ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی مطهری: رهبری قابل نقد است، حصر خلاف قانون اساسی

مطهری می‌گوید رهبر جمهوری اسلامی هم قابل نقد شدن است، ادامه حصر خانگی و محدود کردن آزادی بیان خلاف قانون اساسی و فعالیت جریان‌های دانشجویی مارکسیستی در دانشگاه‌ها هم امکان ناپذیر

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، رهبر جمهوری اسلامی را قابل نقد شدن و ادامه حصر دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات سال ۸۸ را خلاف قانون اساسی دانست.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، یکشنبه ۱۵ آذر در دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: «اینکه عده‌ای در کشور اجازه اظهارنظری مخالف رهبری نمی‌دهند مسئله‌ای است که متاسفانه وجود دارد».

او با بیان این‌که «عده‌ای کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند و اجازه نقد رهبری را نمی‌دهند، ادامه داد: «عده‌ای تصور می‌کنند که باید از ولایت فقیه بت بسازیم و پرستش کنیم، نخیر این‌طور نیست».

علی مطهری در بخش دیگری از سخنانش در جمع دانشجویان، از عدم ورود مجلس به نظارت بر فعالیت اقتصادی نهادهای نظامی انتقاد کرد و گفت: «در مواردی مانند نهادهای زیر مجموعه رهبری که مالیات پرداخت نمی‌کنند در صورتی که نهاد رهبری نظارت درونی انجام می‌دهد، یا در مواردی مانند بعضی نهادهای نظامی که بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌زا بوجود آورده‌اند مجلس وارد نمی‌شود و خط قرمزهای مصنوعی ایجاد کرده‌ایم که درست نیست».

فعالیت اقتصادی نهادهای نظامی و به‌ویژه سپاه پاسداران در دو دهه گذشته با انتقادهای فراوانی روبرو شده است. بر پایه گزارش‌های غیررسمی نزدیک به ۶۰ درصد از اقتصاد ایران در اختیار نهادهای نظامی و یا بنیادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی ایران است.

حصر نباید ادامه پیدا کند

مطهری در بخش دیگری از این نشست که با عنوان «جمهوری اسلامی از آرمان تا واقعیت» برگزار شد، مساله انتخابات سال ۸۸ را مطرح کرد و گفت: «برخی از اصول‌گرایان هم در‌‌ همان ابتدا شک داشتند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است یا خیر».

او همچنین ادامه حصر خانگی زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را غیرقانونی خواند و خواستار تشکیل دادگاه برای رسیدگی به اتهامات سه «مقصر» اتفاقات سال ۸۸ شد.

او برخی نهادهای حکومتی، شیطنت‌های احمدی‌نژاد و عدم تمکین به قانون از سوی موسوی و کروبی را سه ریشه اتفاقات سال ۸۸ دانست و گفت: «اگر لازم است محاکمه برگزار شود، هر اقدامی باید براساس حکم قانونی باشد، نه اینکه تنها یک طرف را مقصر بدانید و آن‌ها را به اسرائیل و آمریکا وصل کنید و بقیه را‌‌‌ رها کنید. آن‌ها هم بدون حکم قانونی محصور باشند. این خلاف قانون اساسی است و نباید ادامه پیدا کند».

زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی از بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی هستند. پیش از این بستگان موسوی و کروبی از وضعیت نامساعد جسمانی آن‌ها و ایجاد محدودیت‌های بیشتر از سوی نهادهای امنیتی در ملاقات‌های خانوادگی این افراد خبر داده بودند.

حسن روحانی در کمپین‌ انتخاباتی سال ۹۲ خود وعده کرد که به حصر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ پایان بدهد، اما بهار امسال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت که رفع حصر در اختیار ریاست جمهوری نیست.

مطهری در این نشست همچنین ممنوعیت انتشار اخبار و عکس‌های محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین را غیرقانونی خواند. از یک سال پیش رسانه‌های داخلی ایران حق انتشار اخبار و عکس‌های مرتبط با محمد خاتمی را ندارند. سخنگوی قوه قضائیه ایران خرداد امسال گفته بود که براساس حکم دادستانی خاتمی ممنوعیت تصویری و بیانی شده است.

مارکسیست‌ها آزاد نیستند

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود، وضعیت آزادی بیان در ایران را خوب ندانست و گفت: «از سال ۸۸ به بعد محدودیت‌های زیادی ایجاد شده و هنوز هم ادامه دارد».

او در حالی‌که نسبت به وضعیت نامساعد آزادی بیان در ایران معترض بود، فعالیت تشکیلاتی جریان‌های مارکسیستی در دانشگاه‌ها را غیرممکن دانست و گفت: «براساس قواعد اولیه انقلاب آن‌ها می‌توانند فعالیت داشته باشند، اما در صورتی که با تابلوی مشخص خودشان حرف بزنند».

به گفته مطهری، این جریان‌ها اگر بخواهند فعالیت کنند باید به عنوان کمونیست غیرمسلمان فعالیت کنند که براساس قوانین موجود، این مساله امکان‌پذیر نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    جناب مطهری که مرتب از رفع حصر می گوید از ماهیت امپریالیست هایی که آخوند های بیسواد را به حکومت گری در ایران انتخاب کردند کاملا بی خبر است. دستور کشتار و زندانی کردن مخالفان و تولید خفقان در سال ۸۸ و انتخاب احمدی نژادها از امپریالیست ها و عواملشان بود و نه از آخوند سمبلی بنام علی خامنه ای ! به رسمیت نشناختن حقوق بشری وانسانی مردم ایران و چپاول های میلیارد دلاری در ایران وبنفع خارجیان حتی در دوران تحریم نشان دهنده این حقیقت که کسانی در ایران واقعا حکومت می کنند که نه در مجلس و نه در بیت رهبری آخوندی و نه خامنه ای ها هستند بلکه در کشورهای غربی.

  • roozbeh

    با نویسنده موافق نیستم رهبررا میشود نقدکرد ولی تضمینی برای برای زندگی ناقد بعد از نقد نیست.