ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جهان پس از نشست پاریس؛ کارشناسان چه می‌گویند؟

در نشست پاریس نمایندگانی از ایران حضور دارند. با نابودی تدریجی جنگل‌ها، خشکسالی و خشک شدن تالاب‌ها حکومت ایران چگونه به تعهدات خود در زمینهٔ آب و هوایی عمل خواهد کرد؟

از روز دوشنبه ٣٠ نوامبر - نهم آذر- به مدت یازده روز نگاه جهانیان به پاریس دوخته شده؛ به امید تغییر سرنوشت کره زمین.

World leaders pose for the family photo at the COP21 World Climate Change Conference 2015 in Le Bourget, north of Paris, on November 30, 2015. More than 150 world leaders are meeting under heightened security, for the 21st Session of the Conference of the Parties to the United Nations Framework Convention on Climate Change (COP21/CMP11), also known as "Paris 2015" from November 30 to December 11. AFP PHOTO / POOL / IAN LANGSDON / AFP / POOL / IAN LANGSDON

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی گشایشی کنفرانس گفت: «امیدواری‌های زیادی در باره این کنفرانس به وجود آمده است؛ ما حق نداریم آن را نا‌امید کنیم».

نشست جهانی آب و هوایی سازمان ملل متحد در پاریس با شرکت رهبران و نمایندگان ١٩۵کشور جهان از پنج قاره برگزار شده است. بنابر پیش‌نویس سازمان ملل و برنامه‌های اعلام شده دولت‌ها  هدف این نشست بدین قرار است: کاهش تولید و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای؛ حفاظت از جنگل‌ها و انجام طرح‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و محدود کردن افزایش دمای زمین تا بیش از ۲ درجه سانتیگراد است.

دو هفته پس از حملات پاریس فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه تلاش کرد با متقاعد کردن رهبران جهان برای پیوستن به نشست «کاپ ۲١» در پاریس و  تعهد‌های بیشتر برای کمک به امضای یک توافق تاریخی برای محدود کردن انرژی‌های کنونی و جایگزین کردن آن‌ها با انرژی تجدیدپذیر - انرژی سبز - به راه حلی الزام‌آور دست پیدا کند. در آستانه نشست پاریس صد‌ها هزار تن در سراسر جهان در اعتراض به تغییرات آب و هوا راهپیمایی کردند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده بلافاصله پس از ورود به فرودگاه شارل دوگل پاریس برای ادای احترام به جانباختگان حملات اخیر این شهر راهی سالن کنسرت «باتاکلان» شد.

نشست جهانی پاریس - بیست و یکمین کنفرانس سازمان ملل برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است و قرار است تا کشورها بر روی منشوری الزام‌آور توافق کنند.

رادیو زمانه برای بررسی بیشتر نشست آب و هوایی پاریس پرسش‌هایی با دو کار‌شناس محیط زیست آقایان اسماعیل کهرم متخصص حیات وحش و فعال سر‌شناس محیط زیست و استاد دانشگاه در تهران و جلال ایجادی استاد  دانشگاه و فعال محیط زیست و عضو حزب سبز‌ها در پاریس در میان می‌گذارد:

  • - چه انتظاری از کنفرانس آب و هوایی پاریس دارید؟
  • گفته شده برای دوران جایگزینی انرژی سبز یا تجدیدپذیر با انرژی فسیلی کنونی که گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند به صد میلیارد بودجه نیز است اتحادیهٔ اروپا تاکنون نزدیک به پنج میلیارد یورو به صندوق سبز کمک کرده است. چگونه این دورهٔ انتقال انرژتیک از یک مدل به مدل دیگر می‌تواند عملی شود؟
  • آیا مجموعهٔ اسناد یا توافق‌های احتمالی که امضا می‌شوند ضمانت اجرایی بین المللی خواهند داشت؟
  • در نشست پاریس نمایندگانی از ایران حضور دارند. ایران با وجود تولید پایین ناخالص ملی؛ گاز‌های گلخانه‌ای زیادی تولید می‌کند - به گزارش بانک جهانی رتبه هشتم را در میان کشورهای تولید کننده گازهای گلخانه‌ای دارد. با نابودی تدریجی جنگل‌ها؛ خشکسالی و خطر بیشتر زلزله حکومت ایران چگونه به تعهدات خود در زمینهٔ آب و هوایی عمل خواهد کرد؟
  •  آقای کهرم چون شما متخصص حیات وحش نیز هستید؛ این وضعیت چه اثری بر حیات وحش ایران گذاشته است؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.