ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه کنترل واردات غذایی ترکیه را تشدید می‌کند

پیامدهای اقتصادی برای ترکیه در ماجرای سرنگونی سوخو: وزیر کشاورزی روسیه گفت مواد غذایی وارداتی ترکیه حاوی نیترات و سموم نباتی هستند و نظارت جدی برکیفیت آنها الزامی است.

پیامدهای اقتصادی تنش میان روسیه و ترکیه نمایان می‌شوند. روسیه از کلیه نهادهای نظارتی خواسته کیفیت مواد خوراکی و کشاورزی صادراتی از ترکیه را به دقت کنترل کنند. وزیر کشاورزی روسیه علت این دستور را «تکرار نقض استانداردهای روسیه توسط شرکت‌های ترک» خواند. الکساندر چاشیوف گفت در مواد صادراتی ترکیه، نیترات و سموم نباتی آفت‌کش‌ها وجود دارند.

این نخستین مرتبه نیست که روسیه یک تنش ژئوپلتیک را با اقدامی اقتصادی پاسخ می‌دهد. در تابستان ۲۰۱۴ نیز روسیه در واکنش به فشارهای غرب در بحران اوکراین، ورود بیشتر مواد غذایی از غرب به این کشور را تحریم کرد. در تنش با گرجستان و اوکراین نیز، این دو کشور با واکنش مشابه روسیه روبرو شدند.

انتظار می‌رود که روسیه پیام‌های دیگری در مجازات اقتصادی و بازرگانی ترکیه بدهد. وزیر خارجه روسیه پیش‌تر گفته است که این کشور قصد واکنش نظامی به ترکیه را ندارد.

در شش ماه نخست سال ۲۰۱۵حجم مبادلات تجاری ترکیه و روسیه به ۱۱ میلیارد دلار رسید. این رقم در سال ۲۰۱۴بالغ بر ۳۱میلیارد دلار بود. با سرنگونی سوخوی روسی، شاخص بورس ترکیه بیش از چهار درصد کاهش ارزش یافت.

در حال حاضر شرکت‌های توریستی و مسافرتی روسیه تورهای مسافرتی به ترکیه را متوقف کرده‌اند.

در این میان، اختلاف نظر طرفین در چگونگی شرایط منجر به سرنگونی سوخو ۲۴ ادامه دارد. روسیه تاکید می‌کند که جنگنده سوخو در زمان اصابت موشک در حریم هوایی ترکیه نبوده و هیچ اخطاری نیز پیش از شلیک دریافت نکرده است.

ارتش ترکیه شامگاه چهارشنبه ۲۵ نوامبر، فایل صوتی هشدار به خلبان سوخو را منتشر کرد. در این فایل صدای اپراتور شنیده می‌شود که دستور تغییر مسیر به سمت جنوب را می‌دهد. الکساندر موراخین، خلبان نجات یافته سوخو در مصاحبه‌ای تاکید کرده که هیچ اخطاری به او داده نشد.

وزیر خارجه روسیه گفته است حمله به جنگنده روسیه "یک اقدام تحریک‌آمیز برنامه‌ریزی شده" و برای به تله انداختن روسیه بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.