ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فاطمه مرنیسی، چهره برجسته فمینیسم جهان عرب درگذشت

فاطمه مرنیسی نویسنده و جامعه‌شناس مراکشی را پیشگام خلق آثاری در زمینه فمینیسم اسلامی می‌دانند.

فاطمه مرنیسی نویسنده و جامعه‌شناس مراکشی که او را پیشگام خلق آثاری در زمینه فمینیسم در جهان عرب و اسلام می‌دانند، دوشنبه ۳۰ نوامبر، در ۷۵ سالگی در درمانگاهی در رباط پایتخت مراکش درگذشت.

او از اولین استادانی بود که با نگاه تاریخی به متون اسلامی، تفاسیر مردسالارانه از آنها را به زیر سوال برد.

 مرنیسی درباره حقوق بشر، دموکراسی و برابری زن و مرد در جهان عرب و اسلام کتاب‌هایی نوشته است که به بیش از  ۳۰ زبان ترجمه شده‌اند.

مشهورترین کار او، «ورای حجاب»، در سال ۱۹۷۵ منتشر شد. او در این کتاب اسلام را از نظر فمینیستی بررسی کرده و از تفسیرهای سنتی و مردسالارانه انتقاد کرده است. اثر دیگر او به نام «ملکه‌های فراموش شده اسلام»، به فعالیت‌های سیاسی زنان در تاریخ اسلام پرداخته است و پاسخی به گروه‌های محافظه‌کار اسلامی بوده که مشارکت سیاسی زنان را مغایر اسلام می‌دانستند.

فاطمه مرنیسی، در سال ۱۹۴۰ در شهر فاس به دنیا آمد. او پس از دیپلم برای ادامه تحصیل به پاریس و سپس آمریکا رفت. مرنیسی پس از کسب مدرک دکترا به رباط بازگشت و به تدریس جامعه‌شناسی در دانشگاه «محمد الخامس» پرداخت. 

فاطمه مرنیسی به همراه سوزان سونتاگ، نویسنده و نظریه‌پرداز آمریکایی، در سال ۲۰۰۳ برنده جایزه «آستوریاس» در شاخه ادبیات شد که هرسال توسط بنیاد شاهزاده آستوریاس در اسپانیا اهدا می‌شود. هیئت داوران مرنیسی را «یکی از صداهای فصیح روشنفکری عرب» دانسته بود.

نجیب محفوظ، نویسنده معروف مصری، فاطمه مرنیسی را «پرنفوذترین روشنفکر جهان عرب» توصیف کرده است.

در ایران کتاب «زنان پرده نشین و نخبگان جوشن‌پوش» از او در سال ۱۳۸۰ منتشر شد. اما این کتاب پس از مدتی به دستور سعید مرتضوی، قاضی وقت، جمع‌آوری شد.

بیشتر بخوانید: 

فاطمه مرنیسی و «شهرزاد» بهار عربی

فمینیسم اسلامی، گفتمانی فمینیستی در نواندیشی دینی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.