ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه محله شهر سیلوان در محاصره نظامیان ترکیه

در شهر کردنشین سیلوان در جنوب شرقی ترکیه، فضایی پلیسی حاکم است. سه محله شهر به نام مقابله با پ‌ک‌ک محاصره‌ شده‌اند. مردم آب، برق و غذا ندارند. ارتباط‌های تلفنی هم قطع هستند.

در شهر کردنشین سیلوان در جنوب شرقی ترکیه، فضایی پلیسی حاکم است. سه محله شهر به نام مقابله با پ‌ک‌ک محاصره‌ شده‌اند. مردم عادی آب و برق و غذا ندارند و به زیر زمین‌ها پناه برده‌اند.

گوشه‌ای از شهر سیلوان

شهرستان کردنشین سیلوان در دیاربکر از یازده روز قبل وضعیت عادی ندارد. زره‌پوش‌های ارتش در کوچه‌های خالی در حال حرکت‌‌اند و صدای تیراندازی قطع نمی‌شود. در تصاویری که از تلویزیون ترکیه پخش شده، خانه‌های آسیب دیده و گلوله خورده و مغازه‌های تخریب شده قابل مشاهده هستند.

از ۱۱ روز پیش تا کنون در سه محله سیلوان، مقررات منع رفت و آمد اجرا می‌شود. تردد چه در شب و چه در روز مجاز نیست. بسیاری از سکنه به زیرزمین‌ها پناه برده‌اند. برق قطع است و آب آشامیدنی به سختی در دسترس قرار دارد.

نزدیک ۸۵هزار نفر در این سه محله زندگی می‌کنند اما هیچ روزنامه‌نگاری حق ندارد وارد بخش‌های بلوکه شده سیلوان بشود. یک تیم عکاسی خبرگزاری رویترز توانسته با چند تن از سکنه فراری این محله‌ها مصاحبه کند. مصاحبه‌شوندگان از ترس و ناامنی و به سر بردن زیر آتش مداوم گلوله حرف زده‌اند. یکی گفته که از محله کوناک بیرون آمده اما دیگر امکان برگشت و پیوستن به خانواده‌اش را ندارد. آنها که در محله‌ها مانده‌اند، از ترس جان، در پستوها مخفی شده‌اند.

دستکم شش نفر از سکنه مناطق محاصره شده سیلوان، کشته شده‌اند. دولت ترکیه می‌گوید: «کشته‌شدگان تروریست‌هایی بوده‌اند که خندق و سنگر ساخته و با کوکتل مولوتف و مواد محترقه علیه ماموران دولتی اقداماتی ایذایی انجام داده‌اند.» دولت ترکیه اعلام کرده که طی درگیری‌ها یک سرباز و یک پلیس کشته شده‌اند.

اپوزیسیون ترکیه اما انتقاد می‌کند که دولت در رویارویی با پ‌ک‌ک، مردم عادی را مجازات می‌کند. تصاویر شهر سیلوان مانند صحنه‌های جنگ داخلی در سوریه توصیف شده‌اند.

فیگن یوکسیکداغ، یکی از دو رهبر حزب دمکراتیک خلق‌ها در صدد بوده به منطقه برود تا همراه با سایر اعضای این حزب، مستقیما اوضاع سیلوان را مشاهده کند اما ماموران امنیتی جلوی او را با خشونت گرفته‌اند. خبرگزاری آلمان می‌نویسد ماموران پلیس برای جلوگیری از ورود نمایندگان «ه‌د‌پ» به شهر، به گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش متوسل شده‌اند.

یوکسکداغ که به طور سطحی مجروح شده، با ضد انسانی خواندن شرایط شهر سیلوان، نسبت به مرگ و زندگی مردم شهر ابراز نگرانی کرده است. مردم سیلوان با جهان خارج از شهر قطع ارتباط هستند و کلیه خطوط تلفن همراه نیز از کار افتاده‌اند.

در این میان‌، سلامی آلتینوک، وزیر کشور ترکیه همچنان بر مواضع سرسختانه خود باقی مانده‌ و می‌گوید: «این نبرد را تا زمانی که علیه نیروهای دولتی اسلحه به کار گرفته شود، ادامه خواهیم داد.»

داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه هم اعلام کرده که هدف از محاصره سیلوان، قلع و قمع "تروریست‌ها"ست و تا دستیابی به این هدف، وضعیت کنونی در سه محله شهر ادامه خواهد یافت.

روزنامه "رادیکال" چاپ ترکیه از قول صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دمکراتیک خلق‌ها نوشته است که اگر اوضاع در سیلوان به همین منوال ادامه یابد، استعفا می‌دهد.

آتش‌بس میان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) و دولت مرکزی، پس از بمباران مواضع پ‌ک‌ک در نواحی مرزی سوریه و عراق از سوی ارتش ترکیه، شکسته شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.