ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال شیوع طاعون نشخوارکنندگان در استان قزوین

سیاوش شمسی‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین از کشف لاشه هشت کل و بُز در مرز این استان خبر داد. احتمال دارد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان قزوین شیوع پیدا کرده باشد.

سیاوش شمسی‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین از کشف لاشه هشت کل و بُز در مرز این استان خبر داد. احتمال دارد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان قزوین شیوع پیدا کرده باشد.

تاکنون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان‌های مرکزی، البرز و زنجان مشاهده شده و احتمال می‌رود استان قزوین نیز چهارمین استان درگیر این بیماری باشد.

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، سیاوش شمسی‌پور گفت: «هنوز وجود این بیماری در استان تأیید نشده، اما لاشه هشت کل و بز تلف شده در مرز میان استان قزوین و البرز دیده شده ‌است.»

شمسی‌پور گفت به جز این هشت لاشه موردی دیگری در استان قزوین دیده نشده است و مأموران اداره کل محیط زیست این استان مشغول گشت و کنترل هستند.

بیماری طاعونِ حیوانی قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.

انسان به این بیماری مبتلا نمی‌شود، ولی می‌تواند ویروس بیماری آن را از طریق دست، کفش و لباس آلوده، به دام‌ها و مکان‌های دیگر منتقل کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین در مورد اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این بیماری گفت: «از زمان شناسایی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان مرکزی ما تمام آبشخور‌ها و چشمه‌های محل آبشخور نشخوارکنندگان کوچک را هر دو الی سه روز سم‌پاشی می‌کنیم و با کمک دام‌پزشکی هم بیش از ۵ هزار رأس دام نیز واکسینه شده‌اند.»

هشتم مهرماه جاری ناصر جعفری، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز اهلام کرد که شمار تلفات کل و بزهای وحشی در منطقه خرمنه‌سر شهرستان طارم به رقم ۱۰۵ رأس افزایش یافته است.

تیرماه امسال نیز بیماری مشابهی در منطقه «هفتاد قله» اراک باعث مرگ نزدیک به ۴۰۰ رأس بز، کل و میش شد.

تاکنون در استان‌های مرکزی، البرز و زنجان این بیماری مشاهده شده و احتمال می‌رود استان قزوین نیز چهارمین استان درگیر این بیماری باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.