ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

راه سخت ایران برای پس گرفتنِ سهمیه از دست رفته در اوپک

ایران به دنبال دستیابی به جایگاه از دست رفته خود در اوپک است. اما به نظر می‌رسد به رغم رفع تحریم‌ها، دست‌یابی به صادرات بیش از دو میلیون بشکه نفت در روز به آسانی امکان‌پذیر نیست.

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران خواستار رعایت سقف تولید نفت از سوی کشورهای صادر کننده نفت شد.

خبرگزاری مهر پنجشنبه ۱۲ آذر به نقل از زنگنه نوشت : «با توجه به بازگشت ایران به بازار انرژی و تولید یک میلیون بشکه‌ای اندونزی، اوپک باید در باره اصلاح سهمیه‌بندی و رعایت سقف تولید از سوی کشور‌ها تصمیم‌گیری کند.»

وزیر نفت ایران با اشاره به همراهی برخی از اعضا برای کاهش سقف تولید، مخالفت برخی دیگر از اعضا را مانع اصلی کاهش عرضه نفت از سوی اوپک خواند.

به گفته زنگنه بازار نفت هم اکنون ۲ میلیون مازاد عرضه دارد و این مساله در کاهش قیمت نفت تاثیرگذار است. او گفته است که ایران در این نشست به دنبال توافق بر سر کاهش تولید نفت اعضای اوپک است.

علاوه بر ایران، ونزوئلا نیز خواستار کاهش تولید نفت از سوی اعضای اوپک شده است.

در حالی‌که ایران امیدوار است که بتواند در نشست ۱۶۸ اوپک بخشی از سهمیه از دست رفته خود را بازیابد، وزیر نفت نیجریه، جلوگیری از افزایش تولید نفت ایران پس از رفع تحریم‌ها را راهکار مناسبی برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت دانست.

امانوئل ایبه کاچیکوو، روز چهارشنبه ۱۱ آذر گفته بود: «نیجریه به منظور جلوگیری از افت بیشتر قیمت نفت که بر درآمدهای کشورهای تولیدکننده آثارمنفی می‌گذارد، از اوپک می‌خواهد تا ایران را از برنامه خود برای افزایش تولید نفت خام پس از لغو تحریم‌ها بازدارد».

علاوه بر نیجریه، عربستان سعودی نیز موافق رعایت سهمیه‌بندی جدید از سوی اوپک نیست. وزیر نفت این کشور خواستار حفظ وضعیت فعلی و ثبات تولید در بازار نفت شده است.

کاهش قیمت نفت و آرزوهای برباد رفته

بیژن زنگنه در دو سال گذشته همواره از بازگشت ایران به بازار نفت و بازپس‌گیری سهمیه از دست رفته سخن گفته است. او پیش از این گفته بود که به محض رفع تحریم‌ها، ایران ظرف شش ماه می‌تواند به جایگاه قبلی خود در بازار نفت بازگردد. اما معاون امور بین‌الملل وزارت نفت، این مساله را در کوتاه مدت غیرممکن دانسته بود.

همچنین به گفته معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران، صنعت نفت ایران نیازمند ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

دولت جمهوری اسلامی هفته گذشته کنفرانس ویژه‌ای را به منظور معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و رونمایی از قراردادهای جدید نفتی برگزار کرد. به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، نمایندگان بیش از ۱۵۲ شرکت بین‌المللی در این کنفرانس حضور داشتند.

ایران امیدوار است که بعد از این کنفرانس بتواند برای ۲۵ میلیارد دلار قرارداد ارائه شده، توجه سرمایه‌گذاران بین‌المللی را جلب کند.

کاهش قیمت نفت و افزایش تنش در خاورمیانه در ماه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته سرمایه‌گذاری در بازار انرژی و منطقه را با تردید روبرو کرده است. قیمت نفت در ماه‌های گذشته در مسیر کاهشی قرار داشته و به کمتر از ۴۰ دلار برای هر بشکه رسیده است.

همزمان با کاهش قیمت نفت، صادرات نفت ایران نیز کمتر شده است. براساس گزارش رویترز، صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی در اکتبر ۵. ۸ درصد کاهش داشته است.

نشست سران اوپک روز جمعه ۱۳ آذر – چهارم دسامبر – در وین برگزار خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    کیسنجر طراح "پترو دلار" در دهه 1970 و دکترین کیسینجر، "بالانس قدرت بین ایران شیعه آخوندی و عربستان وهابی" از همان دهه هفتاد مجری نقشه تبدیل پترو دلار به اسلحه در خاور میانه بوده، خاور میانه امروز دقیقاً در جائی قرار دارد که ایشان و آقای شولتز چهل سال پیش نقشه راه آنرا کشیده بودند. سقوط پهلوی، جنگ ایران و عراق، افغانستان ، سوریه، لیبی و القاعده، طالبان و داعش همه برای فروش اسلحه در مقابل پترو دلار بوده و ایجاد بالانس قدرت!