ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیام ویدیوهای تبلیغاتی تازه داعش: رفاه، امنیت و آرامش

بر اساس پژوهش بنیاد کولیام در بریتانیا استراتژی تبلیغاتی داعش تغییر کرده است. اکنون آن‌ها می‌گویند خلافت اسلامی تحقق پیدا کرده. به ما بپیوندید.

بر اساس پژوهشی که بنیاد کولیام در بریتانیا انجام داده، پیام ویدیوهایی که گروه دولت اسلامی (داعش) در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند، تغییر کرده است. در این ویدیوها یک زندگی روزانه آرام، باثبات با تکیه بر خانواده مؤمن مسلمان در فاصله بین نبردها به نمایش گذاشته می‌شود.

ویدیوی تبلیغاتی داعش: زندگی یک ستیزه‌جوی مسلمان در امنیت و آرامش و رفاه

بنیاد کولیام پژوهشکده‌ای‌ست در بریتانیا که برای آزادی مذهبی، برابری انسان‌ها و حقوق بشر و دموکراسی فعالیت می‌کند. «بنیادگرایی اسلامی» و مبارزه با آن از طریق پذیرش مسئولیت مسلمانان سراسر جهان در مرکز توجه بنیاد کولیام قرار دارد.

بنیاد کولیام در مجموع ۱۱۴۶ ویدیوی تبلیغاتی از ویدیوهایی را که داعش اخیراً در شبکه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بررسی کرده است. در این بررسی مشخص شده که فقط دو درصد از این ویدیوها به خشونت‌ها و گردن‌زنی‌ها و آدمکشی‌ها می‌پردازد. ۹۸ درصد ویدیوهایی که داعش پس از حمله جنگنده‌های روسی به مواضع آن‌ها انتشار داده، نمایانگر زندگی خانوادگی جهادگرایان است.

۵۰ درصد این ویدیوهای تبلیغاتی یک جامعه آرمانی اسلامی مبتنی بر آموزه‌های وهابی را به نمایش می‌گذارد.

پژوهشگران بنیاد کولیام اعتقاد دارند که استراتژی تبلیغاتی داعش تغییر کرده است. اکنون امنیت در کانون خانواده، ایمان و اعتقاد جهادگرایان در مرکز توجه آنان قرار گرفته است.

بررسی بنیاد کولیام مشخص می‌کند از نیمه‌های سال گذشته که تروریست‌‌های داعش در حال تصرف سرزمین‌هایی در عراق و سوریه بودند، در ویدیوهای تبلیغاتی‌شان فتوحات خود را نشان می‌دادند. اما اکنون که از موقعیت تهاجمی خارج شده‌اند و در موقعیت دفاع قرار گرفته‌اند، ظاهراً قصد دارند دنیای امنی را نشان دهند که در چارچوب مرزهای «خلیفه اسلامی» به وجود آمده است.

این ویدیوها از کیفیت تصویری خوبی برخوردارند و با مهارت تدوین و صداگذاری شده‌اند. گروه «دولت اسلامی» در این ویدیوها می‌خواهد نشان بدهد که خلافت اسلامی تحقق پیدا کرده است. پژوهشگران بنیاد کولیام می‌گویند داعش با اسلام‌گرایانی مانند القاعده و جبهه النصر هم‌پیمان است. اما می‌گوید ما برخلاف شما نه تنها می‌توانیم مناطقی را فتح کنیم، بلکه می‌توانیم بر این سرزمین‌ها حکومت هم بکنیم. ویدیوهای تبلیغاتی اخیر داعش بیانگر این پیام است: خلافت اسلامی تحقق پیدا کرده است. ما به شما ضمانت می‌دهیم که از امنیت و از همه مواهب زندگی برخوردارید.

پژوهشگران بنیاد کولیام می‌گویند بسیاری از مسلمانان سنی در سوریه و عراق از جنگ و کشتار و خونریزی خسته شده‌اند و حسرت یک زندگی آرام و بی‌دغدغه را دارند. داعش با ویدیوهای تبلیغاتی اخیرش تلاش می‌کند این گروه از مسلمانان را با خود هم‌داستان کند. در همان حال وعده آرامش و امنیت و رفاه برای مهاجران مسلمانی که در کشورهای میزبان جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند، فریبنده است.

بنیاد کولیام از دولت‌های غربی می‌خواهد که برای انتگراسیون مسلمانان در غرب اقدامات لازم رفاهی را انجام دهد و به این ترتیب، به سهم خود مانع از گسترش اسلام‌گرایی بر بستر تبعیض‌های اجتماعی شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.