ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا: ایران قرار است به مذاکرات حل بحران سوریه دعوت شود

روسیه قرار است ایران را برای شرکت در اجلاس بین‌المللی حل بحران سوریه در وین دعوت کند اما مقامات جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به خبر دعوت احتمالی نشان نداده‌اند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفته است که ایران به‌احتمال زیاد به اجلاس بین‌المللی حل بحران رو به ‌رشد در سوریه دعوت خواهد شد.

سه‌شنبه ۲۸ اکتبر (۶ آبان)، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران به کنفرانسی که قرار است در آخرین روزهای اکتبر در وین برگزار شود و موضوع آن حل بحران سوریه است، «احتمالاً دعوت خواهد شد».

حضور احتمالی ایران در دور جدید رایزنی‌ها برای حل بحران سوریه در وین، بازتاب تحولات سیاسی در حال تغییر پس از حملات هوایی روسیه در سوریه خواهد بود.

ایران باید دعوت را بپذیرد

به گزارش آسوشیتدپرس، روسیه قرار است ایران را برای شرکت در مذاکرات وین دعوت کند اما ایران هنوز پاسخی به خبر دعوت احتمالی نداده است.

جان کربی‌، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است با اینکه وزارت خارجه ایالات متحده انتظار دارد که ایران دعوت شود، «چیزی هنوز نهایی نشده است» و مقامات جمهوری اسلامی باید ابتدا دعوت را بپذیرند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرده است که ایالات متحده «به‌هیچ‌وجه فعالیت‌های ایران را در سوریه و به‌قصد بی‌ثابت کردن منطقه» مورد تأیید قرار نمی‌دهد. او ضمن اشاره به ذی‌نفعان بسیاری که در بحران سوریه دخیل هستند گفت اگر مذاکرات به سمت موضوع «انتقال سیاسی» جریان یابد، شرکت‌کنندگان در مذاکرات سوریه ناچارند که با ایران وارد گفت‌وگو شوند.

مخالفت‌ها با دعوت ایران به گفت‌وگوهای سوریه

اخبار مشارکت احتمالی ایران در مذاکرات سوریه، با مخالفت جمهوری خواهان روبه‌رو شده که کاخ سفید را متهم کرده‌اند که بیش از حد مشتاق به مذاکره با دشمنان آمریکا در منطقه است.

سناتور تام کاتن، جمهوری‌خواهی که با توافق هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ نیز مخالف بود در بیانیه‌ای گفته است که خبر دعوت از ایران نشان می‌دهد که بارک اوباما «به‌جای منزوی کردن ایران و فشار آوردن به آیت‌الله‌ها دارد اعتبار و نفوذ هژمونی ایران در منطقه را افزایش می‌دهد». او همچنین گفته است که به نظر می‌آید که اوباما می‌خواهد که تلاش‌های آمریکا برای کناره‌گیری بشار اسد از قدرت را به‌دست فراموشی بسپارد.

سناتور جان مک کین نیز گفته است که موضع دولت اوباما «احمقانه و خطرناک است چراکه این تظاهر به شرکت سازنده در رایزنی‌های سیاسی تنها برای ایران و روسیه زمان می‌خرد که در میدان جنگ به هدف خود برسند.»

در فضای بین‌المللی، عربستان سعودی تا کنون به شدت مخالف حضور ایران در سوریه بوده است. روز سه‌شنبه هم زمان با انتشار خبر دعوت احتمالی از ایران، اوباما با پادشاه عربستان، ملک سلمان گفت‌وگو کرده است. در بازتاب خبری این گفت‌و‌گو به نقش ایران در حل بحران سوریه مستقیم اشاره‌ای نشده و عربستان هنوز به دعوت احتمالی از ایران در مذاکرات وین واکنشی نشان نداده است.

امتیازگیری ایران بر سر بحران سوریه

دو هفته پیش از این‌، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور عربی و آفریقا به همراه یک هیئت بلند پایه ایرانی به بروکسل سفر کرده بود. این  هیئت در مورد نقش میانجی ایران در منطقه با فدریکا موگرینی، وزیرخارجه اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد.

پس از این دیدارها و در گفت‌وگو با خبرنگاران، موگرینی نقش روسیه و ایران را برای حل بحران سوریه مهم خواند و گفت: «نیاز هست که روسیه و ایران پای میز مذاکره حاضر باشند.»

دوشنبه ۴ آبان ماه حمیدرضا دهقانی، رئیس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه ایران در مورد طرح چهار ماده‌ای ایران برای حل بحران سوریه صحبت کرد  و گفت محور این طرح مبارزه با تروریسم است. دهقانی گفت که اوضاع منطقه در حال پیچیده‌تر شدن است و «باید هر چه سریع‌تر برای یک گفت‌وگوی منطقه‌ای و با حضور کشورهای مؤثر به‌ویژه در بحران سوریه الگویی برای مشارکت شکل بگیرد تا راه حل مسئله پیدا شود.»

گفت‌وگوهای سیاسی برای حل بحران جنگ داخلی سوریه قرار است از پنجشنبه ۲۹ اکتبر (۷ آبان) در اتریش آغاز شود. جان کری، وزیر خارجه آمریکا قرار است با همتایان خود از اتحادیه اروپا، روسیه، ترکیه، عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب روز جمعه دیدار کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نگام » ناگفته‌های ایران ما » » ظریف در مذاکرات حل بحران سوریه شرکت می‌کند

    […] بیشتر بخوانید: آمریکا: ایران قرار است به مذاکرات حل بحران سوریه دعوت ش… […]