ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق بر سر زمانبندی آتش‌بس و انتقال قدرت در سوریه

نشست «وین ۳» در سایه ترورهای پاریس در فضایی امنیتی برگزار شد اما وزیران خارجه روسیه، آمریکا و آلمان می‌گویند قرار است تا شش ماه دیگر دولتی انتقالی در سوریه تشکیل شود.

کنفرانس «وین ۳» در سایه ترورهای پاریس در فضایی امنیتی برگزار شد اما وزیران خارجه روسیه، آمریکا و آلمان گفته‌اند که بر سر زمانبندی آتش‌بس و انتخابات توافق‌هایی صورت گرفته است.

کنفرانس صلح سوریه روز شنبه ۱۴ نوامبر با یک دقیقه سکوت به یاد قربانیان ترورهای پاریس، بغداد و بیروت شروع به کار کرد و با تصمیم‌ بر سر زمان آتش‌بس، اتتخابات ریاست جمهوری، تشکیل دولت موقت و محول کردن مسئولیت معرفی گروه‌‌های مخالف سوری به نماینده سازمان ملل به پایان رسید. نمایندگان بیش از۱۷ کشور در این کنفرانس حضور داشتند.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، توافق شده که تا ۶ ماه آینده، یک دولت انتقالی در سوریه تشکیل شود و زمان برگزاری انتخابات برای دولت جدید نیز ۱۸ ماه دیگر تعیین شده است. وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرده که تا اول ژانویه، آتش بس در سوریه برقرار شود. فرانک والتر اشتاین مایر گفت فصل جدید سیاسی در سوریه‌، گام موثری در مقابله با داعش نیز خواهد بود.

توافق صورت گرفته بسیار شبیه رئوس طرحی است که رویترز از آن در هفته گذشته به عنوان سند محرمانه روسیه یاد کرده بود. این طرح هشت ماده‌ای، مشتمل بر اصلاحات در قانون اساسی سوریه‌‌، انتخابات دوباره و توافق مخالفان رژیم و نیروهای دولتی بر سر فردی واحد برای پیش‌برد اصلاحات بود.

وزیر خارجه روسیه در پایان نشست وین گفته که تصمیم‌گیری بر سر انتخاب نمایندگانی از گروه‌های مخالف سوری در مذاکرات بعدی، به استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل محول شده است.

وزیر خارجه فرانسه، لوران فابیوس، کنفرانس وین را به سرعت ترک کرد تا در جلسه کابینه امنیتی کشورش شرکت کند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آغاز نشست وین ۳ گفت: «اینجا نمایندگان کشورهایی پشت یک میز نشسته‌اند که در تجربه مشترکی از خشونت و ترور دارند.» اشاره موگرینی به فرانسه، مصر، عراق، لبنان، روسیه و ترکیه بود.

رویکرد جمهوری اسلامی

معاون وزیر خارجه ایران پیش‌تر گفته بود که برخی کشورها به طور مستقل و موازی با کارگروه‌های رسمی، فهرست گروه‌های تروریستی و گروه‌های مخالف را تهیه کرده‌اند که با اعتراض ایران مواجه شده است.

تدابیر امنیتی شدید در اطراف هتل امپریال وین، محل برگزاری کنفرانس صلح سوریه

حسین امیر عبداللهیان یادآوری کرده بود که تصمیم‌گیری بر سر آینده اسد امری متعلق به مردم سوریه است. او به خبرگزاری «تسنیم» گفته بود: «همه تلاش می‌کنیم که زمینه‌ای فراهم شود که مردم سوریه بتوانند نسبت به آینده سیاسی کشورشان تصمیم بگیرند و در مبارزه با تروریسم هم موفق باشند.»

جمهوری اسلامی، اپوزیسیون سوریه و مخالفان مسلح اسد را "معارض" و "تروریست" می‌خواند؛ حال آن که کشورهای عربی و آمریکا به این گروه‌ها کمک مالی و تسلیحاتی می‌کنند.

برخی محافل سیاسی، عدم حضور ظریف در این نشست و اعزام حسین امیرعبداللهیان، معاون او به وین را نشانه اختلاف نظر‌های داخلی در موضوع بقا یا برکناری اسد از قدرت دانسته بودند. اما ظهر شنبه و پس از اعلام لغو سفر روحانی به کشورهای اروپایی، ظریف رهسپار وین شد.

نشست سوریه در حالی برگزار شد که داعش مسئولیت ترورهای پاریس را بر عهده گرفت. شاهدان ماجرا گفته‌اند که مهاجمان علیه رئیس جمهور فرانسه و مداخله این کشور در سوریه شعار می‌دادند. داعش به فرانسه هشدار داده که اگر به سیاست‌های خود ادامه دهد، از اهداف اصلی حملات خواهد بود.

نشست وین ۳ هم‌چنان در مورد تعیین سرنوشت بشار اسد و نقش او در آینده سیاسی سوریه به نتیجه نرسید. اسد  اسد صبح شنبه و هم‌زمان با کنفرانس «وین ۲» با جمعی از نمایندگان و چهره‌های فرهنگی، رسانه‌ای فرانسوی در دمشق ملاقات کرد. او ضمن محکوم ساختن ترورهای پاریس گفت که سیاست «معیوب» فرانسه در خاورمیانه، از جمله بسترهای چنین حملاتی هستند.

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده که ترورهای پاریس موجب تغییر یا تجدیدنظر در حضور نظامی این کشور در سوریه نخواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.