ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سردبیر روزنامه «جمهوریت» ترکیه بازداشت شد

رجب طیب اردوغان، جان دوندار را تهدید کرده بود که به خاطر انتشار گزارشی افشاگر تاوان سختی خواهد پرداخت. سردبیر جمهوریت پاسخ داده بود این تاوان، مصداق «مدال شرافت» است.

جان دوندار سردبیر روزنامه‌ «جمهوریت» در پی شکایت رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه بازداشت شد.

جان دوندار (سردبیر روزنامه جمهوریت) و اردم گول (نماینده این روزنامه در آنکارا)

خبرگزاری دوغان گزارش داده است که دادستانی ترکیه، پنجشنبه ۲۶ نوامبر از دادگاه خواست دستور دهد جان دوندار، سردبیر جمهوریت، و اردم گول نماینده این روزنامه در آنکارا پس از بازجویی حبس شوند.

این دو روزنامه‌نگار به اتهام عضویت در یک شبکه تروریستی و به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اند.

تابستان سال جاری دوندار و گول گزارشی درباره ارسال اسلحه همراه با چند عکس و ویدیو منتشر کرده بودند. در این گزارش آمده بود که در ژانویه ۲۰۱۴ در یک پاسگاه ژاندارمری ترکیه در نزدیکی مرز سوریه خمپاره‌ها و مهمات جنگی را به‌طور پنهانی در جعبه‌های دارو بسته‌بندی کرده و با کامیون به‌طور رسمی با نام یک سازمان بشردوستانه به سوریه می‌فرستادند.

دولت ترکیه هرگونه گزارشگری درباره این موضوع را ممنوع اعلام کرده بود. پس از انتشار این گزارش در روزنامه جمهوریت، دادستان از سردبیر روزنامه جمهوریت و همکار او اعلام جرم کرد و اردوغان هم شخصاً از این دو روزنامه‌نگار به دادگاه شکایت برد.

مدال شرافت

پس از آنکه گزارش ارسال سلاح به بهانه صدور دارو به قلم جان دوندار و اردم گول اواخر اکتبر سال جاری در روزنامه جمهوریت منتشر شد، مأموران، دفتر روزنامه جمهوریت را تفتیش کردند و رجب طیب اردوغان نیز محتوای این گزارش را تکذیب کرد. رئیس جمهوری ترکیه، سردبیر جمهوریت را تهدید کرد که تاوان سختی خواهد پرداخت.

پس از شکایت رجب طیب اردوغان، جان دوندار دو بار به حبس ابد و یک بار به ۴۲ سال زندان تهدید شد. او در پاسخ به این تهدید‌ها گفته بود اقدامات مقامات قضایی بر ضد او و همکارانش به معنای «مدال شرافت» است.

جان دوندار پنجشنبه گذشته در دادگاهی که برای بررسی اتهامات او تشکیل شده بود حضور پیدا کرد. او گفت: «ما اینجا آمده‌ایم که از حق مردم برای اطلاع پیدا کردن از خبرها دفاع کنیم و از حق آن‌ها که بدانند دولت چگونه به ما دروغ می‌گوید.»

او همچنین گفت: «اگر به جای کسانی که کارهای غیرقانونی انجام می‌دهند کسانی مجازات شوند که درباره این اقدامات غیرقانونی اطلاع‌رسانی کرده‌اند، آنگاه دیگر کسی حق ندارد بگوید در ترکیه مطبوعات آزاد است و قوه قضائیه مستقل و غیر حزبی عمل می‌کند.»

خبرنگاران بدون مرز هفته گذشته روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه را به عنوان «رسانه سال» برگزیدند. خبرنگاران بدون مرز در بیانیه‌ای که به این مناسبت انتشار دادند، اعلام کردند که جان دوندار و اردم گول به دلایل سیاسی تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند. خبرنگاران بدون مرز می‌گویند پیگرد قضایی این دو روزنامه‌نگار ترک نشان می‌دهد که دولت ترکیه به طور روزافزونی تلاش می‌کند روزنامه‌نگاری مستقل و انتقادی در این کشور را از میان بردارد.

کانون نویسندگان ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای از سردبیر جمهوریت حمایت کرده است. کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای که خرداد سال جاری منتشر کرد اقدام افشاگرانه جان دوندار را یک کار مسئولانه خواند و گفت جان دوندار به حق مردم برای دانستن عقیده دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رشید

    کانون نویسندگان ایران که خرداد سال جاری ضمن بیانیه ای از جان دوندار روزنامه نگار ترکیه ای حمایت کرده آیا می تواند در ایران هم از حقوق روزنامه نگاران زندانی دفاع کند ؟

  • nader

    فعالان حقوق بشری اهوازی به نقل از منابع خود در اهواز می گویند که محمد حمادی زندانی عرب اهوازی، به طرز مشکوکی درگذشته است. بر اساس گزارش فعالان حقوق بشری، حمادی 35ساله، از اهالی كوی گلستان شهر اهواز امروز جمعه بعد از اتمام 7 سال از حکم ده ساله اش، به طرز مشكوكی در بهداری ملاثانی فوت كرده است. وی از جمله زندانیانی است که جهت تکمیل کار ساختمان زندان شیبان به آنجا فرستاده شده است. کریم دحیمی فعال حقوق بشری در تماس با العربیه.نت فارسی اظهار داشت که محمد حمادی در سال 2008 توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت و سپس به اتهام اقدام عليه امنيت كشور در دادگاه انقلاب اهواز محاكمه و به 10 سال محكوم شده بود. او به نقل از نزدیکان حمادی گفت که جسد این زندانی، هم اکنون در سردخانه بیمارستان «امام خمینی» شهر اهواز نگهداری می شود و خانواده وی برای تحویل گرفتن جسد در این بیمارستان حضور دارند. یکی از کارکنان بهداری شیبان در پاسخ به خانواده این زندانی، گفته است که محمد پیش از رسیدن به بهداری جانش را از دست داده بود. دوران محكوميت محمد حمادي بيشتر در زندان سپيدار سپری شده اما مدتی قبل او را به زندانی جديدی بين شهرهای ويس و ملاثانی در 25 كيلومتري شهر اهواز معروف به زندان شيبان (مجتمع حرفه آموزی اهواز) منتقل می شود. يكی از بستگان حمادی می گوید که وی از سلامتی کامل برخودار بود و از هیچ بیماری جسمی رنج نمی برد اما امروز جمعه صبح از زندان با خانواده محمد تماس گرفته و به آنها گفته شد که وضعيت محمد وخيم است و جهت ديدن او می توانند به بهداری ملاثانی مراجعه كنید. خانواده محمد حمادی به بهداري ملاثاني كه وابسته به سپاه پاسداران است مراجعه كرده اما با کمال تعجب در آنجا به آنها گفته شد که فرزندشان به بدليل سكته مغزی درگذشته است.

  • hasani

    حتما از حکومت اسلامی کیسه پولی هم نصیب او شده ؟