ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایش فیلم «ما سه تایی یا هیچکس» در ۲۲۳ سالن سینمای فرانسه

نخستین ساخته منوچهر طبیب مورد استقبال علاقمندان به سینما قرار گرفته. این فیلم درباره خشونت‌های سال‌های نخست انقلاب و مشکلات یک وکیل مبارز ایرانی است.

فیلم «ما سه تایی یا هیچکس»، نخستین ساخته منوچهر طبیب، فیلمساز و کمدین ایرانی در سینماهای فرانسه به نمایش درآمده و مورد استقبال علاقمندان به سینما قرار گرفته است. این فیلم درباره خشونت‌های سال‌های نخست انقلاب و مشکلات یک وکیل مبارز ایرانی است.

از چهارشنبه ۴ نوامبر فیلم «ما سه تایی یا هیچکس» در ۲۲۳ سالن سینمای فرانسه به نمایش درآمده. منوچهر طبیب که او را در فرانسه به نام هنری «کِی رون» می‌شناسند در نخستین فیلم داستانی‌اش، ماجراهایی را که برای پدرش، هبت طبیب اتفاق افتاده روایت می‌کند.

هبت طبیب یک وکیل مبارز ایرانی بوده که به خاطر عقایدش در دوران پهلوی دوم مدتی به زندان می‌افتد، پس از آزادی از زندان به دختری در خوزستان دل می‌بازد و با او ازدواج می‌کند. بعد از پیروزی انقلاب اما برخلاف انتظار همگان، آیت‌الله خمینی خلف وعده می‌کند و سرکوب‌های سیاسی و مدنی در ایران آغاز می‌شود. این وکیل مبارز ناگزیر می‌شود تن به تبعید بدهد. او، همسرش و فرزند خردسالش با کمک احزاب کرد از راه کردستان خود را به فرانسه می‌رسانند و در محله «سن‌دنی» در شمال پاریس زندگی تازه‌ای را آغاز می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند در زندگی اجتماعی مردم حاشیه‌نشین شمال پاریس نقش سازنده‌ای را ایفا کنند. فیلم روایتی‌ست از گریز از ایران و تلاش برای در پیش گرفتن یک زندگی روزانه متعارف اما مفید در تبعید.

پیش‌پرده فیلم «ما سه تایی یا هیچکس» به کارگردانی منوچهر طبیب

منوچهر طبیب در فیلم «ما سه تایی یا هیچکس» نقش پدرش را بازی می‌کند. یاسمین لیلا بختی، ژرالد دارمون، زابو بریتمن و آلکساندر استیر نقش‌های دیگر این فیلم را به عهده دارند.

محمد حقیقت، فیلمساز و منتقد فیلم درباره اولین اثر سینمایی منوچهر طبیب می‌گوید: «این فیلم اثری طنزدار، دراماتیک و خانوادگی است، پر تحرک و پر انرژی ساخته شده. یک فیلم سرگرم‌کننده است که لحظات جذابی هم دارد و کلاً دلنشین است و تماشاگران فرانسوی‌اش را راضی می‌کند. البته تماشاگران ایرانی ممکن است ایراد بگیرند که مثلاً لیلا بختی چرا قیافه عربی دارد، یا به پوشش برخی خانم‌ها که مانند پوشش زن‌های ایرانی نیست اشاره کنند. در سکانس‌هایی که در ایران اتفاق می‌افتد هم ساختمان‌ها چندان شبیه تهران نیست. اما دوربین خیلی زود از روی آن‌ها رد می‌شود و مشکل عمده‌ای برای فیلم ایجاد نمی‌کند.»

محمد حقیقت می‌گوید: «کلاً می‌توان گفت که "ما سه تایی یا هیچکس" جنبه‌های گوناگون زندگی ایرانی‌ها را از یک سو و فرانسوی‌ها را از سویی دیگر با شیوه طنز و کمدی دلپذیری به تصویر درآورده.»

منوچهر طبیب در سال ۱۳۶۰ در تهران به دنیا آمده، اما در کودکی همراه با خانواده‌اش ناگزیر به ترک ایران شده و در فرانسه بزرگ شده است. او در سال ۲۰۰۶ به «کانال پلوس»، یکی از شبکه های تلویزیونی فرانسه راه پیدا کرد و خود را به عنوان یک کمدین موفق شناساند.

پیش از این فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی به طور گسترده در سالن‌های سینمای فرانسه به نمایش درآمد و ۹۵۰ هزار نفر هم این فیلم را دیدند. پیش‌بینی می‌شود که فیلم «ما سه تایی یا هیچکس» این رکود را بشکند و از مرز یک میلیون تماشاگر عبور کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • a

    فیلمش عربیه؟!