ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مشاور سازمان محیط زیست: وضعیت پرندگان در ایران بسیار وخیم است

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید وضعیت پروندگان در ایران «بسیار وخیم است» و بسیاری از پرندگان «در خطر انقراض قرار دارند.»

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید وضعیت پروندگان در ایران «بسیار وخیم است» و بسیاری از پرندگان «در خطر انقراض قرار دارند.»

کهرم روز دوشنبه دوم آذر به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت: «تالاب‌های ارومیه، گاوخونی، ارژن، پریشان و ۲۰ درصد تالاب انزلی خشک شده و این به معنای نابودی مأمن پرندگان است و قطعاً آیندگان ما را نخواهند بخشید.»

سازمان محیط زیست ایران می‌گوید ۴۰ تالاب در کشور بین ۵۰ تا ۹۰ درصد خشک شده‌اند. همچنین به‌گفته محسن سلیمانی روزبهانی، مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ۷۵ درصد از تالاب‌های ایران در معرض خطر هستند.

برخی از کار‌شناسان محیط زیست افزون بر مصرف بی‌رویه منابع آبی، سوء مدیریت و سیاست‌های دولت در توسعه سدسازی را دلیل خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها در ایران می‌دانند.

به‌گفته مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گونه‌های زیادی از پرندگان مانند میش مرغ، هوبره، سیاه خروس، زاغ بور، اردک سرسفید، عروس غاز و گیلان شاه خالدار از جمله گونه‌های در خطر انقراض هستند.

او افزود: «علاوه بر این، تعدادی نیز با تفنگ پرندگان را شکار می‌کنند عده زیادی با تور و انواع دام‌ها به حیات پرندگان خاتمه می‌دهند.»

کهرم همچنین از «ساخت‌وسازهای بی‌رویه» به‌عنوان «تهدید دیگری» برای حیات پرندگان در ایران نام برد: «امروز باغ‌ها و درختان به ساختمان و تلی از شیشه و سیمان تبدیل شده‌اند که این مسأله لانه‌سازی و پرواز پرندگان را با خطر و مشکل مواجه می‌کند.»

بر اساس آخرین آمار‌ها ۵۳۵ گونه پرنده در ایران شناسایی شده است. همچنین سالانه حدود پنج و نیم تا شش میلیون پرنده مهاجر وارد ایران می‌شود.

گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد همه‌ساله و به هنگام فصل مهاجرت، شکارچیان غیرمجاز از کشورهای مجاور به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران سفر می‌کنند و با پرداخت پول به رابطان داخلی و محلی به شکار پرندگان نایاب می‌پردازند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • باران

    مگه وضعیت آدما خیلی خوبه که وضعیت پرنده ها خوب باشه؟! دختری 35 ساله ام و فوق لیسانس هنوز نتونستم یه کار پیدا کنم هر روز هزار بار از خدا می خوام که بمیرم و راحت بشم.