی در حال معرفی معرفی و شکل‌گیری است» صادر کرده است.

در گزارش خبرگزاری فارس آمده: «در آمریکا نیز شیطان‌پرست‌ها تجمعات مختلف برای محکوم کردن همایش شیرخوارگان برگزار کردند و رسانه‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی در روزنامه‌های خود به واکنش‌های منفی روی آورده‌اند،‌ ایتالیا در این رابطه خواستار واکنش سریع و عجولانه کلیسای رم شد و دانشگاه لایدن هلند هم کرسی علی‌اصغر شناسی (به منظور مبارزه با گسترش فرهنگ عاشورایی) تأسیس کرد.»

این گزارش می‌گوید که سه دادگاه بین‌المللی از جمله دادگاه لاهه بیانیه‌ای با عنوان «مراسم شیرخوارگان، رنجش عواطف جامعه اروپایی را به دنبال دارد»، منتشر کرده‌اند و «وهابیون آل‌سعود» هم کنفرانسی با عنوان «تحریف تاریخ عاشورا» در دانشگاه محمد بن سعود برگزار کرده‌اند و گفته‌اند: «ایاکم و العالمیة علی‌الاصغر»؛ بترسید از اینکه علی اصغر جهانی شود.»

حکومت ایران می‌کوشد زنان ایرانی برای به فرزندآوری بیشتر تشویق کند. سیاست‌های  کنترل جمعیت چند سالی است که به فرمان رهبر ایران تغییر کرده و یکی از هدف‌های احتمالی این کار، تقویت توان نظامی و دفاعی کشور با تکیه بر جمعیت عنوان شده است.

علیرضا پناهیان، از مدرسان حوزه علمیه سال گذشته در مراسم شیرخوارگان حسینی گفته بود: «بانوان باید پس از ازدواج توجه ویژه ای به فرزندآوری و فرزندداری داشته باشند و قبله توجهات خودشان را به این موضوع متمرکز کنند. این نقشی کلیدی است تا بتوانند تاریخ را تغییر دهند.»

با وجود این تبلیغات آمار فرزندآوری زنان ایرانی رشد چندانی نداشته و زنان تحصیل‌کرده کمتر تمایلی به فرزندآوری نشان می‌دهند.

مراسم علی‌اصغر علاوه بر ایران در برخی کشورها همچون هند، پاکستان، بحرین، عراق، عربستان، ترکیه ، افغانستان و... نیز برگزار می‌شود.

تعداد شرکت کنندگان در این مراسم در سال ۱۳۹۰ تنها در شهر تهران بیش از یکصد هزار نفر تخمین زده شده‌است.

 ایران این مراسم را ثبت ملی کرده و خواستار ثبت آن در میراث جهانی یونسکو هم شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سما

    لعنت خدا بر همه ی منکرین اهل بیت

  • فرهاد

    واژگانی مثل 'واجبی'، یا عبارتی مانند «توی سر» واژگان رکیک (vulgar) نیستند که از کامنت من حذف شده اند. یک جمله بالای سایت بنویسید جرات نداریم هر چیزی را منتشر کنیم. خلاص! من جرات دارم و به همین علت خودسانسوری هم نمی کنم.

  • فرهاد

    نقل واجبی کشیدن درشب عاشورا که شطرنجی فرمودید از تاریخ طبری است. انشالله که دیگر نیاز به سانسور تاریخ طبری نباشد.

  • فرهاد

    برادران سانسورچی «سایت چسکی زمانه با ۴ تا جوجه خبرنگار» (نقل عناوین شما از کامنت بالا که منتشر شده) به چه علت کامنت محترمانه ی من را سانسور کردید؟

  • حسینعلی منتظری

    ولی اون موقع که حسین به ایران حمله کرده بود و ایرانی ها رو می کشت و زنان رو به اسارت می برد تو قلبتون بود؟ برادرش شکم پرست و ترسوش هم بود حسن.

  • Mitra

    یعنی الان اون 6 میلیارد و سیصد میلیون آدمی که تو عمرشون اصلا اسم علی اصغر رو هم نشنیدن دقیقا دارن چجوری به حیات ننگینشون ادامه می دن؟ واقعاً !

  • فرهاد

    یک کرسی ذوالجنان شناسی هم برای شناسایی ابعاد وجودی حضرت ذوالجنان (ع)، مرکب امام حسین، دانشگاه هاروارد افتتاح کرده چون کار دیگری نداشته که بکند. ضروری است ملت مسلمان و همیشه در صحنه در دروازه دولاب و چاله میدان و دروازه غار به این قبیل شیطنت های ایادی استکبار توجه کنند و با عربده کشی و چاقو کشی و لات بازی به نبرد با فرهنگ فاسد غرب و دانشگاههای غربی و علوم انسانی غربی و هر چیز غربی بپردازند. این را هم ملتفت باشند که این دانشگاههای غربی چطور دست و پا میزنند تا نور معرفت این بزرگان را اکتشاف کنند و در راه کفر بکار ببرند. بعد بچه هیئتی های این نواحی (همان چاله میدان و دروازه غار) قدر ابعاد معرفتی این بزرگان را نمی دانند. عالم همه کشته و مرده حسین است. دنیا از خشتک تا فرق سر محو *** کشیدن آقا امام حسین است. بزنید توی سرتان مسلمانان که این از هر کار برای شما بهتر است. خاک روی سرتان و بلکم *** بریزید. ***د.

  • مهدی

    احمقانه ترین چیز ممکن اینه که سایت چسکی زمانه با 4 تا جوجه خبرنگار میخوان کاری کنن که یزید و شمر و ابن زیاد نتونستن.یعنی پاک کردن حسین.حسین تا ابد در قلب ماست عزیزتر از خودمان پدرمان و مادرمان

  • بهنام

    فقط تعصب کور و خرافات جاهلانه ، بدون لحظه ای تفکر و تآ مل منطقی و آگاهانه .

  • ebne moljen

    "ما خارج از شوخی واقعا نمیدانم آیینی مسخره تر از شیعه در جهان داریم یا نه" بله خود  اسلام که تمامی این چرندیات از انسرچشمه می گیرد

  • بکتاش

    دوستان عزیز 1400 سال است که کسانی به مراتب قوی تر و باهوش تر از شما خودشون رو *** دادن تا امام حسین و خانواده ایشون رو از ذهن مردم پاک کنن ولی نتونستن کاری بکنن شما هم خودتون رو ***بدین ببینیم به کجا می رسین

  • رسول

    الان مد شده که اسم هر لودگی و مسخره بازی رو میذارن اعتقادات..........از بچه ها که بگذریم به نظر من تمام مادرانی که در این مراسم شرکت می کنند گرفتار بیماری ها ی شدید روحی و روانی هستند چون هیچ ادم سالمی در این گونه مراسم مسخره شرکت نمی کند

  • Jafari

    به نظر من این یک برنامه افراط و یا اغراق آمیز است که خود این عمل باعث ضربه دیدن اصل فرهنگ عاشورا میشود همچنانکه اکنون میبینیم که در بعضی جاها با قمه زدن و یا زنجیر با چاقو زدن چقدر باعث بد جلوه شدن عاشورا شده که بعضا توسط خود کشورهای مسلمان شیعه رد میشود .

  • Elmira

    لااقل اگر به چیزی اعتقاد ندارید به اعتقادات ذیگران احترام بگذارید. ما به حجاب اجباری اعتقار نداریم ولی نمیدانم چرا بخاطر این اعتقادمان سروکارمان هردفعه با گشت ارشاد و منکرات و خیابان محسنی است!!!

  • ایزادورا

    مصداق بارزکودک آزاری

  • کارشناس

    مادران با عشق و علاقه فرزندان خود را به این مراسم می آورند و قطعا نظرات مغرضانه شما و هتاکان تاثیری در اعتقادات مردم ندارد... لااقل اگر به چیزی اعتقاد ندارید به اعتقادات ذیگران احترام بگذارید..........

  • motaro

    حدیث صحیح از حضرت علی اصغر:    روایت است حضرت پس از اینکه شیر خوردند و پوشکشان عوض شد فرمودند: «اَاَاَددَدَ» و این از کرامات ایشان بود . اگر معنی این حدیث را نفهمیدید باید عرض کنم تمامی ملائکه و جنیان پس از شنیدن این سخن جامه بر تن دریدندی و گریبان چاک زدندی و دیوانه شدندی! اما خارج از شوخی واقعا نمیدانم آیینی مسخره تر از شیعه در جهان داریم یا نه. ضمنا مادربزرگم به این بچه هایی که شبیه علی اصغر لباس میپوشانند میگوید « عَرَبچه »!! اصطلاح عامیانه جالبی است برای این پدیده اجتماعی.