ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رخشانه؛ چهره خونین زنان افغان

نعیمه دوستدار- ده‌ها نفر از فعالان مدنی افغانستان در کابل، در اعتراض به سنگسار رخشانه، دختری از ولایت غور راهپیمایی کرده‌اند. خشونت علیه زنان در افغانستان بسیار گسترده است.

۲۵ اکتبر/ سوم آبان رخشانه، دختر جوان افغان در ولایت غور افغانستان سنگسار شد. یک هفته بعد، یک فیلم ویدئویی ۳۰ ثانیه‌ای از سنگسار او منتشر شد که او را در حال التماس برای زنده ماندن نشان می‌داد. روز جمعه شش نوامبر/ ۱۵ آبان، ده‌ها نفر از فعالان مدنی افغان در کابل، در اعتراض به سنگسار او راهپیمایی کردند.

ولایت غور، محل وقوع این جنایت، یکی از دو ولایتی است که والی زن دارد. سیما جوینده، والی این ولایت یکی از نخستین کسانی بود که وقوع این جنایت را تایید کرد.

«رخشانه» بین ۱۹ تا ۲۱ ساله بوده و می‌خواسته با نامزد ۲۳ سا‌له‌اش فرار کند.  قرار بود او را به اجبار به ازدواج مرد دیگری درآورند. پس از فرار، خانواده و اعضای گروه طالبان او را می‌گیرند. و در یک دادگاه صحرایی طالبان برای او حکم سنگسار و برای نامزدش شلاق تعیین می‌کنند. یک گروهی مسلح به همراه رهبران مذهبی طالبان حکم را اجرا می‌کند.

گفته می‌شود فتوای سنگسار رخشانه را فردی صادر کرده که پیش از این او را برای برادر خود خواستگاری می‌کرد. در فیلم منتشر شده، رخشانه هنگام پرتاب سنگ از طالبان می خواهد بس کنند و تکرار می‌کند که مسلمان است.

عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور گفته است که بر اساس تحقیقات اداره امنیت ملی این ولایت، ملایوسف یک فرمانده محلی مخالف دولت در ولایت غور که هفته گذشته فتوای سنگسار رخشانه را صادر کرد، چند بار او را برای برادرش خواستگاری کرده اما رخشانه نپذیرفته و این اقدام رخشانه، خشم ملایوسف و برادرش را در پی داشته است.

همچنان یک منبع معتبر در ولایت غور گفته که دست‌کم ۲۰ تن از کسانی که در قتل رخشانه دست داشتند در منطقه غلمین در نزدیکی شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور شناسایی شده‌اند.

این منبع نیز تایید کرده که تمام این ۲۰ نفر وفادار به ملا یوسف بوده‌اند.

سنگسار همچنان باقی است

شرکت‌کنندگان در تجمعی که روز جمعه ۱۵‌آبان در کابل برگزار شد، از دولت مرکزی و مقام‌های محلی ولایت غور انتقاد کردند و خواستار برخورد جدی با عاملان این قضیه و تحقیق در مورد عملکرد مسئولان و مقام‌های امنیتی ولایت غور شدند. شعارهایی علیه خشونت و افراط‌گرایی هم در این تجمع داده شد.

گرچه اشرف غنی‌زی، رئیس جمهوری افغانستان این واقعه را جنایت خوانده و  دستور داده که نهادهای امنیتی و قضایی عاملان را دستگیر کنند و قضیه با جدیت پیگیری شود، اما موانع امنیتی زیادی برای تحقق این موضوع وجود دارد. غلام مصطفی محسنی، فرمانده پلیس ولایت غور گفته که نیروهای امنیتی غور در شرایط فعلی توان پی‌گیری و بازداشت عاملان سنگسار رخشانه را ندارند.

رخشانه تنها زنی نیست که روایت سنگسار او پس از سقوط طالبان منتشر شده است. سازمان عفو بین‌الملل، گزارش داده که اولین مورد از سنگسار در افغانستان پس از سقوط طالبان، در سال ۲۰۱۰ در کندوز انجام شده است. هرچند برخی این گزارش را تایید نمی‌کنند، اما روایت‌های دیگری هم درباره انجام این عمل وجود دارد.

تنها دو ماه پیش از سنگسار رخشانه، دو جوان در منطقه سر پل شلاق خوردند. حکم شلاق برای این دو جوان «به اتهام زنا» در ملاء‌عام اجرا شد و به گفته مقام‌های محلی، هر کدام از آنها ۱۰۰ ضربه شلاق خوردند. فیلم اجرای حکم شلاق این دو جوان هم در رسانه‌ها منتشر شد.

هرچند مجازات سنگسار برای «زنا» در قرآن نیامده، اما در روایات اسلامی و سنت مذهبی جایگاه محکمی دارد. موافقان این مجازات آن را سنت نبوی می‌دانند و در برخی روایات آمده که آیاتی مبنی بر رجم یا سنگسار در قرآن وجود داشته است. این مجازات همچنان در کشورهایی ماننز ایران، افغانستان و عزبستان در مورد جرائم جنسی اجرا می‌شود هر چند برخی فقها در ایران اجرای آن را بنا بر مصالح روز، قابل توقف دانسته‌اند.

 در قانون مجازات افغانستان هرچند این قانون وجود ندارد، اما در سال ۲۰۱۳ مجلس نمایندگان افغانستان تلاش کرد سنگسار را به‌عنوان یک مجازات قانونی در قانون جزای افغانستان بگنجاند. اما فشارهای بین‌المللی باعث شد که رئیس جمهوری وقت، حامد کرزی این پیشنهاد را رد کند و در عوض، «زندان طویل المدت» به‌عنوان مجازات زنا در نظر گرفته شد.

رخشانه و فرخنده: چهره خونین زنان افعانستان

در نخستین روزهای بهار، فیلمی تکان دهنده در یوتیوب و شبکه‌های مجازی منتشر شد. زنی زیر مشت و لگد مردان خشمگین کوبیده می‌شد و خون بر سر و صورتش جاری بود. سنگ بر پیکرش می‌کوبیدند و از بلندی پرتش می‌‌کردند. او فرخنده بود؛ زنی که در یک شبه‌دادگاه در میانه شهر کابل، به اتهام سوراندن قرآن کشته شد. فرخنده و رخشانه، تنها نمونه‌هایی از خشونت گسترده جامعه افغانستان نسبت به زنان هستند.

هرچند افغانستان قانون منع خشونت علیه زنان را به فرمان تقنینی رئیس جمهوری وقت حامد کرزی تصویب کرده، اما مجلس این کشور هنوز این قانون را تصویب نکرده و بر سر مواردی از آن میان نمایندگان اختلاف وجود دارد. در عین حال، آمارهای وزارت امور زنان افغانستان در سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که از هر صد هزار زن، ۳۵ نفر مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش میزان خشونت‌های گزارش شده در ولایت‌های توسعه نیافته کمتر بوده است و بسیاری از موارد خشونت علیه زنان به دلیل بافت سنتی خانواده‌ها هرگز گزارش نمی‌شود.

در همین سال، در سراسر این کشور چهار هزار و ۵۰۵ مورد خشونت علیه زنان ثبت شده است. ۹۸۰ مورد خشونت در شهر کابل پایتخت افغانستان ثبت شده که ۲۱ درصد از کل خشونت علیه زنان را تشکیل می‌دهد و بعد از کابل، هرات با داشتن ۶۷۳ مورد خشونت علیه زنان، ۱۴ درصد از کل خشونت‌ها علیه زنان را در افغانستان داشته است.

سنتی بودن بخش بزرگی از جامعه افغانستان و فرهنگ سنتی مردسالار، زنان افغانستان را در معرض انواع خشونت قرار داده است. علاوه بر این زنان در ساختارهای مدرن جامعه هم از خشونت در امان نیستند و همچنان از تبعیض و نابرابری برای دستیابی به حقوق اجتماعی و سیاسی خود رنج می‌برند.

خشونت نسبت به زنان در افغانستان شکل‌های متنوعی دارد و از خشونت خانگی تا بریدن زبان و گوش و اسیدپاشی و سنگسار و قتل را شامل می‌شود. در مقابل زنان افغان به دلیل غلبه فرهنگ سنتی و مذهبی اغلب موارد خشونت علیه خود را گزارش نمی‌کنند و اغلب این خشونت‌ها هم در مناطق روستایی و دورافتاده اتفاق می‌افتد که یا زنانش دسترسی به مراجع قانونی ندارند، یا جرات بیانش را به مراجع رسمی ندارند.

علاوه بر این این تنها طالبان نیستند که عامل این نوع خشونت‌ها هستند. در مواردی اعمال این خشونت‌ها از سوی مقام‌های دولتی و محلی صورت گرفته یا اگر آنها عامل نبوده‌اند در مقابلش سکوت کرده‌اند و ناظر بوده‌اند.

مجموعه‌ای از مطالب رادیو زمانه را درباره فرخنده در پرونده زیر بخوانید:

فرخنده، “بانوی آتش‌نشین”

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علیرضا

    اگر محمد نبود و اسلامی وجود نداشت شاید هیچگاه یهودیان و مسیحیان رفورمیست که در دهه 18 میلادی انقلاب فرانسه رو به پا کردند و کلیسا رو از حکومت مطلقه در اروپا به کنار زدند و در امریکا اعلام استقلال کردند به این راحتی از متون مذهبی رمزگشایی نمیکردن و به واقعیت غیر وحیانی بودن اونها نمیرسیدن در واقع کتاب قرآن یکی از علل اصلی این رمزگشایی بود و با در بر داشتن جملاتی بر گرفته از کتب عهد عتیق و جدید با اصلاحات نوین و منطقی تر نسبت به زمانه تا مباحث فلسفی روز یونان براحتی پرده از تعصبات کور مسیحیت و یهودیت بنیادگرا در عصر محمد و ظهور اسلام بر میداشت . درواقع منظور از خاتمیت اسلام همین موضوع بود و این مسئله جدای از باورهای بعدی و تعصبات و جاهلیت امروز مسلمانان و افراط گرایان اسلامی است که باید به صورت مستقل این روند تاثیرگذاری اسلام در تمدن جدید مورد بررسی قرار بگیره.

  • بهنام

    مشکل اساسی از دین فتنه انگیز اسلام با آن محمد کذابش می باشد که برای همیشه فتنه ای عالم گیر در جهان به پا کرد و پیروان جاهل و تهی مغزش همچنان به دستورات متحجرانه و قرون وسطائی او دل سپرده و به خیال خام خود ثواب می کنند . به امید نابودی و ریشه کنی کلیه مذاهب من در آوردی ، به خصوص اسلام ناب محمد کذاب .

  • علیرضا

    دستورات دینی قرآن در زمان 1400 سال پیش با توجه به سطح رشد عقلی انسان بهترین دستوراتی بوده که در زمان خودش برای سامان دادن جامعه و جلوگیری از هرج و مرج در روابط و تجارت و به تبع اون جلوگیری از ضعف جامعه وجود داشته اما این دستورات و قوانین نیاز امروز جامعه انسانی نیست کما اینکه قوانین امروز هم در دهه های اینده ناکارآمد و ارتجاعی به حساب میاد . مشکل قرآن و آیاتش نیست مشکل تفکری که فکر میکنه این دستورانت از طرف آفریدگار هستی است و ابدی . در صورتی که قرآن مثل قانون اساسی کنونی ما که نوشته انسانهاست نوشته اصلاح طلبان و متفکرین دوران قدیمه که به خاطر ارتجاع فکری انسان اون روزگار چاره ای جز وحیانی کردن و الهی کردن اون و نگارش از زبان خداوند نداشتن .

  • reza

    آیا همین عقاید و افکاروحشتناکی که باعث ومنجربه قتل این دخترک شد درخانهء ما ؛همسایگی ما؛ جامعهء ما وجود ندارد؟؟؟ این آیات را کاپیتالیسم ازتنبان خویش درآورده!!! یا متعلق به فرهنگ اسلامی ماست تا اسلام هست بدبختی و تیره روزی هست فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ سر دشمنان از بالای گردن بریده شود و سرانگشتان دست دشمن قطع شوند تا نتوانند اسلحه به دست گیرند. تنها زمان مجازات زنان با مردان برابرند!!!؟؟؟ وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُما جَزاءً بِما کَسَبا نَکالاً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ (مائده ۳۸) و مرد و زن دزد را به [سزاى] آنچه کردهاند، دستشان را به عنوان کیفرى از جانب خدا ببُرید، و خداوند توانا و حکیم است. .انٌَ الله لا یَحُبُ الفَرِحِیْن. سورهء توبه آیه ۱۲۳ “يا اَيّهُاَ اّلَذيَنَ آمنُوا قاتلُوا اّلذَينَ يَلُونَكُمْ مِنَ اْلكُفّارِ وَ لْيَجِدُواَ فيكُمْ غِلْظَهً” گروه مؤمنان بكشيد كافران را يكی پس از ديگری (هر كه نزديك‌تر و بيشتر در دسترس است) آنان بايد سخت‌گيری و عدم گذشت و ملايمت را در شما احساس كنند. امر به شدت عمل در سوره تحريم كه از سوره‌هی اواخر سال‌هی هجرت است نيز ديده مي‌شود “يا اَيُّهَا النَّبيُّ جاهد اْلكُفّارَ وَاْلمنُافِقينَ وَ اغْلُظَْ عَلَيْهم سورهء بقره آیه ۲۱۷ و ۲۴۹ “كُتِبَ عَلَيْكُمُ اْلقِتالُ” جهاد (قتل و كشتار) بر شما واجب مي‌شود”. سورهء توبه آیه ۲۹ “قاتلُوا اّلَذينَ لا يؤمنُونَ” با غير مؤمنان مبارزه كنيد. (بكشيد غير مؤمنان را). سورهء آل عمران آیه ۸۵ “وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الاسلامِ ديناً فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ” “جز اسلام دينی پذيرفته نيست سورهء محمد آیه ۴ “فَاذِالَقيتُمُ اّلَذينَ كَفَرُو و افَضَرْبَ الرَّقابِ حَتّی اِذا اَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدّوُا اْلوَثاقَ” “كفر را هر كجا يافتيد گردن بزنيد تا زمين از خونشان رنگين شود. اسيران را محكم ببنديد كه قادر به فرار نباشند” سورهء انفال آیه ۶۷ “ماكانَ لنَبَّيِ اَنْ يَكُونَ لَهُ اَسْری حَتّی يُثْخَنِ فی اْلاَرْضِ تُريدُونَ عَرض اّلدُنيا وَ اللهُ يُريُدَ الَاخِرةَ” پيغمبر را (شايسته نيست) نرسيده است كه اسيران را با گرفتن فديه آزاد كند. خون ناپاكان ريخته شود. شما (صاحبان اسيران) استفاده از وجه فديه آن‌ها را مي‌خواهيد و خداوند سری آخرت را برای شما” سورهء نساء آیه ۳۴ “وَ الّلاتی تَخافُونَ نُشُوزِهُنَّ فَعظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فيِ الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ…” اگر زن شما در مقام نافرمانی و سركشی برآمد نخست او را پند دهيد، اگر به راه نيامد از هم‌خوابگی محرومش سازيد و اگر باز تسليم نشد و اطاعت نكرد او را بزنيد سورهء بقره آیه ۲۲۳ نِساؤُكُمْ حَرْثُ لَكُمْ فَاْتُوا حْرَثَكُمْ أنّی شِئْتُمْ. يعنی زنان شما كشت شمايند و در هر کجای كشت خود مي‌توانيد وارد شويد”. تقریبأ ۵۶۰ آیه درمورد کشتارِو نفی مخالفین و غیرمؤمنین درقرآن یافت میشود ازجمله: سورهء نساء آیات ۷۷ و ۹۱ سورهء مائده آیه ۳۷ سورهء انفال آیه ۱۲ سورهء محمد آیه ۲۵ سورهء توبه آیه ۱۲۲ سورهء احزاب آیات ۲۶ و۲۷ و...