ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آثاری از محوطه باستانی «شمی‌ایذه» به سرقت رفت

شرایط حفاظت در محل کاوش‌های باستان‌شناسی در استان خوزستان مناسب نیست. پیش از این یک مجسمه ۱۲۰ سانتی‌متری از همین محوطه را دزدیده بودند.

گروهی از باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی در محوطه تاریخی «شمی ایذه» در حال کاوش‌های باستان‌شناسی هستند. آن‌‌ها در این محوطه، گور کوچکی با چند شیء تاریخی یافته بودند. یک موتورسوار از راه رسید، و این اشیاء را به سرقت برد.

باستان‌شناسان در محوطه باستانی «شمی ایزه»

خبرگزاری مهر گزارش داده است که این حادثه شامگاه ۲۸ آبان هنگامی که باستان‌شناسان محل را ترک کرده بودند روی داد. از این محوطه تاریخی فقط یک نگهبان محافظت می‌کند که او هم از عهده سارقان برنیامده بود.

جعفر مهرکیان، سرپرست گروه کاوشگران ایرانی در این محوطه به خبرگزاری مهر گفته است که او بارها به مسئولان یادآوری کرده که شرایط حفاظت در محل کاوش‌ها مناسب نیست و اشیای یافت شده می‌بایست به مکان امن‌تری منتقل شوند، اما مسئولان تاکنون به این یادآوری‌ها بی‌توجه بوده‌اند.

تندیس بزرگ‌زاده اشکانی در موزه ایران باستان

حمیده چوبک، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی می‌گوید: «گزارش‌های لازم درباره سرقت به دست ما رسیده و کارهای حقوقی آن در حال انجام است.»

به گفته این مقام مسئول اشیای به سرقت رفته دو ظرف سفالی ساده بوده‌اند. هنوز قدمت این اشیاء مشخص نشده. احتمال می‌رود که به دوران اسلامی تعلق داشته باشند.

حمیده چوبک می‌‌گوید: «ما منتظریم گزارش کامل‌تری به دستمان برسد و از طریق نیروی انتظامی پیگیری کنیم.»

سه سال پیش در همین محوطه باستانی یک مجسمه ۱۲۰ سانتی‌متری به شکل یک مرد اشکانی به سرقت رفت.

صنعت ریخته‌گری در ایران باستان

نخستین بار در سال ۱۹۳۶ مارک اورل اشتاین، باستانشناس اتریشی در محوطه «شمی ایذه» در استان خوزستان تکه‌هایی از یک مجسمه مرمر و یک مجسمه برنزی را کشف کرد. در این منطقه همچنین «تندیس مفرغین بزرگ‌زاده شمی» یا «مردپارتی» به دست آمده که برای بررسی صنعت ریخته‌گری در ایران باستان اهمیت دارد.

صنعت ریخته‌گری سه هزار سال پیش در هند رواج داشته و پیشینه قدیمی‌ترین صادرات فلزات در تاریخ تمدن به هند می‌رسد. کولی‌ها در دوران معاصر همچنان به همان شیوه باستانی در هند ریخته‌گری می‌کنند. این احتمال وجود دارد که ایرانیان ریخته‌گری را از هندی‌ها فراگرفته باشند.

باستان‌شناسان ایتالیایی در ایران

سرپرستی هیأت کاوشگران ایتالیایی را ویتو مسینا، باستان‌شناس ایتالیایی به عهده دارد. در ایران فعلاً باستان‌شناسان ایتالیایی در حال کاوش‌های باستان‌شناسی هستند و هزینه این کاوش‌ها را دولت ایران و ایتالیا با مشارکت هم تأمین می‌کنند.

کاوش‌های باستان‌شناسی در خوزستان را باستان‌شناسان دانشگاه تورین به عهده گرفته‌اند. کاوش‌هایی هم زیر نظر رافائل بیشونه، پژوهشگر ارشد مؤسسه ایتالیایی «ایچه وو» در جاجرود در استان خراستان پیرامون تمدن در عصر برنز و آداب مردم در آن دوره انجام می‌شود.

کاوشگران بریتانیایی و فرانسوی در دوران تحریم‌ها از ادامه فعالیت‌های باستان‌شناسی در ایران بازماندند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.