ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برداشت آب از ۹۹ درصد دشت‌های استان مرکزی ممنوع شد

بر پایه مطالعات انجام شده از دهه ۶۰ تاکنون ۱۲ درصد به مساحت خشک استان مرکزی اضافه شده است. استان مرکزی ۱۳ سال است که با خشکسالی روبه رو است.

رحمت عظیمی، معاون آبخیزداری اداره کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت که به دلیل «بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی» ۹۹ درصد مساحت دشت‌های استان مرکزی «ممنوعه» شده‌اند.

رحمت عظیمی، شنبه ۲۳ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از «رشد روزافزون جمعیت، بهره‌برداری بی‌رویه از پوشش گیاهی مراتع و جنگل‌ها، وقوع سیلاب مخرب در عرصه‌ها و رودخانه‌ها، خشکسالی‌های مکرر چند ساله گذشته و بهره‌برداری بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی» به عنوان پنج عامل ممنوعه شدن ۹۹ درصد مساحت دشت‌های استان مرکزی نام برده که باعث بروز «پدیده شوم نشست دشت‌ها» نیز شده است.

به گفته معاون آبخیزداری اداره کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، این شرایط باعث شده تا دیگر امکان برداشت جدید آب فراهم نباشد و بیلان آب منفی شود.

بر پایه مطالعات انجام شده از دهه ۶۰ تاکنون ۱۲ درصد به مساحت خشک استان مرکزی اضافه شده است. استان مرکزی ۱۳ سال است که با خشکسالی روبه رو است.

نورالدین بازگیر، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی مهرماه امسال گفته بود که حجم آب مخازن سدهای این استان در سال آبی گذشته نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۵۰ درصد کاهش یافت.

به گفته بازگیر، شرایط اقلیمی حاکم بر این استان موجب شده تا سطح آب سفره‌های زیرزمینی در اغلب دشت‌ها به طور میانگین ۱۵ متر افت کنند.

او نتیجه ادامه این روند را «افزایش شوری و سختی آب‌ها و چالش تأمین آب» دانست.

مناطق گسترده‌ای از ایران دست‌کم ۱۵ سال است که با خشکسالی روبه‌رو هستند و بحران آب به یکی از مسائل چالش‌برانگیز تبدیل شده است.

مقامات دولتی می‌گویند که دست‌کم ۵۰۰ شهر ایران با تنش آبی مواجه‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    پس چگونه جمعیت را چند برابر کنیم ؟! دستور ولی امر بابصیرت مسلمین جهان را چگونه انجام دهیم ؟! خیال کردید بدون آب می شود با دستور ولی امر بابصیرت جمعیت را چندبرابر کنیم؟ پیاده سازی اقتصاد مقاومتی چه می شود؟