ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سینماگران فرانسه و ایتالیا خواهان لغو احکام سنگین کیوان کریمی شدند

سینماگران فرانسوی «شجاعت و آزادمنشی» کیوان کریمی را ستوده‌اند و سینماگران ایتالیایی از دولت ایتالیا خواسته‌اند برای آزادی او تلاش کند.

«جامعه‌ مدنی مؤلفان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان فرانسه ـ پاریس» (ARP) و «انجمن ملی کارگردانان، تهیه‌کنندگان، بازیگران، فیلمنامه‌نویسان و عوامل سینما و تلویزیون ایتالیا» (100AUTORI) در بیانیه‌های جداگانه‌ای صدور احکام سنگین دستگاه قضایی ایران برای کیوان کریمی، فیلمساز جوان ایرانی را محکوم کرده و خواهان لغو آن‌ها شدند.

کیوان کریمی، فیلمساز

«جامعه‌ مدنی مؤلفان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان فرانسه - پاریس» ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از وضعیت کیوان کریمی در بیانیه‌اش نوشته است: «کیوان کریمی که از هنگام ساختن مستندش درباره‌ گرافیتی‌نویسان در جامعه‌ ایران تحت مراقبت بود، اکنون به اتهام توهین به مقدسات به علت صحنه‌ای از روبوسی که او فیلمبرداری از آن را انکار می‌کند، به فهرست طولانی هنرمندان، روزنامه‌نگاران و شهروندانی پیوسته است که توسط رژیم ایران و با خوارداشت ابتدایی‌ترین حقوق آزادی بیان و اندیشه محکوم شده‌اند.»

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، کیوان کریمی را به ۲۲۳ ضربه شلاق و شش سال زندان محکوم کرده است. حکم شش سال زندان او به خاطر کلیپ و فیلمی است که اولی ساخته نشده و دومی نمایش عمومی نداشته است. فیلم او تاریخ دیوار‌‌نویسی و گرافیتی‌های سیاسی و اجتماعی در تهران را روایت می‌کند.

سینماگران فرانسه نوشته‌اند: «[کیوان کریمی] با شجاعت تمام، در رویارویی با خطر محروم‌شدن از بنیادی‌ترین حقوق خود، با به خطر انداختن جانش، برای نشان‌دادن واقعیت کشورش اهتمام ورزیده است.»

امضاکنندگان «اعمال آزادی‌کُشانه‌ مراجع قدرت در ایران» را محکوم کرده و به «شجاعت و آزادمنشی» کیوان کریمی درود فرستاده‌اند.

سینماگران مشهوری چون کلود بری فیلمساز، تهیه‌کننده و مدیرعامل این نهاد، کلود للوش فیلمساز و رئیس افتخاری این نهاد، گوستا گاوراس فیلمساز، میشل هازاناویسویس فیلمساز و برنده جایزه اسکار، اریک لارتیگو فیلمساز، دانته دژارژه فیلمساز و بازیگر، و توماس لانگمن بازیگر و فیلمساز بیانیه «جامعه‌ مدنی مؤلفان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان فرانسه - پاریس» را امضا کرده‌اند.

همچنین «انجمن ملی کارگردانان، تهیه‌کنندگان، بازیگران، فیلمنامه‌نویسان و عوامل سینما و تلویزیون ایتالیا»  نیز در بیانیه‌ای از اعضای خود درخواست کرده تا طوماری را برای حمایت از کیوان کریمی امضا کنند.

این بیانیه که به امضای هنرمندانی چون فرانچسکو برونی، آندره آ پورگاتوری، ماکو بلوچیو، پائولو سورنتینو، پائولو ویرزی، دانیل لوچتی، آنتونیو لوتی، استفانو رولی، کارلو وردونه، اوبرتو کونتارلو، آندریا پورگاتوری، مونیکا رامتا، آلبرتو مانی، رنزو سیناکوری، دیوید فراریو و روبرتو ونت رسیده است در مطبوعات و رسانه‌های ایتالیا توجه زیادی را جلب کرد و روزنامه «رپوبلیکا» صفحات ویژه‌ای را به آن اختصاص داد.

«انجمن ملی کارگردانان، تهیه‌کنندگان، بازیگران، فیلمنامه‌نویسان و عوامل سینما و تلویزیون ایتالیا» گفته است احکام سنگین کیوان کریمی یادآور ماجرای جعفر پناهی، دیگر فیلمساز ایرانی است که در سال ۱۳۸۸ چند ماه بازداشت شد و پس از محاکمه به محرومیت از فعالیت‌های سینمایی محکوم شد.

در این بیانیه آمده است: «ما از دولت ایتالیا که وعده و اجازه آزادی اندیشه و آزادی بیان را به هر نویسنده داده است تقاضا داریم تا از مقامات سیاسی ایران بخواهد کیوان کریمی را آزاد و او را از هرگونه اتهام مبرا اعلام کند.»

این انجمن بزرگترین انجمن مؤلفان و کارگردانان در بخش سمعی و بصری ایتالیا است.

کیوان کریمی، فارغ‌التحصیل رشته مطالعات رسانه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، فیلمسازی را پس از گذراندن یک دوره آموزشی زیر نظر ابوالفضل جلیلی، فیلمساز، در سال ۱۳۸۳ آغاز کرده است. او در کارگاه‌های فیلمسازی در آلمان، تایلند و روسیه شرکت کرده است و فیلم کوتاهش، با نام «مرز شکسته» در چندین جشنواره فیلم برنده‌ جایزه شده است.

کریمی جدای از چند پروژه عکاسی و همکاری در چند پروژه سینمایی مستند، کارگردانی و تهیه‌کنندگی ۹ فیلم مستند و یک فیلم داستانی کوتاه را در کارنامه دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.