ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تونی بلر: به‌ خاطر اشتباهات جنگ عراق متأسفم، از سقوط صدام نه

بلر دخالت خارجی در عراق را با پیامد‌های دخالت غیر مستقیم غرب در لیبی و سوریه مقایسه کرد و گفت که سیاست‌هایی که در قبال سوریه و لیبی اتخاذ شد «بهتر از سیاست ما در عراق نبود.»

تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا در گفت‌وگو با تلویزیون سی‌ان‌ان به‌خاطر حمله به عراق و اشتباهات آن عذر خواهی کرد و گفت: «اما از سقوط دیکتاتوری صدام حسین پشیمان نیستم».

تونی بلر، یکشنبه ۲۵ اکتبر/ سوم آبان مهمان برنامه فرید زکریا، مجری تلویزیون سی‌ان‌ان بود. او با بیان این که اشتباهاتی در طرح‌ریزی حمله ائتلاف بریتانیا و آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ وجود داشت، گفت: «من می‌توانم به‌خاطر این‌که اطلاعات ما اشتباه بود عذرخواهی کنم اما از این که باعث سقوط صدام حسین شدیم پشیمان نیستم.»

بلر در ادامه دخالت خارجی در عراق را با پیامد‌های دخالت غیر مستقیم غرب در لیبی و سوریه مقایسه کرد و گفت که سیاست‌هایی که در قبال سوریه و لیبی اتخاذ شد «بهتر از سیاست ما در عراق نبود.»

در پی حمله نظامی آمریکا، بریتانیا و متحدان به عراق در سال ۲۰۰۳ و شروع ناآرامی‌ها در این کشور، ده‌ها هزار عراقی، بیش از چهارهزار سرباز آمریکایی و ۱۷۹ نیروی بریتانیایی کشته شدند.

پاسخ‌های بلر به رشد گروه‌های تندرو اسلام‌گرا

نخست وزیر پیشین بریتانیا  در پاسخ به انتقادات طرح شده درباره رشد گروه‌های تندروی اسلام‌گرا در عراق به عنوان یکی از پیامدهای دخالت نظامی بریتانیا و آمریکا در این کشور گفت: «داعش در عراق شکل نگرفت بلکه ابتدا در سوریه تشکیل شد.»

بلر همچنین انقلاب‌های خاورمیانه که «بهار عربی» خوانده می‌شوند را از عوامل تأثیرگذار بر هرج و مرج حال حاضر در عراق برشمرد و گفت که کسانی که در سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ نقش داشتند نیز مسئولیت شرایط این کشور در سال ۲۰۱۵ را به عهده می‌گیرند.

او سقوط صدام حسین را ره آورد خوب این جنگ دانست و گفت: «صدام بیش از سه دهه شهروندان عراقی را سرکوب کرد، به ایران و کویت حمله کرد و بمب‌‌های شیمیایی بر سر کردهای شمال عراق ریخت. نبودنش بهتر از بودنش است.»

بلر در پاسخ به پرسش زکریا که «از این که به شما لقب جنایتکار جنگی می‌دهند چه احساسی دارید» گفت: «من کاری را کردم که در آن زمان صلاح می‌دانستم.»

فعالان ضد جنگ از تونی بلر و جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده به عنوان رهبران حمله نظامی به عراق انتقاد می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهد

    در بریتانیا آزادی مردم مطبوعات و اتحادیه ها تونی بلر را وادار کرد ه است بار ها عذرخواهی کند در حکومت شبه توتالیتر ایران محسن رضایی فرمانده سپاه بابت پنج سال جنگ در وقت اضافی هنوز از مردم طلبکار است وارث پدر می طلبد !