ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات جهانی سبز‌ها، کفش‌های معترض در پاریس

طرفداران محیط زیست یک روز پیش از آغاز به کار کنفرانس پاریس در سرتاسر جهان تظاهرات کردند. در پاریس اما معترض ۲۰۰ هزار کفش چیدند و شماری نیز با پلیس درگیر شدند.

صد‌ها هزار نفر  یک روز مانده به برپایی نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در پاریس، یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات طرفداران محیط زیست را در سرتاسر جهان برپا کردند.

میدان ریپوبلیک پاریس - چیدمان اعتراضی ۲۰۰ هزار جفت کفش در واکنش به ممنوعیت برگزاری تظاهرات - عکس afp

در پاریس به سبب ممنوعیت برپایی راه‌پیمایی، در اقدامی نمادین بیش از ۲۰۰ هزار جفت کفش به نمایندگی از مردم در میدان «جمهوری» کنار هم چیده شده است. یک جفت کفش نیز به عنوان نماد حضور پاپ فرانسیس از واتیکان به پاریس ارسال شده است.

همچنین خبرهای دیگر حاکی از بازداشت خانگی بیش از ۳۰۰ فعال محیط زیست در پاریس است. در همین حال بسیاری از این فعالان و بیش از ۵۰۰ آنارشیست با پرچم‌های سیاه خود در حوالی میدان جمهوری به قانون منع تجمع در این شهر توجهی نکردند و دست به تظاهرات زدند. بسیاری از این افراد با پلیس درگیر شدند و پلیس برای مقابله با این افراد از گاز اشک آور و ماشین آب پاش نیز استفاده کرده است.

روز گذشته نیز پلیس فرانسه دست‌کم ۲۴ تن از فعالان محیط زیست را به اتهام سازماندهی تظاهرات در آستانه نشست تغییرات آب و هوایی در پاریس، به بازداشت خانگی محکوم کرد.

تظاهرات در لندن، توکیو، برلین و نیویورک

بزرگ‌ترین تظاهرات در اروپا یکشنبه ۲۹ نوامبر، در لندن برگزار شد؛ یک گردهمآیی بزرگ با حضور ده‌ها هزار نفر در مرکز لندن. جرمی کوربین، رهبر جدید حزب کارگر نیز در این تظاهرات حاضر است.

مردم لندن مشخصاً به لغو یارانه‌های دولتی برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک معترض‌اند.

تظاهرات طرفداران محیط زیست در برلین در آستانه برگزاری نشست آب و هوایی پاریس - عکس afp

هزاران نفر نیز در شهرهای مختلفی از جمله برلین، آمستردام و سائوپائولو نیز راه‌پیمایی بزرگی برپا کردند. در بسیاری از نقاط استرالیا نیز مردم با پرچم‌های «یک ابله فسیلی نباش» دست به تظاهرات بزرگی زدند.

بسیاری از فعالان محیط زیست بر این باورند که بهره‌برداری از سوخت‌های فسیلی باید تا سال ۲۰۵۰ خاتمه یابد و تمام کشورهای جهان به انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورند.

در توکیو پایتخت ژاپن هزاران نفر در رویدادی به نام «راهپیمایی زمین» در یک پارک گردهم آمدند. ژاپن کشوری است که فاجعه فوکوشیما را تجربه کرده است ولی برنامه مشخصی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای ندارد. بسیاری از فعالان محیط زیست نسبت به این مسئله به دولت این کشور معترض‌اند.

روز گذشته نیز بسیاری از مردم فیلیپین در مانیل پاییتخت این شهر راه‌پیمایی کردند. مجمع الجزایر فیلیپین به گفته دانشمندان از جمله کشورهایی است که بر اثر گرم‌شدن زمین و بالا آمدن سطح آب‌ها آسیب‌های بسیاری متحمل شده است.

سازماندهندگان این تجمعات می‌گویند با برگزاری این راهپیمایی‌ها به دنبال تشدید فشار به دولتمردان برای دستیابی به توافقی جامع در پاریس هستند.

به گزارش رویترز بزرگ‌ترین گردهم‌آیی طرفداران محیط زیست تا به امروز، سال گذشته در نیویورک و با حضور ۳۱۰ هزار نفر رخ داده است.

درگیری پلیس با فعالان محیط زیست و آنارشیست‌ها در پاریس - عکس afp

نگاه تمام فعالان محیط زیست به نشست بزرگ پاریس معطوف شده است. این نشست دوشنبه ۳۰ نوامبر با حضور سران و نمایندگان بیش از صد و پنجاه کشور جهان افتتاح می‌شود.

روز گذشته نیز بیش از ۳۰۰ هنرمند سر‌شناس با ارسال بیانیه‌ای به لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه که ریاست گردهمایی «پاریس ۲۰۱۵» را بر عهده دارد، از سیاستمداران خواستند این فرصت را از دست ندهند و به یک قرارداد الزام‌آور جهانی برای متوقف کردن پدیده گرمایش زمین دست پیدا کنند.

سازمان‌دهندگان تجمعات امروز دو هزار و ۱۷۳ مکان در بیش از ۱۵۰ کشور از سرتاسر جهان را برای برگزاری راه‌پیمایی در روزهای ۲۸ و ۲۹ نوامبر تعیین کرده‌اند.

پیش از آغاز بحران اخیر پاریس و لغو راه‌پیمایی‌ها در این شهر، فعالان محیط زیست تخمین‌زده بودند که بیش از ۲۰۰ هزار نفر در تظاهرات تغییرات آب و هوایی در پاریس مشارکت خواهند کرد. اکنون همین فعالان امیدوارند میلیون‌ها نفر در اقصی نقاط جهان به خیابان‌ها بیایند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.