ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمود عباس: اسرائیل به قوانین مسجد‌الاقصی پایبند باشد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با بان کی مون، دبیرکل سازمان گفت اسرائیل باید کاملاً قوانین مربوط به مسجدالاقصی در اورشلیم (بیت‌المقدس) را رعایت کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با بان کی مون، دبیرکل سازمان گفت اسرائیل باید کاملاً قوانین مربوط به مسجدالاقصی در اورشلیم (بیت‌المقدس) را رعایت کند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در دو روز با رهبران اسرائیل و فلسطین دیدار کرد تا آن‌ها را برای پایان دادن به خشونت‌ها متقاعد سازد.

به‌گزارش خبرگزاری فراسنه، بان کی مون روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر / ۲۹ مهر، یک روز پس از ملاقات با رهبران اسرائیل در اورشلیم (بیت‌المقدس)، در رام‌الله با محمود عباس دیدار کرد تا دو طرف را به قطع فوری خشونت‌های هفته‌های اخیر فراخواند.

در این دیدار محمود عباس گفت: «ادامه خشونت‌ها علیه مسجدالاقصی به درگیری‌های مذهبی دامن خواهد زد که متاًسفانه آغاز شده‌اند. ما چنین چیزی نمی‌خواهیم و نسبت به پیامدهای آن هشدار می‌دهیم.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اسرائیل را متهم به نقض قانون «وضع موجود» (statu quo) کرد که ثمره جنگ ۱۹۶۷ است و تحت مسئولیت اردن بر مسجدالاقصی اجرا می‌شود. بر اساس این قانون که به تقسیم مکانی و زمانی مسجدالاقصی معروف است، یهودیان در داخل مسجد‌الاقصی نمی‌توانند نیایش کنند اما در خارج از آن اجازه نیایش دارند. درگیری‌های اخیر با اقدام گروهی از راست‌گرایان افراطی اسرائیل در ماه سپتامبر برای نیایش در داخل مسجدالاقصی آغاز شد.

فلسطینی‌ها از این اقدام به‌عنوان تلاش اسرائیل برای در دست گرفتن کنترل مسجدالاقصی نام می‌برند اما دولت اسرائیل می‌گوید همچنان به قانون «وضع موجود» پایبند است و اقدام راست‌گرایان را کار یک اقلیت می‌داند. با این حال در ماه‌های اخیر صدای این اقلیت در اسرائیل بیش از گذشته شنیده می‌شود.

محمود عباس در ادامه سخنان خود گفت: «نتانیاهو وقتی می‌گوید ما به قانون مسجدالاقصی احترام می‌گذاریم اشتباه می‌کند. منظور ما قانونی است که قبل از ۱۹۶۷ نیز وجود داشت و در این سال بار دیگر تأیید شد و نه قانونی که آریل شارون (نخست‌وزیر پیشین اسرائیل) در سال ۲۰۰۰ تحمیل کرد.»

عباس بار دیگر بر حضور نیروهای بین‌المللی برای حفاظت از مسجدالاقصی «در برابر ارتش اسرائیل» تأکید کرد.

او درباره دیدار آخر این هفته خود با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در اردن گفت: «[رهبری آمریکا] کاملاً واقف است که ما چه می‌خواهیم. ما خواهان بازگشت مذاکرات بر پایه قوانین بین‌الملل هستیم.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در دیدار با بان کی‌مون گفته بود محمود عباس، حماس و داعش «هم‌نوا» شده‌اند و اسرائیل را تهدیدی برای مسجدالاقصی می‌دانند. نتانیاهو گفت: «این دروغ محض است. اسرائیل مجدانه از اماکن مقدس همه ادیان حفاظت می‌کند. ما قانون وضع موجود را رعایت می‌کنیم.»

خشونت‌ها بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از ابتدای ماه اکتبر آغاز شده و تاکنون بیش از ۴۵ فلسطینی و هشت اسرائیلی کشته شده‌اند. در این مدت اسرائیل ۴۹۰ فلسطینی را بازداشت کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Mitra

    کاش مسجد القصی به دست مسلمانان راست دین (داعش) میافتاد تا ریشه اش را برای همیشه بکنند و خیال دنیا را راحت کنند. اصلا چه قداستی برای مسلمانان دارد این محل؟ اگر جای خوبی بود که قبله می ماند و به مکه منتقلش نمی کردند.