ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: ‌در حال جمع‌آوری سانتریفیوژ‌ها هستیم

صالحی درباره تذکر برخی مقامات برای توقف جمع‌آوری سانتریفیوژ‌ها گفت که «تذکر را مقام رسمی می‌تواند بدهد. برخی تذکرات در روزنامه به ما داده می‌شود ولی کسی به ما تذکر نداده است.»

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با رد تذکر مقامات جمهوری اسلامی برای توقف جمع‌آوری سانتریفیوژ‌ها گفت که کار جمع‌آوری سانتریفیوژ‌ها در تأسیسات اتمی آغاز شده است.

صالحی شامگاه شنبه ۲۳ آبان در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه سه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ا یران پخش شد، گفت: «حدود دو هفته پیش جمع آوری سانتریفیوژ‌ها آغاز شده و ما در این باره دستورالعمل و زمانبندی داریم و باید به گونه‌ای عمل کنیم که حداقل لطمه به سانتریفیوژ‌ها وارد شود.»

او افزوده: «در فردو دو هزار سانتریفیوژ داریم که یک هزار سانتریفیوژ در لحظات آخر جمع‌آوری می‌شوند. ما در فردو جمع‌آوری نداشتیم بلکه مقدمات لازم را برای این امر انجام دادیم و برچیدن سانتریفیوژ‌ها را تنها در نطنز داریم و تنها سانتریفیوژهای غیر فعال جمع‌آوری می‌شوند.»

علیرضا زاکانی، نماینده منتقد توافق هسته‌ای  ۱۷ آبان گفت که جمع‌آوری سانتریفیوژ‌ها در تأسیسات هسته‌ای متوقف شده است.

به گفته زاکانی، جمع‌آوری این سانتریفیوژ‌ها با «تذکر به مسئولان»، در فردو و نطنز متوقف شد.

اما رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره تذکر برخی مقامات برای توقف جمع‌آوری سانتریفیوژ‌ها گفت که «تذکر را مقام رسمی می‌تواند بدهد. برخی تذکرات در روزنامه به ما داده می‌شود ولی کسی به ما تذکر نداده است.»

ایران بر پایه توافق با کشورهای ۱+۵ و بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک پذیرفته است که شمار سانتریفیوژ‌های خود را کاهش دهد و حجم و درجه غنی‌سازی اورانیوم را نیز پایین بیاورد.

کشورهای ۱+۵ نیز در مقابل متعهد شده‌اند که همزمان با اجرای تعهدات ایران، تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ایران را گام به گام لغو کنند.

به گفته صالحی، زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۵ دسامبر/۲۵ آذر نظر خود را درباره برنامه اتمی ایران اعلام کند «چنانچه این نظر مطلوب جمهوری اسلامی باشد، ما سریعاً کارهای باقی مانده خود را انجام می‌دهیم.»

بازرسان آژانس تا ۱۵ دسامبر فرصت دارند پیش‌نویس و ارزیابی‌های نهایی خود را درباره تحقیقاتشان از برنامه اتمی ایران ارائه دهند و یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در همین تاریخ گزارش نهایی خود در این‌باره را به شورای حکام آژانس ارائه می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مهر ماه گذشته در بیانیه‌ای گفته بود که ایران به همه تعهداتی که به آن وعده داده بود، عمل کرده و اقدامات ذکرشده در نقشه راه برای شفاف‌سازی در خصوص برنامه اتمی را انجام داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.