ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه یک سوخوی روسیه را سرنگون کرد

ترکیه می‌گوید قبل از شلیک به خلبان سوخو اخطارهای مکرر داده شد. پوتین در اولین واکنش‌ از پیامدهای جدی در روابط مسکو و آنکارا سخن گفت. ناتو برای بررسی امر نشست ویژه برگزار می‌کند.

ترکیه می‌گوید قبل از شلیک به خلبان سوخو اخطارهای مکرر داده شد. پوتین در اولین واکنش‌ از پیامدهای جدی در روابط مسکو و آنکارا سخن گفت. ناتو برای بررسی امر نشست ویژه برگزار می‌کند.

اسرائیل از هدف قراردادن یک سوخوی سوری خبر داده اما درباره سقوط آن یا سرنوشت سرنشینانش اظهارنظری نکرده است ــ تصویر آرشیوی

پیش از ظهر سه‌شنبه ۲۴ نوامبر، دو جنگنده اف- ۱۶ ترکیه، یک سوخوی روسیه را سرنگون کردند. ظاهرا این هواپیما بدون مجوز لازم در حریم هوایی ترکیه وارد شده بوده است. ارتش ترکیه می‌گوید ده مرتبه پیش از حمله، به خلبان هشدار داده شد که حریم را ترک کند.

خبرگزاری آنادولو ویدئویی از لحظه سرنگونی هواپیما منتشر کرده که هواپیمای مشتعل را در حال سقوط به زمین نشان می‌دهد. هر دو خلبان هواپیما با چتر نجات بیرون پریده‌اند اما گزارش‌ها از وضعیت آنها متناقض‌اند. برخی منابع گفته‌اند این دو در خاک سوریه فرود آمده‌اند و برخی دیگر نوشته‌اند که یکی از دو خلبان کشته شده است.

وزارت دفاع روسیه با تایید سرنگونی هواپیما گفته است که بمب افکن مدل سوخو- ۲۴ در حریم هوایی ترکیه نبوده است. یک مقام این وزارت‌خانه گفت جنگنده سوخو در حریم سوریه پرواز می‌کرد و شواهد آن قابل اثبات است.

در ماه اکتبر نیز جنگنده‌های ترکیه، پهپادی را ساقط کردند که وارد حریم این کشور شده بود. قبل از سرنگونی این پهپاد، جنگنده‌های روسی از سوی نیروی هوایی ترکیه اخظار گرفته بودند. مسکو در آن زمان اعلام کرد که این جنگنده‌ها اشتباها وارد حریم ترکیه شده‌اند و وعده کرد که این امر تکرار نخواهد شد.

دفتر احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که مراتب امر به اطلاع ناتو و اتحادیه اروپا رسیده است. دولت ترکیه هم‌چنین خواستار نشستی در ناتو و اتحادیه برای بررسی ماجرا شد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در نخستین واکنش‌ها عنوان کرد که هنوز نمی‌توان در باره تیرگی مناسبات مسکو و آنکارا حرفی زد و باید منتظر روشن‌ شدن ابعاد کامل موضوع ماند. پوتین ساعاتی بعد گفت سرنگونی هواپیمای روسی در سوریه عواقبی جدی در روابط مسکو و آنکارا خواهد داشت.

فیلم لحظه سرنگونی «سوخو ۲۴» را ببینید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mohammad Momini

    ﺧﻴﻠﻲ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻢ ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯﻫﺴﺘﻨﺪﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﻛﻪ ﺑﺎاﻗﺘﺪاﺭاﺯﺗﻤﺎﻣﻴﺖ اﺭﺿﻲ ﺷﺎﻥ ﺩﺭﻣﻘﺎﺑﻞ ﺯﻭﺭ ﮔﻮﻳﺎﻥ ﺑﻲ ﺧﺮ ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻴﻜﻨﺪ. ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺧﻴﻠﻲ ﻫﺎﻛﻪ ﺑﺮﻋﻜﺲ ﻓﻜﺮﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺁﻗﺎﻱ ﭘﻮﺗﻴﻦ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﻡ ﺷﻴﺮﺑﺎﺯﻱ ﻧﻜﻨﺪ اﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭاﻳﺮاﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﺝ ﺑﺪﻫﺪ

  • بهنام

    تازه داستان دارد وارد قسمتهای جالب میشود . بیچاره پوتین ، که سر مست از دیدار با ولی امر دزدان جهان و غرق در رویاهای خوش اقتصادی سر کیسه کردن حکومت و ملت ایران سر خوش بود ، و به نا گاه چرتش پاره و رگ عصبانیتش بیرون زد . روسها فکر کرده اند حالا که در سوریه هر کی به هر کیه ، دیگر هر غلطی خواستند میتوانند انجام دهند ، و این نمونه نشان داد که آن پاره های زوسیه تاب تحمل موشکهای غربی با تکنولوژی پیشرفته را نداشته و در واقع جنگ برتری تکنولوژی بود .و همین مسئله باعث بی آبروئی و بی اعتباری روسیه در جهان گشته است . جالبتر اینکه هیچ واکنش نظامی نمیتوانند انجام دهند و شاید شعارکی کوتاه سر داده و تهدیدی هذیان گونه ، چرا که نمیتوانند خود را با ناتو سر شاخ کنند .