ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان سعودی در صدد محکومیت دخالت ایران در سوریه است

در حالی که شنبه ۱۴ نوامبر دومین نشست بین‌المللی سوریه برگزار می‌شود، عربستان در تلاش تصویب قطعنامه‌ای در شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه دخالت ایران و روسیه در سوریه است.

در حالی که شنبه ۱۴ نوامبر دومین نشست بین‌المللی سوریه برگزار می‌شود، عربستان در تلاش است در شورای حقوق بشر سازمان ملل، قطعنامه‌ای علیه دخالت ایران و روسیه در سوریه تصویب شود.

عربستان سعودی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تصویب در شورای حقوق بشر سازمان ملل تدارک دیده که خواستار خروج کلیه گروه‌های شبه‌نظامی از سوریه می‌شود و هم‌زمان استفاده نامتناسب از خشونت و قهر توسط دولت سوریه علیه غیرنظامیان را موجب نگرانی عمیق می‌داند.

این قطعنامه در صورت تصویب الزام‌آور نخواهد بود. این پیش‌نویس خواهان محکومیت همه کشورهایی شده که به گروه‌های میانه‌روی مخالف اسد حمله می‌کنند و هم‌زمان خواستار پایان دادن حملات نیروهای خارجی به این گروه‌ها شده است.

در این پیش‌نویس به طور مشخص نامی از ایران یا روسیه برده نشده اما اشارات مندرج در آن معطوف به این دو کشور و هم‌چنین حزب‌الله لبنان است.

پیش‌نویس یاد شده از حمایت آمریکا‌، بریتانیا و فرانسه برخوردار است. نماینده سوریه از این پیش‌نویس انتقاد کرده و گفته که عربستان و قطر حق اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارند.

جمهوری اسلامی حضور مستقیم نظامی در سوریه را تکذیب می‌کند و فعالیت‌ نیروهایش در این کشور را "مستشاری" می‌خواند. حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران دو هفته قبل (۵ آبان) اذعان کرد که سپاه از همان ابتدای تحولات سوریه به حمایت از نظام این کشور برخاست. او گفت ما مشغول نوسازی و بازسازی ارتش سوریه و انتقال تجارب جنگی به فرماندهان آن هستیم.

پیش‌نویس یاد شده هم‌زمان با برگزاری دومین نشست صلح سوریه در وین (شنبه ۱۴ نوامبر) به رای‌ گذاشته می‌شود. ایران برای نخستین مرتبه به این دور از مذاکرات صلح سوریه دعوت شده است. آن گونه که مقامات جمهوری اسلامی گفته‌اند در نشست اول میان جواد ظریف و عادل الجبیر‌، وزیران خارجه ایران و عربستان، تنشی لفظی بر سر بقا یا کناره‌گیری اسد روی داد.

ایران و عربستان به عنوان دو قدرت منطقه‌ای رقیب، مواضع کاملا متفاوتی در مورد سوریه دارند. عربستان حامی مالی و تسلیحاتی مخالفان اسد است و پیش شرط هر تحولی در سوریه را کناره‌گیری اسد می‌داند اما صحبت بر سر سقوط اسد، خط قرمز جمهوری اسلامی است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.