ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

راهپیمایی طرفداران محیط زیست در ۱۵۰ کشور

با اعلام ممنوعیت برگزاری راه‌پیمایی تا پایان کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس، فعالان محیط زیست قصد دارند روزهای ۲۸ و ۲۹ نوامبر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان تجمع کنند.

پس از حملات تروریستی ۱۳ نوامبر در پاریس و اعلام ممنوعیت برگزاری هرگونه راه‌پیمایی تا پایان کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در این شهر، اینک ائتلافی از طرفداران محیط زیست در آستانه این نشست اعلام کردند که به جای پاریس در نقاط مختلفی در سراسر جهان راه‌پیمایی‌هایی‌ را سازماندهی می‌کنند.

پیش از آغاز بحران اخیر پاریس و لغو راه‌پیمایی‌ها در این شهر، فعالان محیط زیست تخمین‌زده بودند که بیش از ۲۰۰ هزار نفر در تظاهرات تغییرات آب و هوایی در پاریس مشارکت خواهند کرد. اکنون همین فعالان امیدوارند میلیون‌ها نفر در اقصی نقاط جهان به خیابان‌ها بیایند.

سازمان‌دهندگان تا کنون دو هزار و ۱۷۳ مکان در بیش از ۱۵۰ کشور از سرتاسر جهان را برای برگزاری راه‌پیمایی در روزهای ۲۸ و ۲۹ نوامبر تعیین کرده‌اند.

همبستگی جهانی در آستانه نشست پاریس

انتظار می‌رود اروپا صحنه بزرگی از تجمعات در پایان ماه نوامبر باشد. به گفته سازمان دهندگان به احتمال زیاد یکی از بزرگ‌ترین راه‌پیمایی‌ها در لندن برگزار شود. موزیسین مشهور، پیترگابریل یکی از سازمان‌دهندگان اصلی این راهپیمایی است. علاوه بر لندن، تظاهرات وسیعی در شهرهای آمستردام و مادرید نیز طراحی شده است.

سازمان‌دهندگان وعده داده‌اند در شهر برلین، پایتخت آلمان تظاهرات وسیعی به منظور پایان‌دادن به عصر زغال سنگ برگزار می‌شود. فعالان حزب سبز آلمان سال‌هاست که از مقامات دولتی این کشور می‌خواهند تا سیاست‌های خود برای جایگزینی انرژی‌های فسیلی و روی آوردن به انرژی‌های سبز را شتاب بخشند.

به گزارش گاردین، جهان در پایان ماه نوامبر شاهد «بزرگ‌ترین گردهم‌آیی طرفداران محیط زیست در تاریخ» خواهد بود.

سازماندهنگان این تظاهرات اعلام کردند که می‌خواهند از ممنوعیت تجمع و برگزاری راه‌پیمایی در پاریس به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کنند و تجمعات خود را به سراسر جهان گسترش دهند. آن‌ها قصد دارند صدای اعتراض خود را به گوش انسان‌هایی برسانند که با فعالیت‌های خود منجر به گرمایش زمین می‌شوند.

در نقاط دیگر جهان از جمله آلاسکای آمریکا نیز قرار است تجمع گسترده‌ای برگزار شود. آلاسکا از مناطقی است که به نماد تأثیرپذیری از تغییرات آب و هوایی بدل شده است. درجه حرارت در آلاسکا دو برابر نقاط دیگر جهان در حال افزایش است و بسیاری از مردم آلاسکا در نواحی‌ای زندگی می‌کنند که یخ‌های اطرافشان در حال ذوب شدن است. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند توده‌های مستحکم یخ در این منطقه‌ی نزدیک به قطب شمال از سال ۲۰۰۸ بیش از ۲۴۰ متر عقب‌نشینی کرده‌ است.

در ملبورن استرالیا هم فعالان محیط زیست‌ اعلام کردند که بیش از ۲۰ هزار نفر در تظاهرات تغییرات آب و هوایی به همراهی یک گروه کُر موسیقی شرکت خواهند کرد. استرالیا با جمعیت ۲۳ میلیون نفری به دلیل استفاده بی‌رویه از زغال سنگ به عنوان منبع انرژی خود یکی از بد‌ترین آمار‌ها در سرانه آلودگی گازهای گلخانه‌ای در جهان را دارد و تاکنون تمایلی اساسی نیز برای مقابله با تهدیدات آب و هوایی از خود نشان نداده است. فعالان محیط زیست بار‌ها از تونی ابت، نخست‌وزیر این کشور خواسته‌اند برای مقابله با این مشکل بیشتر همت کند.

حتی در کشور فقیری مثل تانزانیا که در نشست پیشین تغییرات آب و هوایی در سال ۲۰۰۹ در کپنهاگ جزو آسیب پذیر‌ترین کشور‌ها در برابر تهدیدات آب و هوایی نامیده شد، قرار است تظاهراتی با شرکت دست کم هزار نفر در پارک ملی این کشور برگزار شود. زیرساخت‌های ضغیف، فقدان نیروی انسانی و تخصص لازم، فقر و تخریب‌های اکولوژیکی همه از عواملی هستند که باعث آسیب‌پذیری کشورهای شرق قاره آفریقا همچون تانزانیا شده است.

فعالان محیط زیست قصد دارند تا با برپایی تظاهرات در کشورهای شرق آفریقا به کشورهای ثروتمند یادآوری کنند که این قبیل کشور‌ها به کمک‌های بیشتری برای مقابله با تهدیدات آب و هوایی نیازمندند.

فعالان محیط زیست هدف خود از برپایی این تجمعات را تبدیل موضوع تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین از یک نگرانی صرفاً زیست‌محیطی به یک مسئله عمومی عنوان کردند، آن‌هم به‌گونه‌ای که تک‌تک انسان‌ها نسبت به گرمایش زمین احساس مسئولیت کنند.

در آستانه بیست و یکمین نشست تغییرات آب و هوایی در پاریس (COP۲۱)، در هفت شهر بزرگ هند نیز، رویدادهایی از قبیل یوگا، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی گروهی برگزار می‌شود. علاوه بر این در دهلی نو، پاییتخت هند نیز تجمع عظیمی به منظور فشار به دولت این کشور در جهت روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر صورت می‌گیرد. البته در کشوری که در آن ۳۰۰ میلیون نفر بدون برق زندگی می‌کنند، تعهد به توسعه پایدار، سرمایه‌گذاری در این زمینه و کاهش انتشار آلاینده‌ها بیش از هر چیز مسئله‌ای اخلاقی است. با این حال دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند اخیراً وعده‌های بزرگی در حوزه محیط زیست داده است. هند همچنین متعهد شده که ۴۰ درصد از تولید برق خود تا سال ۲۰۳۰ را از منابعی غیر از سوخت‌های فسیلی تأمین کند.

سازماندهندگان این راه‌پیمایی‌ها که ائتلاف بزرگی از سازمان‌های خصوصی حامی محیط زیست، احزاب سبز و فعالان زیست محیطی را تشکیل می‌دهند، اظهار امیدواری کردند که میلیون‌ها نفر را به قول خودشان از «قزاقستان تا شیلی» به نمایندگی از کسانی که در حال حاضر در پاریس مجوز برگزاری تجمعات زیست محیطی را ندارند به خیابان‌ها فراخوانند.

طرح کلی برگزاری تظاهرات و راه‌پیمایی در نقاط مختلفی ازسراسر جهان آماده است. طبق برنامه، تظاهرات با برگزاری کنسرتی توسط افراد مشهور در کامپالا، پاییتخت اوگاندا به پایان خواهد رسید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کامران

    تظاهرات ملبورن امروز با حضور بیش از ۶۰ هزار نفر برگزار شد و طبق ادعای برگزارکننده بزرگترین تجمع محیط زیستی در ویکتوریا بود.