ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرفتاری جمهوری اسلامی در «باتلاق» سوریه

ایرج ادیب‌زاده - جمهوری اسلامی در چند سطح در باتلاق و بحران جنگ سوریه درگیر شده است. آیا کمک نظامی ایران در مقایسه با روسیه نقش مهمی در حفظ رژیم اسد دارد؟

ظرف کمتر از ده روز، شش تن از فرماندهان سپاه پاسداران در سوریه کشته شدند. شمار  سپاهیان، بسیجیان و نیروهای ویژه گردان "قدس" در دو هفته گذشته از ۲۰ نفر هم گذشت. مقامات جمهوری اسلامی تاکید می‌کنند که نیروهای نظامی و شبه‌نظامی این کشور تنها به ارائه خدمات مستشاری در سوریه مشغولند.

حسین سلامی جانشین  فرمانده سپاه پاسداران در صدا و سیما، دلیل افزایش تعداد نیروهای ایرانی در سوریه در روزهای اخیر را، افزایش کمی و کیفی این نیروها دانست. او گفت: «از چند ماه قبل که نظام سوریه نوسازی و بازسازی ارتش خود را به کمک ایران در دستور کارخود قرار داد از ما درخواست کرد کمک‌های مستشاری عمیق‌تری انجام دهیم. براین اساس ما سطح حضور مستشاری خود را در سوریه افزایش دادیم.»

جمهوری اسلامی در چند سطح در باتلاق و بحران جنگ سوریه درگیر شده. حجم حمایت مالی ایران از نظام بشار اسد را کارشناسان نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. این حضور به چهره ایران در سطح افکار عمومی جهان و در سطح دیپلماتیک و سیاسی خدشه وارد کرده است.

حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران می‌گوید: «نگاه ما به سوریه فراتر از جنبه اعتقادی است و این کشور برای ما ارزش استراتژیک فوق‌العاده دارد زیرا بخش‌هایی از امنیت ملی و منطقه‌ای ما با آن گره خورده است.»

جنگ داخلی سوریه بیش از ۲۵۰هزار کشته و میلیون‌ها آواره داشته و عملیات نظامی روسیه در این کشور، مرحله جدیدی در این بحران ایجاد کرده است. پرسش‌هایی که رادیو زمانه با دو کارشناس سیاسی منطقه، حسن هاشمیان در استانبول و رضا تقی‌زاده در گلاسکو در میان می‌گذارد از این قرارند:

  • به نظر می‌رسد که غرب چندان هم از دخالت نظامی روسیه در سوریه ناراضی نیست، چون انتقادهای غرب خیلی نرم است. آیا چنین است؟
  • آیا کمک نظامی ایران در مقایسه با روسیه نقش مهمی در حفظ رژیم اسد دارد؟ آیا در مورد این نقش غلو صورت نمی‌گیرد؟
  • آیا غرب به راستی با اسد مشکل دارد، یا این فشار عربستان است که غرب را به مخالفت با اسد می‌کشاند؟
  • آیا از جامعه سوریه، چیزی به جا مانده است، برای این که اراده‌ای از خود نشان دهد، از یک طرف در برابر اسد از طرف دیگر در برابر داعش؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • افشین

    ایران در وارد کردن همان چندصد میلیون دلاری که آمریکا در ازای برجام آزاد کرده مشکل دارد بعد چطور ۱۵۰ میلیارد دلار به سوریه کمک کرده !!!!؟؟؟؟ یه چیزی بگید که بگنجه !:-) :-) :-) :-)