ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نام‌های مذهبی، عامل پیشرفت تیم‌های ورزشی؟

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد معتقد است دلیل ناکامی ورزش استان خراسان رضوی، نام تیم‌هاست که بی‌توجه به جایگاه امام هشتم شیعیان در این استان انتخاب می‌شوند.

«به احترام امام هشتم شیعیان، رتبه تیم‌های خراسانی در رقابت‌های ورزشی، نباید از هشت کمتر بشود!»

این عبارت، نقل به مضمون لطیفه‌ای است که پس از اظهارات امام جمعه مشهد درباره تیم ابومسلم میان کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، روزیک‌شنبه ۲۶ مهر، در دیدار با مدیران تربیت‌بدنی استان خراسان رضوی در دفترش، گفت که ورزش استان خراسان دچار یک نقطه ضعف بزرگ است که تا زمان حل نشدن آن، ورزش این استان رشد نخواهد کرد: «متاسفانه آقایان یکی از باشگاه‌های سابقه‌دار این شهر را به نام یکی از دشمنان سرسخت امام رضا نامگذاری کرده‌اند. ابومسلم یک انسان جانی، بی‌باک و بی‌بند و بار بود که مایه ننگ اسلام است، آن وقت شما این باشگاه قدیمی را به عنوان سرسخت‌ترین دشمن امام رضا نامگذاری کردید.»

او به مدیران تربیت بدنی استان گفت: «تا وقتی که چنین نامی روی تیم‌های ورزشی شهر مشهد باشد امام رضا به ورزش مشهد توجه نمی‌کند و مشهد در عرصه تربیت‌بدنی نیز پیشرفت نمی‌کند، اما نکته دیگر این است که حالا یک تیم دیگر درست کردند و اسمش را گذاشتند سیاه‌جامگان که این نام لشکر ابومسلم بود. دوستان اگر این موضوع را قبول دارند این اسامی را تغییر دهند و ببیند ورزش خراسان رشد خواهد کرد یا نه.»

 علم‌الهدی اولین نفر نیست

احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد
احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد

امام جمعه مشهد اولین شخصیت مذهبی یا سیاسی‌ای نیست که در قبال نام باشگاه‌های مشهدی موضع‌گیری می‌کند.

سال ۱۳۸۸، قاضی مجتبی شریفی، از قضات قوه قضائیه که به عنوان رئیس کمیته انضباطی در فدراسیون فوتبال مشغول به فعالیت بود، به عنوان مسئول رسیدگی به تخلفات مالی باشگاه ابومسلم مشهد، به خبرنگار روزنامه خبر ورزشی که از او پرسیده بود آیا «مشهدی» بودنش در حکمی که برای این باشگاه صادر خواهد کرد تاثیری دارد یا خیر، گفته بود: «من آن‌قدر از اسم ابومسلم متنفرم که می‌خواهم از شما درخواست کنم به جای نام ابومسلم بگویید آن باشگاه! ابومسلم یک فرد جانی و شیعه‌کش بوده که نباید امروز نامش را روی یک مجموعه از شهر امام رضا بگذارند.»

از‌‌ همان سال‌ بود که زمزمه تغییر نام باشگاه ابومسلم به عنوان قدیمی‌ترین و ریشه‌دار‌ترین مجموعه باشگاهی شرق کشور مطرح شد. باشگاهی که بعد از انقلاب از بخش خصوصی به نیروی انتظامی منتقل شد و در سال ۱۳۸۵، نیروی انتظامی دوباره امتیاز آن را به بخش خصوصی واگذار کرد. مشخص نیست که چرا در طی دو دهه‌ مالکیت نیروی انتظامی، اعتراضی به نام ابومسلم وجود نداشت.

پس از دعاوی مالکیتی در زمینه برخورداری از سهام باشگاه ابومسلم، در آخرین سال‌های دهه ۸۰، باشگاهی به نام «سیاه‌جامگان» به عنوان زیرشاخه ابومسلم تشکیل شد. نامی که حالا محل مناقشه چهره‌های مذهبی در مشهد قرار گرفته است.

ابومسلم، دشمن مردی که هنوز متولد نشده بود!

نکته قابل تامل در مورد این اعتراض‌ها اما نسبتی است که به ابوملسم می‌دهند و او را دشمن امام هشتم شیعیان معرفی می‌کنند. منابع تاریخی شیعه اما زمان زندگی این دو نفر را دو مقطع تاریخی متفاوت می‌دانند. مقایسه تاریخ زندگی ابومسلم با تاریخ حیات علی ابن موسی‌الرضا نشان می‌دهد که تاریخ مرگ ابومسلم خراسانی سال ۷۵۵ میلادی است و امام هشتم شیعیان در سال ۷۶۵ میلادی متولد شده است. آیا می‌توان پذیرفت که ابومسلم دشمن علی ابن موسی‌الرضا بوده، در حالی که ده سال پیش از تولد او از دنیا رفته است؟

ابومسلم، پدیده، سیاه جامگان یا ثامن؟

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، معتقد است که برای موفق بودن ورزش خراسان باید از اسامی مذهبی و منتسب به امام هشتم شیعیان استفاده کرد.

در خراسان رضوی هم‌اکنون سه باشگاه به نام‌های ابومسلم، پدیده و سیاه‌جامگان فعالیت می‌کنند که البته باشگاه پدیده به دلیل مشکلات مالی مدیران شرکت پدیده، فعلا مانند باشگاه راه آهن، زیر نظر قوه قضائیه اداره می‌شود.

با وجود شرکت‌ها و کارخانه‌های فعال در این استان و مهم‌تر از همه، آستان قدس رضوی، تیم‌های ورزشی از جمله تیم‌های فوتبال این استان همواره با فقر شدید مالی روبه‌رو بوده‌اند به شکلی که پرونده‌های مالی و شکایت مربیان و بازیکنان طلبکار از این باشگاه‌ها در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، همیشه باز است.

در مشهد اما باشگاهی به نام ثامن هم وجود دارد که در حال حاضر فعالیت‌های خود را بر رشته بسکتبال متمرکز کرده است. تیم بسکتبال ثامن که نامش همسو با دیدگاه‌های امام جمعه مشهد است، در وب‌سایت رسمی خود بالا‌ترین موفقیتش را حضور در لیگ بر‌تر بسکتبال کشور  عنوان کرده است. به این ترتیب سوال این است که آیا نام‌ها روی موفقیت‌های باشگاهی تاثیری می‌گذارند؟

ابومسلم دیروز، ابومسلم فردا

ابومسلم مشهد اما در سه دهه گذشته و پیش از منتقل شدن امتیازش از نیروی انتظامی به ناصر شفق، یکی از سازنده‌ترین باشگاه‌های فوتبال ایران بود. این باشگاه را حشمت مهاجرانی، مربی نامدار فوتبال ایران، در سال ۱۳۵۰ بنا گذاشت و رنگ پیراهن آن همسو با نام تیم، سیاه (سیاه‌جامگان سپاه ابومسلم) و سرخ (به نشانه خون‌خواهی او از ایرانیان) انتخاب شد.

ابومسلم در طول حیات خود بازیکنانی مانند اکبر میثاقیان، خداداد عزیزی، علی‌رضا نیکبخت واحدی، مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان، محمد‌رضا خلعتبری، حسین بادامکی، رضا عنایتی، فریدون فضلی، خسرو حیدری، بیژن کوشکی، شهاب گرادان، سید محمد حسینی و ... را به فوتبال ایران معرفی کرد، اما امروز نشانی از آن باشگاه سازنده باقی نمانده است.

آن‌چه این تیم را به حال و روز فعلی انداخته است، نه چنانکه امام جمعه مشهد می‌گوید، نام این تیم، که مشکلات مالی و نبود اسپانسر برای این باشگاه است. تغییرات و جابه‌جایی‌های مکرر در مدیریت، بلاتکلیفی‌ها و بدهکاری‌های مالی ابومسلم را گرفتار شرایط فعلی کرده است.

سازمان‌ها و نهاد‌های حکومتی هم به این تیم توجهی نمی‌کنند که شاید دلیل این امر نام این تیم و نگاه کسانی مثل احمد علم‌الهدی باشد. مجموعه این عوامل باعث سقوط این باشگاه سازنده شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.