ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سردبیر «جمهوریت» به دادگاه قانون اساسی ترکیه شکایت می‌کند

جان دوندار و اردم گول دو روزنامه‌نگار ترکیه‌ای به دلیل یک گزارش افشاگر درباره قاچاق اسلحه به سوریه بازداشت شده‌اند. آن‌ها می‌خواهند به بالاترین مرجع قضائی ترکیه شکایت ببرند.

از ۲۶ نوامبر تاکنون جان دوندار، سردبیر روزنامه «جمهوریت»، و اردم گول نماینده این روزنامه در آنکارا به دستور رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه و به اتهام عضویت در یک شبکه تروریستی و جاسوسی بازداشت و حبس شده‌اند. وکیل این دو روزنامه‌نگار در این مدت از دسترسی به پرونده اتهامات آن‌ها محروم بوده است.

جان دوندار (سردبیر روزنامه جمهوریت) و اردم گول (نماینده این روزنامه در آنکارا)

روزنامه «حریت» گزارش داده است که اکنون این دو روزنامه‌نگار قصد دارند به دادگاه قانون اساسی ترکیه، بالاترین مرجع قضایی در این کشور شکایت ببرند.

جان دوندار و همکار او اردم گول اعتقاد دارند که بازجویی و حبس آن‌ها به دستور رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه قانون اساسی این کشور را نقض کرده است. مبنای حقوقی شکایت آن‌ها هم حکم دادگاه حقوق بشر اروپاست که تابستان سال جاری اعلام کرد که بازداشت احمد سیک و ندیم سنر ناقض حق آزادی بیان و حق شهروندان از برخورداری از یک دادگاه مستقل برای رسیدگی به اتهاماتشان است. این دو روزنامه‌نگار ترکیه‌ای گزارش‌های افشاگری درباره پرونده قتل هرانت دینک، روزنامه‌نگار ارمنی منتشر کرده بودند و به اتهام دست داشتن در یک توطئه ملی بازداشت شده بودند.

جان دوندار، سردبیر روزنامه «جمهوریت» و همکار او اردم گول نیز گزارشی درباره ارسال اسلحه همراه با چند عکس و ویدیو منتشر کرده بودند. در این گزارش آمده بود که در ژانویه ۲۰۱۴ در یک پاسگاه ژاندارمری ترکیه در نزدیکی مرز سوریه خمپاره‌ها و مهمات جنگی را به‌طور پنهانی در جعبه‌های دارو بسته‌بندی کرده و با کامیون به‌طور رسمی با نام یک سازمان بشردوستانه به سوریه می‌فرستادند.

دولت ترکیه هرگونه گزارشگری درباره این موضوع را ممنوع اعلام کرده بود. پس از انتشار این گزارش در روزنامه جمهوریت، دادستان از سردبیر روزنامه جمهوریت و همکار او اعلام جرم کرد و اردوغان هم شخصاً از این دو روزنامه‌نگار به دادگاه شکایت برد.

خبرنگاران بدون مرز روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه را به عنوان «رسانه سال» برگزیده‌اند.

خبرنگاران بدون مرز در بیانیه‌ای که به این مناسبت انتشار دادند، اعلام کردند که جان دوندار و اردم گول به دلایل سیاسی تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

خبرنگاران بدون مرز می‌گویند پیگرد قضایی این دو روزنامه‌نگار ترک نشان می‌دهد که دولت ترکیه به طور روزافزونی تلاش می‌کند روزنامه‌نگاری مستقل و انتقادی در این کشور را از میان بردارد.

کانون نویسندگان ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای از سردبیر جمهوریت حمایت کرده است. کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای که خرداد سال جاری منتشر کرد اقدام افشاگرانه جان دوندار را یک کار مسئولانه خواند و گفت جان دوندار به حق مردم برای دانستن عقیده دارد.

در ترکیه بیش از ۱۰۲ روزنامه‌نگار در بازداشت به سر می‌برند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.